Chuck Berry och lite Status Q i Örebro

chick-foto2

Idag, 070718, var Baronen (jag) i Brunnsparken här i Örebro. Det var rockkonsert. Först Nisse Hellberg från Vilmär ÄX, men sedan kom giganten. Jepp. Över 80 bast är han, Chucken. Grabben som var en av dem som uppfann rocken på 50-talet. Han har överlevt de flesta. Snubbar han turnerade med som Elvis och Johnny Cash och andra har redan slängt in handduken. Men den här killen lirar vidare. Det var en rysare. Visst, han lirade inte rätt alla gånger, och visst, bandet svettades hårt för att hänga med i bytena. Men vilken underhållare, vilken sångröst, vilka maffiga ackord han körde. Jo, jag rös (på riktigt). Utan den här killen, inte mycket kul i musikväg idag, så är det bara.
Det var mest raggare där för att kolla, och svenne som dragit på sig jeansjackan eller tröjor med tryck. Raggarna som nog var yngre än jag är, de flesta, men kändes äldre.
Jag hade bara min Ericsson mobiltelefon, men jag tog några videosnuttar, och spelade även in lite ljud. Jag lägger ut det här nedan. Två videosnuttar, och lite ljud. Ja, och så en snutt på Status Q.
Bildkvaliteten suger, jag vet, men ändå. Jösses, snubben kan än, och detta är en historisk lirare.

Tyvärr kom han inte ned och drack bira på Biskops senare under kvällen (där banden bodde), men det är som det är. De kanske sov, eller också gick de någon annanstans.

Okej, nu lägger jag ut, min upptagning, mina minnen. Måtte jag inte bli stämd, he-he.
Men först:

Klicka här och få en bild, en vidvinkelbild i nytt fönster som går att förstora som tusan (jag lärde mig lite om min mobilkamera i kväll):

chuck-vidvinkel33

(Alltså, man tar ett kort, så får man ta mer kort, till höger, och efter tre kort så läggs de där ihop. Det är därför det inte passar så bra ihop, ser spökigt ut, jag hajade inte riktigt hur man gör, men nu vet jag, men ändå, det blir en annan pryl liksom. Man hajar läget. Och det är coolt att scrolla till höger.)

Okej, en bit av en låt här i 1 minut och 8 sekunder:

Så tar vi en till (tänk på att det är mobilkamera också, det är förlåtande…:

Efter dessa små rullar, där man ser The Man, så är det dags för ett musik-klipp. Kvaliteten kan man diskutera. Och jag lägger ut det här för jag tycker det är så stort.
Antagligen blir jag arresterad av statens biografbyrå eller något. Men det är sådant man får ta. Detta är min upplevelse, som jag var med om idag, som jag delar med mig av (ovan och under).
(Det skulle ha varit fyra klipp, men de andra får jag ta sedan, det är som det är, internettet hänger inte på min sida hela vägen i kväll..)
Okej, nästan en och en halv minut:

chuck-sound3

Sådär, jag har utförligt visat vad jag lyckades dokumentera under kvällen. Ser fram mot att någon myndighet kommer och slår in dörren hos mig med brandyxa under tidiga morgontimmar. Dessa oerhörda brott måste så klart sonas (alltså att lägga ut). Jaja, det ska vara spännande i tillvaron.

Men, jag hade en kul kväll, på riktigt.

(Återkommer med Status Q-låt och lite fler ljudklipp på KUNGEN! Det gick inte i kväll, så är det bara, suck. Men, ändå, jag fick ut lite.)

Rocka sväng!

/Baron

3 Responses to Chuck Berry och lite Status Q i Örebro

  1. Våfflo skriver:

    Man får tacka för rapport och material från Chuckens framträdande. Har lyssnat i bärbar pc, ska lyssna med bättre ljud sen. Verkar vara gott om liv i gubben.

    Stolgubben är en ny Bert Karlsson. Underbart att tjäna pengar på ”svensson” (dit hör inte blomgren och bela).

  2. Lelle P skriver:

    Såg chucken tillsammans med en jobbarkompis (bassist) i början av 90-talet på skeppsholmsfestivalen. Han är en hjälte och var tillsammans med Elvis tändvätskan som satte igång 40-talisterna att börja lira gura och bilda band som Beatles o Stones etc. – men, under första låten trodde vi att han skämtade, – i andra låten gick vi efter halva låten. Vi klarade helt enkelt inte av att lyssna mer på gubben som vi insåg inte hade en aning om vilken låt han körde och vilken tonart det skulle vara. Killarna i kompbandet såg frustrerade och olyckliga ut men härdade väl ut för pröjsets skull. Har aldrig hört något så eländigt sedan Wilmer X (lustigt nog) kompade Louisiana Red på 88:an i första setet varpå LRed själv grät över eländet i pausen. Men det är nog extra svårt för artister av hans kaliber att inse när det är dags att lägga av – speciellt när det faktiskt fortfarande kommer betalande publik.

    Å andra sidan är det väll 30-års jubileum i år av den förbannade rappmusiken som aldrig tycks ta slut och ur den aspekten kan ju Chuckens nutida prestationer upplevas både befriande och i viss mån nyskapande.

    Annars mår jag bra.

  3. Våfflo skriver:

    J, Chucken är ju ett kapitel för sej… såg han i Norrtälje för många år sen, det var också en svår upplevelse. Man hade stora förväntningar. Han kunde knappt spela (var full, drogad eller bara förbannad?), bytte låtar hur som helst och kompbandet fick hänga på så gott dom kunde. Lät fördjävligt.

    Hans låtar har ju gått till historien som rocken rollens födelse. Det är nog sant, då lät det annorlunda. Filmen där han gör sin ”duck-walk” är ju en klassiker.

    Kul kille ändå.

Kommentera

