Joe Zawinul har lämnat in

josawinul

Mannen bland tangenterna i Weather Report, och tidigare bakom Cannonball och Miles, drog till de sälla jaktmarkerna idag, i Österrike, efter att Kräftan tagit honom.

Tack, Joe, du var med och gjorde fin musik som jag diggade i mina sena tonår och framåt, och även nu. Och jag såg dig live på Roskilde 1976. Du såg väldigt sträng ut. Det var den gången jag stod och buade för att ni i Weather Report hade en ny, för mig okänd, bassist i en sådan där gul sweden-t-shirt. En långhårig rockarjävel. Jag var övertygad om att det var någon svensk jävla studiemusiker ni lånat in på grund av sjukdom eller avhopp. Så jag stod där vid scenen och bar mig åt och ropade åt Jaco Pastorius (som jag senare blev varse om att det var, och sålunda skämdes å det djupaste), att han skulle åka hem till Sverige (på svenska visserligen), ibland såg han lite ledset åt mitt håll mellan låtarna där jag stod och gormade (”-Åk hem till Sverige grabben, var fan är originalkillen?!”).
Jag har alltid klantat mig på fel ställen.

/Baronen

3 Responses to Joe Zawinul har lämnat in

  1. fRa skriver:

    brilljant konsertbeteende!

  2. sterge skriver:

    Åk hem till Sverige, hahaha, jävlars Baronen! Du måste ha höga tankar om Svenska
    basister, hehe. Såg Joe Z med Weather Report I Montereux 78 ( vet inte hur det stavas )
    och på Fasching några gånger och i Örebro, I folkets park tillsammans med Werngren
    och Thuresson, tror jag det var. Det var ett mongoloit band ( på riktigt ) som fick
    spela i pausen, dom lät tamejfaen som Weather Report när dom drog på som mest, hahaha. Sörjer en stor musiker som tog musiken till nya höjder, gång efter gång.
    Han var otroligt bra musiker och kompositör. Hörde att han i sin ungdom jobbat
    som fåraherde och spelat dragspel för fåren. Det vore nått att få kolla in och lyssna på!
    Undrar vad ha dog av? Han såg jäkligt pigg ut i våras på Fasching.

  3. baronen skriver:

    fRa: Japp, jag har gjort en informationsfilm för ungdomar som ska ”på frilufskonsert”. Säljer den till skolnämnder i kommuner runt om i landet. Stor succé. Alltså, det är inte lätt att vara ett arsle, man måste vara född med den förmågan.

    Strego: He-he, ja, så var det, jag var helt bongo, måste varit de danska birana, eller det där man rökte. Om du undrar vad han dog av kan du läsa det jag skrev igen, ungefär i slutet av första meningen under bilden så vidarebefordrar jag det som jag läste om var orsaken. Alltså, då snackar jag inte stjärntecken. Hm, funderar på att sno dig som figur i min roman som jag ska skriva när jag hamnar på Beckomberga. Killen som läste allt men liksom missade lite väsentliga prylar, ha-ha-ha-ha-ha.

Kommentera

