Det vansinnigt höga snuspriset höjs igen!!!!

Dom där i regeringen som inte företräder mig, fortsätter att attackera mig och min frihet retroaktivt.
Så här står det på regeringens websida om att de ”satsar 115 miljoner på folkhälsan i budgeten”:

”Höjd tobaksskatt

Av folkhälsoskäl är det viktigt att priset på cigaretter inte är alltför lågt. Samtidigt måste hänsyn tas till priset i närliggande länder. Regeringen anser därför att en mindre höjning av cigarettskatten bör göras. Skattehöjningen beräknas, med oförändrade marginaler, medföra att priset på cigaretter i den mest efterfrågade priskategorin kommer att höjas till 47 kronor och 50 öre per förpackning med 20 cigaretter från den 1 januari 2008.

Skatten på röktobak bör höjas, för att minska skatteskillnaden mellan skatten på röktobak och skatten på cigaretter i den mest efterfrågade priskategorin. För en förpackning med 40 gram medför det en skattehöjning med 29 kronor och 25 öre inklusive moms.

Av folkhälsoskäl bör även skatten på snus höjas något. För en dosa portionssnus à 24 gram medför det en skattehöjning med 2 kronor och 70 öre inklusive mervärdesskatt. För en dosa lössnus à 50 gram medför det en skattehöjning med 5 kronor och 63 öre inklusive moms.”

Jag var nyss nere på ICA och köpte två dosor sketet lössnus (Grovsnus), 50 g-förpackningar. Jag drar i mig en sådan om dagen, minst, sedan jag slutade röka. 50 ynka gram av denna snussörja vars innehålls faktiska värde torde ligga på en helt annan nivå. MINA TVÅ DOSOR KOSTADE MIG 72 SPÄNN! Jag skakade till. Det är inte klokt! De höjde priset när de vann valet med det dubbla och  nu, om man ser till budgeten ovan, ska de dit med över fem spänn till. Det betyder för i helvete 40 bagare för en dosa fint arbetarsnus. Fy fanken vad de skrattar åt oss. En dosa snus nästan lika jävla dyr som ett paket cigaretter. Det är tamejfan helt sanslöst.

Och inte nog med det. De höjer kostnaden för Hem-dator för andra gången, retroaktivt, ändrar alltså det avtal massor av Hem-datornissar skrev under innan och efter valet, ånyo.

Jag ska inte ens ge mig in på alla lättnader för de som har, och alla åtstramningar för de som inte har något, som är sjuka och arbetslösa. En moralisk åtgärd från moraliskt högt stående som säger att de arbetslösa och sjuka egentligen vill leva som sjuka och arbetslösa och därför med högeralliansens klappande hand nu får en ”liten knuff” i rätt riktning. Så de blir friska och tar sig arbete.

Idag finns 37 815 anmälda lediga jobb på arbetsförmedlingen.
Enligt SCB:s arbetskraftundersökning var 229 000 öppet arbetslösa i augusti.
Do the math!!
Och tänk ett steg till. Kan alla söka alla jobb? Har alla rätt utbildning? Rätt kunskaper och erfarenheter? Och är de där jobben som utannonseras riktiga jobb allihop? Alltså sådana som man kan klara sig på, heltidstjänster som inte bara är vikariat?

Bit er i svansen ni som röstade på det där gänget. De förra kanske inte var så kul heller alla gånger, men ändå, kom igen, de här nissarna som bitch-slappar oss nu sa precis vad de skulle göra, och de gör det också. Vem har ansvaret för det? Inte fanken är det jag i alla fall.

/Baron (arg)

6 Responses to Det vansinnigt höga snuspriset höjs igen!!!!

  1. Lord skriver:

    Nu på hotell i Sao Paulo, resan har gått bra. Åker vidare i morgon bitti.

    Barron // I dagarna är det 30 år sedan jag snusade senast. Någon kompis bjöd och jag spydde i kvadrat (inte rutan som andra…) efter en stund.

    Tur man inte började, en dosa om dagen i 30 år…. Det blir pengar det….

  2. TomHell skriver:

    Det är som att höja en flaska VinoTinto med 100% för att alkarna inte ska dricka…

  3. Rophphe skriver:

    Kom igen nu inte fan är snuspriset uppe i sitt rätta värde. Njutningen är fortfarande större än kostnaden.
    Snart sätter de in hojmoms men det är samma där tills det blir totalförbud för att det är för läckert.
    ”skattebetalare”
    dvs Rolf på Öland

  4. Henke skriver:

    Höj priset på knullgummi istället

  5. baronen skriver:

    Lorrd: Din lyllos! Alltså för din jobbresa. I övrigt för att du aldrig började snusa. Du kanske visste vad mödisarna hade i beredskap åt dig längre fram i livet. Önskar att du hade ringt mig då, så jag aldrig börjat, arghh….

    TompaHellsing: Precis. Man kör ändå, och skiter i allt. Man måste få prylen.

    Rophpehepheph: Naj, och hm. Du har en poäng där. Klart som fanken att njutningen är större än kostnaden. Men ändå, det svider att pynta så jävla mycket i skillnad mellan en brackregering och en så kallad arbetarregering. Det där har de bara gjort på djävulskap.
    När hojmomsen kommer, köper jag en bazooka och gör rent hus (kollar SE I A och SÄ Po allt man skriver på Intärnät?)
    Love to you änd your wife, ”skattebetalare”, he-he.

    Häcko: Ja, det är bättre, så får de som fortfarande har någon att jöka med lite straff också. Bra initiativ! Och, du, HIT MED DIN E-postadress. Skicka ett mäjl via e-post-länken högst upp, så ska du få höra och veta.

  6. victor skriver:

    Haha, du fick två dosor för 72 kr.vilket klipp.

    Själv bor jag i stockholm och betalade 58 kr för en dosa ettan white.

Kommentera

