En visans lördagskväll

Jag vet inte vad som tagit åt mig, men jag fick en massa melodier i skallen i kväll. Nu kör jag några av dem här. Naturligtvis är alla ful-laddade till min dator och ut över Atlanten till staterna där denna blogg har sitt hem. Men det är som det är, snart kommer de av USA utsända agenterna och gör insmack i min Baronborg, men det får jag ta. Det är sexigt att vakna på fyllan med en revolver mellan ögonen.

Först, EVERT RULAR!!!

Kolla texten här, i början på låten, ingen lyssnar väl på texten egentligen, men det gjorde jag nu:

Så länge skutan kan gå, så länge hjärtat kan slå
slå länge solen den glittrar på böljorna blå
Om blott en dag eller två, så håll till godo ändå
För det finns många som aldrig en ljusglimt kan få.

Och vem har sagt att just du kom till världen
För att få solsken och lycka på färden?

Den där jävla kören av mobbare säger ”sanningen” till Evert. Han ska inte tro att han är någon. Jösses. Det upptäckte jag nu i kväll. Han ska inte tro att han får det bättre än någon annan. Vilken text, detta är kanon.

evertbilden

Här är hela texten faktiskt, klicka igen däruppe och följ med. Han var inte så dum, den gamle Evert:

”Så länge skutan kan gå,
så länge hjärtat kan slå,
så länge solen den glittrar på böljorna blå,
om blott en dag eller två
så håll till godo ändå,
för det finns många som aldrig en ljusglimt kan få.

Och vem har sagt att just du kom till världen
för att få solsken och lycka på färden:
att under stjärnornas glans
bli purrad ut i en skans,
att få en kyss eller två i en yrande dans?

Ja, vem har sagt att just du ska ha hörsel och syn,
höra böljornas brus och kunna sjunga?
Och vem har sagt att just du ska ha bästa menyn
och som fågeln på vågorna gunga?

Och vid motorernas gång
och i fall vakten blir lång,
så minns att snart klämtar klockan för dig sitt ”Ding, Dong”!
Så länge skutan kan gå,
så länge hjärtat kan slå,
så länge solen den glittrar på böljorna blå.

Så tag med glädje ditt jobb, fast du lider.
Snart får du vila för eviga tider,
men inte hindrar det alls
att du är glad och ger hals,
så kläm nu i med en verkligt sjusjungande vals.

Det är en rasande tur att du lever, min vän,
och kan valsa omkring uti Havanna.
Om pengarna tagit slut, gå till sjöss omigen
med Karibiens passadvind kring pannan.

Klara jobbet med glans.
Gå i land någonstans.
Tag en kyss eller två i en yrande dans.
Så länge skutan kan gå.
Så länge hjärtat kan slå.
Så länge solen den glittrar på böljorna blå.”

Evert Taube, vilken kille. Man hörde på de här tidiga inspelningarna hela sin barndom. Då man satt där vid den magiska radiogrammofonen och lyssnade och solen lyste in genom fönstret, förbi persinnerna, på ens kropp och det värmde. Man var i ”vardagsrummet”, det rum som var heligt på den tiden. Det var 60-tal, och så hörde man den där rösten av Evert. Så länge skutan kan gå. Och det var inte nog med detta, man fick sjunga den i skolan, med scouterna, rubbet. Lyssna, och fatta hur det var att växa upp på 60- och 70-talet. Det var inte en lek, det var så här.

——

cornelissss

Cornelis Vreeswijk. Vilket jävla namn… Alla säger Cornelius och ingen kan stava efternamnet. Men här, då är det rätt. Vilken kille. En invandrare från Nederländerna, eller Holland då. Som lärde sig svenska fort som fanken och blev en ikon.

Är sången pederastisk? Äh, vafan, en äldre man kan väl förälska sig i en yngre flicka utan att det blir fult. Okej, här är texten. Klicka igen ovan och följ med:

Från öckerö logen hörs dragspel och bas
Fullmånen lyser som vaden av glas
Där dansar Fredrik Åkare
kind imot kind
med lilla fröken
Cecilia Lind

Hon dansar och blundar
så nära intill
Hon följer i dansen
precis vart han vill.
Han för och hon följer
lätt som en vind
men säg varför rodnar
Cecila Lind

Säg var det för det
Fredrik Åkare sa?
Du doftar så gott
och dansar så bra
din midja är smal
och barmen är trind
Vad du e vacker
Cecila Lind

Men dansen tog slut
Vart skulle de gå?
De bodde så nära
varandra ändå
Till slut kom de fram
till Cecilias grind
Nu vill jag bli kysst
sa Cecilia Lind

Vet Hut Fredrik Åkare
Skäms gamla karl
Cecilia Lind
är ju bara en barn
Ren som en blomma
skygg som en vind
Jag fyller snart 17
sa Cecilia Lind

Stjärnorna vandra och timmarna fly
och Fredrik är gammal
men månen är ny
Ja Fredrik är gammal
men kärleken blind
O kyss mig igen
sa Cecila Lind”

Det är en mycket vacker låt. Jag kan fanimej gråta när jag hör den ibland. Synd att han söp ihjäl sig, den gode C, (vissa organ gick åt fanders, antagligen pga sprit, så det blev kört). Och så undrar jag vad som är skillnaden mellan honom och mig. Jag partar också. Fast, okej då, inte i Tjockholm.
Och det finns en massa annat jag diggar här med, vad det gäller honom, men det skriver jag inte i detta öppna inlägg.

Så, ni, som kommer till Baronbloggen. Njut, innan SE I AJ och Sääääääpo arresterar mig för imateriellt utnyttjande, ha-ha.

Rock!

/Baron

10 Responses to En visans lördagskväll

  1. Voefflo skriver:

    För oss gubbar går det alldeles utmärkt att förälska sej i en ung flicka. Det är värre för tjejen.

  2. Grevis skriver:

    Vofflo: Jag vet inte om det verkligen är så illa att förälska sig i gamla gubbar…. gift med en herre som är 19 bast äldre… det har sina upp- och nersidor men det kan vara lika mycket bestyr med en jämnårig pojk. I årt nuvarande hushåll har vi följande demografiska fördelning:

    Make, 64
    Jag, 45
    Styvson, 38
    Styv-svärdotter, 54
    Barn, 10, 12 och 17

    38-taggaren är gammalmodigare än sin far, 54-åen är omognare än vad jag är (vilket är en bedrift i sig…). Det har inte med ålder att göra.

    Slutsats, Voefflo, du kan tryggt jaga unga flickor och vara gubbsjuk, det betyder inget!

    🙂 Anette

  3. Grevis skriver:

    Baron: Tack för lyriken! Jag har alltid diggat Cornelis och hans prosa, men inte riktigt gillat Evert. Jag håller med du, lyriken är fantastiskt när man väl börjar lyssna!! Evert rules….

  4. baronen skriver:

    Wåfflan: Nä, det måste fanimej vara härligt för en böna att ha en riktig karl och inte en sådan fjolla, flick-gosse, som de flesta numera tror sig vill ha. Leve olika åldrar, om det passar mellan bruden och snubben. Jävla PK-skit som ska bestämma, arghghghghghh!

    Grevis: Tack för inträngande analys av edert äktenskap. Det ger mig ro. Dock, äro styg-svärdotter endast tio år yngre än make? Var då makes förra fruga mycket äldre än han? Alltså, har han gått från äldre böna till yngre? ÄH, du hajar…. Men, som sagt, ålder är bara en jävla siffra som folk borde ge fan i.
    Varsego för lyriken. Jag bleve ju förvånad själv i natt att Evert var en sådan räka. Trodde det var svenne-köret. Men det där är ju skit-tufft skrivet, poetiserat. Här ska lyssnas på mer visa!

  5. Grevis skriver:

    Baron, min styvsvärdotter är 16 bast äldre än sin pojkvän, d.v.s. 38-taggaren. Eftersom Darren är min styvson, blir hon sälunda min styvsvärdotter, fastän hon är 9 bast äldre än jag. Så kan det gå när far och son shoppar fruar i andra årskullar hehehe.

    Med detta upplägg blir Isabel sina styvbröders moster och tekniskt sett 38-taggarens syster….

    Anette

  6. Voefflo skriver:

    Grevis: Kul att höra!

    Jag menade att det är lättare för oss gubbar att bli förälskade i yngre tjejer. Det har jag blivit många gånger. Kärlek vid första ögonkastet. Men tjejerna blev inte alltid lika lätt förälskade i mej…

    Jo, jag jagade och nu är läget : Själv är jag 50 och min kära fru Michelle 28, hennes far 52, hennes mor 50, hennes ”plast-svärfar” är min gamla kompis (också 50). Men det funkar bra för alla parter.

    Hennes far har en ny böna, är väl ung. 20 tror jag ….

  7. Pelle skriver:

    Var inte Benny From svärfar till Björm Werngren en period (eller var det tvärtom??).

  8. baronen skriver:

    Grevis: Aha, nu bleve släktförhållandena tydligare för mig, he-he. Vilken fräsig pryl, ha-ha!

    Pelle: Vem är du? En ny besökare eller ännu en ny pseudonym för en gammal? Bara undrar. Och, det där har du nog fått om bakfoten.

  9. Pelle skriver:

    Det är ju för faen jag. Lelle Pelle P. -Närå, nån av dom hade ihop det med den andres dotter.

  10. baronen skriver:

    Pelle???? När fanken blev Lennart, dvs Lelle, Pelle? Pelle är väl Per???? Inte konstigt att jag blev snurrig där. Men okej, tack. Trodde det var skridskoglidaren Strega under ny synonym, he-he.

    Och, så här, gitarristen var ihop med bönan frk M som jag ju var ihop med tidigare än han var, ha-ha ett halvår då jag väl var 22 och hon 34 in the beginning av the 80-tal, he-he, mogna kvinns, grr) och hennes dotter var senare ihop med långskäggsbasisten, vad jag hörde. No realtion till guraliraren. Jag har alltså varit pojkvän till långskäggsbasistens svärmor, ha-ha-ha. Jaja, ha-ha-ha….

Kommentera

