Världens bästa blogg och musik!

Skrev det där ovan lite provocerande. Kan inte hjälpas. Äh. Så här, behöver säga detta ibland. Alltså, det är ruttet att köra alla goa inlägg hemligt, och att köra anonymt. Men, försök att jobba i Örebro själva, så fattar ni. (Läs mer under information ovan).

Okej, inlägg två idag:

Hur som helst. Har lagt in fyra nya låtar längre ner här på sidan, i sidebaren, via VodPod.
Tänkte berätta lite om dem, och vad de betytt för mig.

Jag har nu 101 olika musikvideos länkade. Man ser de fem senaste, men klickar man lite undertill så kommer man till en sida där man kan kolla in allt jag lagt upp. Och det ska jag säga, vill man haja vad jag är för snubbe, då bör man kolla in de videosar och den musik jag lagt upp där.

Okej, överst idag är Otis Rush (sunkig länk, men ändå). Den gamle bluesaren. Vilken ton han tar där med rösten i början. Jösses. Vi i KP-band (länk ovan men som bara de som sålt sin själ till mig kan klicka på) lirade ju förband till honom våren 1980 i Västerås, jag hade fått specialpermis från lumpen för detta. Om det, och kring det, finns det många goda historier (vissa helt fantastiska). Själv kommer jag ihåg att jag frågade om det var okej att vi i KP-band lirade ”All your love”, som han skrivit, och som vi skulle framföra, utan att på något sätt pynta honom.

Han satt nerhukad och tittade på mig, sedan nickade han:

”-Yes, sir, yes, sir, that´s ok!”

Brr, det var som om jag var något vitt svin på 50-talet och vi var i sydstaterna, när han svarade. Skit samma, vi lirade hans låt, och så, efter vi lirat, så lirade han och gjorde stor succé. Yeah, vilken kille. En stor inspiratör till alla de vita banden och musikerna som sedan bleve miljardärer, som kom från England bland annat. Jag tror videon nedan är från någon gång på 60-talet, eftersom den är svart-vit.

Sedan en video med John Lee Hooker. En kille jag inte sett uppträda själv, men jag vet andra som gjort det. En sann bluesare. Dock har vi i KP-band lirat den där låten för en 30 år sedan. Men kolla in killen, hur cool är han inte där han sitter och sjunger att han ska skjuta sin jävla brud, he-he? ”I gonna shoot you right down!”

Tom Jones är en annan fågel i det här gänget. Vi i bandet då för tiden, snackade över ett gäng bira en kväll och så erkände någon att han gillade Tom Jones. Det blev tyst, men så bröt det ut någon slags Tom Jones-hyllning. Det visades sig att alla gillade honom av någon anledning. Antagligen för han är så jävla bluesig. Det där är (var) en kille som man stod ut med att brudarna gillade. Vissa snubbar hatar man att brudar gillar, men Tompa är okej, för han är på riktigt. En förebild, och en gudabenådad sångare.
Lyssna på hans knäppningar och handklappningar här. Undrar om sången är förinspelad? Nja, varför spelade de då in klappljuden?
Skit samma, vilket sväng, och vilken ton där på slutet. Den killen kan, än idag, det är jag inte rädd för att säga.
Tyvärr har jag inte sett honom live heller.
Sedan är ju ”Tompa” fin på det sättet att han hjälpte till att bygga upp Elvis självförtroende inför sin come-back. Bara det, ha-ha, vilken kille!

Weather Report är ett unikt band på många sätt. När de begav sig, på sena 70-talet och framåt, så förvånades kritiker och andra över att så många ungdomar gillade den här musiken, fast det inte fanns någon elgura i bandet. Svaret var antagligen att det svängde något så förbannad. Och kanske för att Wayne Shorter lirade sax, och Joe Sawinul (stavningen åt helsike, men skit samma) lirade klaviatur. Men så var det ju Jaco Pastorius på elbas. Vilket gäng. De äldre hade lirat med Miles, och nu hade de tagit in en ung kille som kunde köra en bandlös Fender, jösses.
Den här låten var den stora hitten på den tiden, och när jag ser och lyssnar på den nu så svänger det som fanken. En mycket bra version.
Jaco gillade att supa, så han söp på en bar och kom i bråk och blev ihjälslagen av en karatekille.
Det som är lite kinky med den här videon är bar överkropp, långt hår och pannband, he-he.

Nåväl. Fyra bra låtar av fyra bra akter. Hörlurar på och njut.

Jepp, äntligen ett offentligt inlägg på denna introverta blogg.

Rock!

/Baron

4 Responses to Världens bästa blogg och musik!

  1. Våfflo skriver:

    Aaah Tom Jones! Vicken kille! En idol jag hade gemensamt med min förra svärmor.

  2. baronen skriver:

    Wåfflan: Tompa är da king! Han kunde prylarna den snubben, arghhh, hur bra som helst.

  3. Harry skriver:

    Otis är kanon här. Vilket ylande. Inspelad i Tyskland 1965 eller 66.

  4. baronen skriver:

    Jepp, det där ylandet är suvve, he-he.

Kommentera

