Eufori (fjolluttryck, men det blir så en sådan här vecka)

Var vaken hela natten, och somnade i soffan först efter 06.00 någon gång. Jag har sovit i soffan, med den öppna balkongdörren två nätter i rad nu. Inget täcke, bara luft.
Min teknik är som så att jag kollar film och serier och blir till slut så apatisk att jag bara sträcker mig till höger, stänger av TVn och tvärsomnar, trots värmen.

Ja, under måndagen tordes jag ju inte åka någonstans, då jag trodde på medelklassklåparna på SMHI och tidningarna och TT som villigt springer den härskande klassens uppdrag och förslavar oss, bara för att se om det går att skrämma oss för åska, och ja, jo, jag gick ju på det. Men aldrig mer. Det var det sista avslöjandet. No more, sugggggggg! En hel dag åt helvete bara för att jag läste Nerikes Allehanda och Aftonbladet på webben. Det gör mig så jävla förbannad!!!!

Kom iväg idag.
Gick och svettades till hojen. När jag kom till garaget hade jag glömt min plånbok hemma. Sådant har bara hänt en gång tidigare. Jag skrek:

”-FAAAAEEEEEENNNN!”

Och vände på klacken och gick hem igen, med hjälm och prylar, med ryggsäck och prylar. Svettades som en gris i skinnjackan. Tog plånboken, med låskortet, och gick tillbaka. Det snurrade av värmen, i min skalle. Men spände på allt och drog till OK-macken för en gångs skull och tankade fullt. 165 spänn för en 10 liter och en dricka.

Hade redan i durschen bestämt mig för ungefär hur jag skulle köra. Brukar göra det, men ändrar mig lika ofta när jag kommer i sadeln.
Nu var det ut på E18, mot Karlskoga, men precis bakom Vintrosa så svängde jag till vänster, allt enligt planerna. Körde så förbi Fjugesta och vidare ut och iväg mot mitt mål. Mitt mål var Svartå.
Jag kommer dit. Här har jag tre val. Jag kan köra vänster mot Laxå och sedan vidare till Askersund (jag brukar komma från det hållet ibland), jag kan fortsätta genom Svartå till Degerfors och Karlskoga. Men, och det här var grejen, jag mindes att det fanns en vänstersväng till, där vid macken. Vart gick den vägen?

Jag kom dit, svängde, stannade och kollade kartan. Aha, den vägen gick mot Gullspång. Har hört namnet, men inte varit där.
När jag kollade kartan så såg jag en möjlighet att åka en 5-7 mils omväg till Askersund. Så det gjorde jag. Och jag kan säga att vägen från Storå mot Gullspång inte är dålig. Så jävla cool väg, 70 knyck-begränsning, men oj vilka svängar och vilken bra väg.
Kommer så till Åtorp. Ett ställe jag också bara hört talas om. Vilken fin liten by. Vilken fin träkyrka. De hade vandrarhem till och med. Jag åkte genom stället, hajade att det bara var ett par mil till Degerfors om man körde rätt på, vände och kom tillbaka till infarten (bron över Letälven är ju som en romersk pryl, att åka över den ett par gånger är inte illa, jag menar det).

Tog en kaffe på pizzerian där vid vägen.
Det satt folk där, och jag kollade in en mufflig blondingumma med sin beskyddande snubbe (kan inte klandra honom). Men mest kollade jag vägen där till vänster, den mot Finnerödja, och satt och mös:

Det var 2,3 mil dit. Jag hade aldrig åkt där med hojen förut. Det var i Närkes yttersta gränsland, kanske jag skulle komma in i östergötland eller något annat. Det var Tiveden, det var banditer, det kunde vara vad som helst. Jag var ute i vildmarken nu…

Men, när jag gränslade min järnhäst och åkte in där skylten pekade så trodde jag inte min egen upplevelse. VILKEN JÄVLA SNYGG VÄG!!!!
Det var 70, men det var kurvor, och det var röda kåkar, det var bäckar, små åar, sjöar, folk, byar med namn (vägen var helt perfekt, inte ett hål) och allt bara ormade sig hela tiden. Till och med ute på åkrarna så gick vägen som en kringla. Det här var nästan nasi, dvs något tyskt sagolandskap ni vet, cybern, sådant där som bara finns i film. Det var liksom för bra för att vara sant. Så plötsligt, till höger om mig, en meter, två hägrar, jösses, fyra hägrar på en vecka. Jag stannade hojen och de gick hastigt vidare. Okej, så jag körde också vidare. Plötsligt, en gård på vänster sida, och höns och gäss på andra sidan, precis brevid vägen, stannade och plåtade, vilken jävla väg detta var:

Det här var bara en 6-7 mil från Örebro. Och är på andra sidan så kommer en liten korpulent (fet) herre gående mot mig, med en dyng-grep med hö på.

”-Jävla fränt det här, var bara tvungen att stanna och ta kort, du har det fint här!”

”-Sorry, I don´t speak swedish!”

Jösses, jag var i ett annat land, han pratade inte svenska, mitt på svenska landsbygden. En ufo-man? En tysk? Ingen aning, men han var trevlig och gick över vägen för att mata ett par kor med det han hade på grepen. Jag blev så rädd att jag åkte vidare. Detta var så o-närkningskt som det kunde vara. Folk som ler, folk som ser glada ut, som tilltalar en och är trevliga. Jag måste ha kommit på andra sidan länsgränsen, helt klart, och det oroade mig. Bara att se glad ut och brumma iväg.

Så där åkte jag i två mil på den snyggaste väg jag åkt med min fetmoppe någonsin. Jösses säger jag bara. Helt overkligt så fräsig moppeväg, och så fint landskap.

I Finnerödja så stannade jag på macken och åt en Sandwitch-glass. Frågade om vägen. Ville ju inte åka motorvägen som låg där. Fick en karta och en förklaring. Åkte vidare på okända 70-vägar (FANTASTISKT). Visst knappt var jag var. Klockan var nog närmare halv nio på kvällen. Mitt mål var att hitta en omväg, liksom runt som ett u, till Askersund.
Svängde så vänster mot Röfors (ligger precis innan Laxå). Det var sådant där hat-grus, bara rullande stenar. Antagligen ska bilar köra ner det där så det blir plant. Men för en moppe-åkare med en 350-kilosbåge är det ingen lek. Det var dock bara 11 km till just Röfors. Och även här, i 40 km i timman, rädd varje sekund för att ramla av, så njöt jag av skogen, och sjöarna. Det här var ju Tiveden. Och så den där sjön på höger sida, som, precis som sjön i Kilsbergen som jag skrev om tidigare i veckan, verkar ha tappat någon eller några meter vatten. Jag stannade och plåtade:

Helt sinnes. Helt ufo-feeling, brrrr. Och lite till vänster:

Bor de flygande tefat i de här mystiska sjöarna, och nu har de börjat sno vårt färskvatten till sina rymdflottor eller vad är det frågan om? Så jävla torrt har det ju inte varit. Jag fattar inget. Tyvärr hade jag slut på minnet i kameran, såg fanken en stenåldersbåt nere i gyttjan (ja, eller en gammal sådan i alla fall).
Men, alltså, någon som hajar varför en massa sjöar knappt har något vatten kvar som jag åker förbi?

Så vid Röfors till höger mot Askersund. Förbi laxsjöarna, såååå snyggt där med. Ibland fick man köra 90, men jag körde 70-75. För mycket djur i skymningen, och jag har/hade inte bråttom.

Askersund så småningom.
Gaggade med han som jag brukar fika hos när jag svängde in.

”-Uj, stänger du redan?!”

”-Ja, sorry!”

”-Ha-ha!”

Så jag tog en korv en bit bort, hos två brudar i en bod. Den unga flickan som tog min beställning blev nervös och visste inte vad jag skulle ha när jag ville ha en kokt special. Den äldre flickan tog tag i min beställning och förklarade. Hm, brudarna snackar med mig…arghhhhh, Tarzan Bandoolo!!!!!

Korven kostade 22, sedan en kaffe, kostade 10. Gick runt och drack och kollade, innan jag åkte hemåt, mot Örebro igen.
Körde via Hallsberg och Kumla, gamla vägen.
Så hem. Handlade på Servus. Några bira och några frysta pizzabitar. Snus.

Åkte hem med det hela. Skulle åka iväg över stan, en extrarunda för att ta mig till garaget. Blev stoppad av yngre polare som vinkade. Snackade skit där i korsningen ett tag innan jag sa tjohej.
Åkte vidare, det var varmt, fortfarande. Parkerade. Gick hem.
Svettades.
Gick iväg till vuxenungdomsgården. En fd kollega ropade på mig från ett fönster. Fanken, nog för att det är varmt, men så där jävla småstadsmässigt brukar det inte vara ens i Örebro, ha-ha-ha. Jag bad honom knipa igen, jag hade bira att dricka, inte tid för att stå där och gagga upp mot ett fönster mitt på gågatan i stan.

Massa folk där på uteserveringen. En av dem skulle ha kunnat varit en tidigare donna (fyra år sedan tror jag, en MC-böna), men jag kollad inte så noga. Hon såg i alla fall ännu snyggare ut, och det ville jag inte beblanda mig med igen (eller….he-he).

Satt vid några och gaggade och styggade och var på ett otroligt gott humör. Undrar hur det kom sig. Två kaffe och en korv med en klick mos på hela dagen, och jag var på topphumör, obs innan jag druckit en enda bira? Skumma prylar, men trevligt.

Satt där tills de stängde 50 minuter senare och gick hem. Två öl fick jag i mig. Lycka. Kollade på den mycket kompetenta serien High Chaparrall (eller hur det stavas) från 60-70-talet här i Baronborgen, på TV. Den är mycket bra. Jävlars vad snygg styvmorsan Viktoria var. Så här såg hon ut då. Bör väl ha varit i 35-årsåldern då. Nu idag, är hon nog 75 år ungefär, då hon är, jag har kollat på nätet, född 1934. Tiden går, men gammal skönhet består genom tekniken.

Man var ju dyngkär i henne då serien gick och man var ungefär precis just dubbelsiffrig i ålder (jag hade det i mig tidigt). Och så var hon ihop med gubben, dvs farsan i serien. Syrra med Manolito, styvmorsa till Blue, vars riktiga morsa fick en pil i sig i första delen (vilken chock det var).
Men, nu, det här avsnittet var Robert Loggia med som elak indian. Han som alltid spelar hårding eller italienare nu för tiden. Kul att se. Och Buck, ingen kunde ta så mycket stryk som han. Hm, de här nissarna har nog satt ett och annat spår i mig. Tror viss moral kommer härifrån, och hederlighet, heder, ärlighet. Man fajtades renhårigt, och svinen fick vad de förtjänade, till slut.
Äh, jag gillar serien, kanske ännu mer idag. Den håller faktiskt.

Ja, så började jag skriva det här. Hm, japp. Det är väl det, för nu ungefär…

Just det, skrev nog att Lorrden var i italien som alla andra, men han är ju i Berlin. Fick en liten kort film av honom idag, från ett förintelsemuseum. Inte illa, till och med jag tror jag hajar konstprylen här och Lorrden har fångat det bra i videon:

Jösses vilken rulle. Går de på de där metall-ansiktena och det är därifrån ljudet kommer? Så genialiskt, så otäckt. Tack Lorrden!

——–

Richard Gere gör remejken på Till Sista Andetaget på TV4-film nu när jag skriver. Tja….. Jean Paul Belmondos originalsnubbe var fanimej bättre.

Okej, ut med dig, ohemliga bokstävskombinationer. Do jor jåbb!

Rocka bölja!

/Baron

5 Responses to Eufori (fjolluttryck, men det blir så en sådan här vecka)

  1. TomHell skriver:

    Fint med röda backen på gåsa-bilden. Det är den man tittar på. Bilden kan användas till utbildningssyfte!

  2. Lord skriver:

    Judiska museet var en stark upplevelse….

  3. baronen skriver:

    Tompo: Visst är den vacker, och bonnen såg ut som barna Hedenhös farsa, jo, på riktigt, de där spretande skägget och allt, ha-ha-ha. Ska hitta på något utbildningssyfte. Men, ändock, jag måste dit igen, vilket ställe!

    Lorrd: Du, jag såg det. Hoppas du har mer att dela med dig av när du kommer hem. Plåta och filma för tusan.

  4. Stoffe skriver:

    Otäckt bra museum!

  5. Stoffe skriver:

    Apacherna i High Chapparall fick mig att neka bedövning på folktandvården när jag var 10 år, för att träna mig i att motstå smärta som en riktig indianman! När de var klara frågade jag om det redan var klart o ville att de skulle borra lite till!!! De hade aldrig upplevt något liknande sa tandskökan! När jag berättade varför, så fick de sig jordens asgarv! Önskar att man hade lite sånt mod kvar nu, men nu är det orena avrättningen, nästan…..! 🙂

    Någon som minns uttrycket:
    Fattar mycket och mår bra, du va?
    Eller klosettdykare?
    eller ta dän? Ingen av de fyra barnen mellan 10-25 fatta vad jag menade när jag sa ta dän! Uppdsalagrannen sa ta deeen. 🙂

Kommentera

