Joe Bonamassa

Kollegan tipsade om den här killen idag på jobbet. Najs. Vi lyssnade. Så drog kollegan. En annan kollega, en kvinnlig, frk K, fick spel.

”-Stäng av den där musiken, jag blir galen!”

”-Äh, skärp dig!”

”-Jo, jag menar det verkligen, jag kan inte tänka!”

”-Den här musiken är kärlek, om du inte fattar det, är du rädd för dig själv och dina känslor!”

(Hm, tror jag sa något sådant i alla fall).
Hur som, hon gick upp i falsett och spejsade om att det inte gick att jobba, att hon inte klarade en sekund till med denna fruktansvärda musik som hon inte förstod att någon kunde lyssna på, att…att…

Och ändå spelade jag inte ens halvhögt. Nåväl. Suck. Människor som inte kan annan musik än den som spelas på de kommersiella tralla-la-kanalerna, som inte hört annat, som inte är lika gamla som mig, som inte har något förhållningssätt till musiken, till själen, till bluesen, till det nakna som denna musik representerar. Jag beklagar dem, och jag tänker inte plåga dem. Det är deras ”loss”, eller vad man säger på engelska.
Jag stängde av och satt tyst. Och funderade. Vad är det som gör att människor klarar av sinnesjuk modern dansmusik i 180 decibel på discon utan att bli vansinniga, men som gör dem nippriga av lite bluesgura på melodiradiovolym? Är det misstanken om att man är förd bakom ljuset som är så skrämmande? Att musik inte enbart är ”det senaste”, något som finns på i bakgrunden och inte stör? Är det en glimt av att det trängde in i hjärnan, hjärtat, magen och ryggraden, och detta, det var för skrämmande, det måste stängas ute, för omvälvande?
Jag vet inte. Jag är ingen evangelist. 400 000 miljarder flugor kan kanske inte ha fel, ät skit!

Men någonstans inne hos mig, förvånar det mig, chockerar det mig, att någon enda människa, 20 år yngre än mig själv, kan bli tokgalen på lite svagt ljud av en eldig texas-bluesgitarr. Det är ju för fanken som den ännu äldre generationen, de kring 80, som tycker att elgura låter högt, för att de tror det, bara för det är elgura, de har lärt sig att det är högt, inte för att volymen här hög. Hur fungerar människor?
Ojoj, detta väcker frågor.

Nu ska jag ut i natten och se om jag kan hitta någon fin brud att bara kolla på med en bira i handen (min hand). Jag har en bok med mig, så jag slipper snacka med folk och kan känner mig kulturell.

Rocka bölja!

/Baronen

20 Responses to Joe Bonamassa

  1. TomHell skriver:

    Gud gav elgitarren till mannen och rytmen till kvinnan!
    Det är så enkelt att där männen kämpar febrilt med skalorna står kvinnan och skakar hips och tycker att vi exponerar oss snyggt….
    Annars är det nog en generationsfråga…?

    Eller? Varför skulle den mansdominerande blusen tilltala kvinnorna som är lite på go när Sven-Erik i Sven-Ingvars kastar gitarr i huvudet på dem?
    Det är inte konstigt att kvinnorna inte gillar tolvtonsblues!

  2. baronen skriver:

    Tompa: Sanning! Så sant det är sagt. Men jag hade velat varit Sven-Ingvar där och drämt min tunga Fenderbas i skallen på bönan. Tyvärr hade jag varken bas eller ”lack of” uppfostran att göra detta, he-he.
    Tolvtaktersblues (hm, vad är tolvtonsblues, det verkar intressant) gör att männen inte vill vara Ken i dockskåpet, därför ingen kontroll, därför hatar de. Ha-ha, jo, så är det.

  3. TomHell skriver:

    Jag skulle vara lite rolig med tolvTONSblues. Jag syftade då på gitarrens vikt. Så är det att vara en rolig V-ås-kille.

  4. fRa skriver:

    Det är en gåva att kunna förstå o uppskatta herr Hells humor.
    Tror det är medfött. Redan vid tre års ålder skrattade jag vid vetskapen
    att det fanns en TomHell därborta på Bjurhovda ngnstans.
    När vi sedan vid högre ålder lärde känna varandra så gick det upp för mig
    varför jag skrattade. Och det var roligt.
    Innan dess så var mina föräldrar väldigt oroliga.
    Varför skrattar han så där okontrollerat, undrade de, och snackade om
    kontakt med skolpsykolog o annat konstiga insatser för den mänskliga hjärnan.

    Du kanske kan träna herr Baron. Kan ge resultat, vem vet

  5. Grevis skriver:

    fRa: Jag förstår vad du menar, jag garvar fortfarande åt ”svalde glödlampa, lös i magen”. Till min stora sorg kan jag för mitt liv inte översätta till engelska, det blir inte roligt med: ”Swallowed lightbulb, stomach loose…” eller ”ate bulb, light in belly”. Det funkar bara inte hehehehe.

    Baron: Flickor gillar blues! Frk K har defekt inneröra eller liknande.

    Annars är det sol och vackert och min lilla hoj går som ett troll, uppkörning om några veckor, kan knappt bärga mig!

    Ha det gott!
    Anette

  6. fRa skriver:

    Läste Frk K har defekt innerröra
    Blev nästa en TomHellare där
    Vem minns inte Badanka, eller Boyta.

  7. baronen skriver:

    TomHell: Å fanken, jag trodde du var inne på något tyskt, någon tolvtonsskala med flygel och plektrum, eller varför inte is, som jag ju presenterat här tidigare, hade varit intressant. Hm, ska vi inte skapa något sådant? Kan bli stålar, märkvärdighetsmusik, he-he. (Tror jag lägger ut den där killen igen, om jag inte gjort det, som lirade med kolsyreis på en smackad flygel på konsthallen här i våras).

    fRa: Nä, nu förstår jag inte. Vadå jag träna?

    Grevis: Jobba vidare med översättningen, det kan vara det roligaste skämtet som USA:arna någonsin hört, behöver bara filas lite på, he-he.
    Lycka till med uppkörningen, må du få ditt kort och bli en riktigt ond bikerbitch!
    Och, tack för att du upplyser mig om att det finns brudar som gillar riktig musik, jag hade faktitskt tappat tron igår, men de är inte många, de är de inte, i alla fall inte i den yngre generationen, suck.

    fRa: Inner-röra, just, unga, alldeles för ofta vaccinerade brudar strax under 30 bast, har köttfärs i skallen, speciellt den del som har hand om musiken, ha-ha. Elak anka och Bojta.

  8. fRa skriver:

    Hm, vem minns inte denna TomHellare
    Roland, Roland! Kom in o ääääät!

    väldigt musiknördigt internt, men…….

  9. Stoffe skriver:

    Vilken härlig blues! Skulle kunna få oss att dansa röven av rövarna!
    Å visa fjattungarna under 30-40 vad skåpet ska stå!!!!
    Motherfucker United!!!! 🙂

  10. Stoffe skriver:

    Blir det MILF United???
    Well, när man har ungar mä den man besover, så är man väl mä i klubben?

    Förresten minns du 88:an, Blue Monday, Leif som jag träffa här på mesommarafton, Hammarpy, mä Fibak, Wäfors, Peter, Träffen, Mona+Maud Ask, Bettan, Janne Spångberg o lillebrottan!, hela jävla ungdomsgården!!!!!!!!! Dä va tider dä! Men mkt joppiga o usla tider oxå! Men oxå ungdom, mellanöl, progg o en jävla massa röka!!!!!! Var snuset ens uppfunnet??? En ungdomlig desperation….. Nån da när man är pangsis ska det skrivas o berättas om ALLT (sopranerna göre sig icke pesvär! ) 🙂

  11. Stoffe skriver:

    Jo snuset intog jag i sexan på Nybygge o blev yr o höll på o spy o feck gå hem genom skogen…. hehehe

    Därefter aldrig prilliga prillor för min del! Däremot möcke annat jävla skit som jag o andra gott kunde avstått! Fy fan! 🙂

  12. Stoffe skriver:

    Ikväll skvalpar rödtjuteslatten från Bag-in-Boxen o man är full av glädje igen!!! Men är det äkta glädje??? Säg inte nej, säg kanske, kanske kanske, en dag kan hända att lyckan blir din vän! Leve Sven-Ingvars! Mina husgudar innar Beatles o framförallt Jimi took over!!!!
    Leve livet så kort det nu varar!!!!!
    Vadå 50-årsgris???
    Nåra som vill lira på en ev 50-årsfest i Uppsala???
    Många står redan i tjatkön å vill komma!!!

  13. vafflan skriver:

    Håll käften gubbjävel!

  14. sterge skriver:

    Fyller du femti! Malva kan komma och köra jamsesions i några timmar.
    Grooovy!! Kvällspressen kan lägga förband efter vår slaktorgie, hehe.

  15. Stoffe skriver:

    LOL Våfflan! 🙂

  16. sterge skriver:

    Inget Malva då?

  17. Stoffe skriver:

    50 först i mars! 😉

    Malva får jag fundera lite på……

  18. sterge skriver:

    he, he gör det du, vi kommer. Alltid kul med fest!

  19. Voefflo skriver:

    Ska vi lägga förband eller vara förband… hehe

  20. sterge skriver:

    Ja, va fan, vilket som! Det blir en musikalisk slakt av härsket jazzrockfläsk från 1978!

Kommentera

