Rysskrig, OS, Jenna, Mig äger ingen, jordklotet

Slå på låten ovan (egen komposition i ett par minuter) och kolla den här bilden nedan medan ljudet är på, som jag snodde från Nerikes Allehanda nu i kväll. En tant som just blivit bombad i Georgien, av ryssar eller vad det är, det är skit samma. Folk lever sina liv, och så säger det PANG och så har man inget liv, ingen lägenhet längre. Har man tur då, så sitter man så här och bara sträcker sig ut och undrar vad som är, vem som är, vad man är.
Nyss drack man kaffe och snackade med en polare i telefonen. Sedan kom någon nazi-människa och såg till att allt förstördes. Bom och smäll.

Världen, under OS, 2008.
Vi är alla i apstadiet. Det är inte klokt. Olja, makt och militärism. Då blir det så här, om folk inte är torra bakom öronen.
Jag var lika chockad när juggarna började mörda varandra där på 90-talet. Hur fan kunde de?
Om jag bestämde så…. Men nu gör jag inte det. Jag får bara se. Vara med via nätet…
Och resten av världen kollar OS, som förresten var ett av de första ord jag lärde mig när jag lärde mig att läsa och skriva på Morkulleskolan i Västerås 1966. Det var Li och det var Lo. Två tecknade figurer som såg ut som några sämre mumintroll, och så lagade de mat, och då kom det OS från spisen när de stekte mat. Så började mitt språk.

Hur som helst. Jag säger så här: Sluta för i helvete att mörda folk med era vapen. Jag vet att alla i Ryssland och i de där nya staterna där läser här, så lägg av för fan. Bara att kolla bilden ovan. Så där får ni inte göra, ingen får göra så där. Är ni helt jävla skruvade?

——-

Jag var så jävla seg idag att jag kollade idrott på TV när jag låg i soffan under eftermiddagen. Helt plötsligt fann jag mig själv sittande och kollandes på TV4 och när Örebro fotbollsklubb, ÖSK, spelade skiten ur Göteborgs fotbollslag här på Behrn Arena (det var bara en 20 minuter kvar av matchen och jag ville vara en som alla andra, som kunde snacka om den sedan). Jag bara garvade. De vann med 4-2. Har de någonsin vunnit tidigare?
En afrikanskbördig kille med blonderat krull lirade bra, och någon dansk gjorde alla målen. Om det fanns några Örebroare i laget så utmärkte de sig inte. De var väl vanliga Örebroare, som inte gör så mycket väsen av sig.

Det där fortsatte, för när jag bytte kanal så var det svenska brudlandslaget i fotboll som lirade mot Argentina i OS, och de vann, med 1-0. Jävlars vilken seg match, ha-ha.
Men, okej, när jag vill slå ihjäl tid så kollar jag tydligen hellre på sport än sega jävla andra skitprogram de hjärntvättar oss med. Brudfotboll är oftast bättre än hane-fotboll, för de springer efter alla bollar, och passar och är inte stigmatiserade av sina mammor som de manliga fotbollsspelarna som sedan får lön när de går på krogen och alla brudar vill ha dem. Nä, brudarna spelar fanimej bättre lir, fast de är sämre spelare, hur jag nu menar. Oj, jösses, hur kan jag sitta här och skriva sport??? Arghh, jag som inte vet något. Äh, jag skriver bara var jag ser, tror, tror mig veta.

—–

Det stod i webbtidningarna igår att Jenna nu ska bli morsa. Så rart. Grattis.

Varför jag skriver om det här vet alla som har min hemliga kod. De andra kan förbluffas, he-he-he och undra, he-he. Men, okej, kul för henne. Grattis!

——-

Fick något spel igår. Gick upp till Akademibokhandeln, hade sikte, och hittade. Köpte MIg Äger Ingen (recension om man klickar på länken där) av Åsa Linderborg (född Andersson). Västeråsbruden från Skiljeboområdet, född 1968, mycket yngre än mig, hennes bok om sin uppväxt med sin farsa Leif i Västerås. Åsa är numera kulturredaktör på Aftonbladet.
Jag hade hört, eller läst om den här boken, och så kände jag mig bara jävligt sugen för att få nya intryck. Så 69 kronor senare hade jag den i pocket, i kasse och gick hem.
Satte mig i stolen i köket. Läste. Kände så hunger. Jag hade sträckläst i två timmar utan att fatta, utan att ens byta snus. Det här var bra. Riktigt bra.
Jag vet inte vad det var, men jag garvade, och jag blev rörd och jag blev nostalgisk. Visst, det var Västerås (där jag ju också härstammar från) men ändå. Jag var förvånad över min reaktion. Det var så jävla bra och flödande skrivet. Inga jävla kapitelindelningar, utan bara rätt på i drygt 300 sidor. En bok om sin farsa som söp och jobbade på Metallverken och blev av med sin fru för hon hade hittat en bättre snubbe.
Jag hade minst 50 sidor kvar när jag gick ut för att ta min fredagspilsner, och jag kan ärligt säga att jag hade tråkigt, då jag, det här låter konstigt, väntade på att få komma hem och läsa klart, ha-ha, fast jag bestämmer själv.
När jag kom hem, läste jag klart.

Jag rekommenderar boken till alla, som god litteratur.
Och som en utmaning till mig, som är äldre.
Tamejfan, hon skrev till och med om korvkiosken vid Monaco, bara det, ha-ha-ha.
Jag diggar.

——-

I kväll, sista helgkvällen innan jobbet börjar på måndag, så gick jag till Stallis. Snackade med ägarn och tog en bira. Gick så till Biskops. Där var det inte roligt, det var sug-segt. Så jag gick tillbaka till Stallis, och tog ett par bira. Snackade med ägarn och nu också LG som satt där.
Sedan gick jag hem genom staden och började skriva det här.

Är sommaren slut nu? Är det kört?

Nä, jag vägrar.

Nu har jag en lång härlig söndag att se fram mot. Jag ska sova så länge det går. Säkert fram mot halva eftermiddagen. Sedan äta, sedan sova igen, förbereda mig för måndagen.
Sommaren får inte vara slut, inte ÄNNNNNNNNNN!

Okej, jag lägger ut det här rätt av. Love!

Rocka rolla!

/Baron

5 Responses to Rysskrig, OS, Jenna, Mig äger ingen, jordklotet

  1. Lord skriver:

    Inte ofta Baron förmedlar sportresultat innan mig, men vi vann mot Svenska mästarna med 4-2 !!!!

    http://www.na.se/sporten/kronika.asp?intShowId=733

  2. frafilm skriver:

    Jepp det är en bra bok, väldigt bra om inte annat.
    det häftiga frånsett välskriven bok, är ju alla referenser som man själv känner igen. som det här med ligan som for runt o skar upp handlederna på ungarna o hällde salt o peppar i såren, den måste väl alla ungar på den tiden ha hört
    ska tydligen bli film, han som filma min tjocke far eller va den hette
    kan bli bra

  3. TomHell skriver:

    Medstämmer att boken är bra! Eftersom man är gammal skiljeboare så känner man sina kvarter även om de i boken bor på Viksäng. Min farsa var också av den kalibern som pappan i boken, kunde gå ut och köpa tidningen och komma hem efter tre dagar, svårt bakis. Morsan var inte glad, så när hon tog i blev han en liten hundvalp. Spelade bort lönen på kort i byggkupan på lördagseftermiddagen, (man jobbade på lördagarna) för att vinna tillbaks den på Solvalla på onsdagen, om han hade tur, annars kom morsan med piskkäppen!
    Man har att brås på…

  4. Mr Goodbar skriver:

    Mycket klokt skrivet. Sluta skjut på varandra, ska det va så jävla svårt!
    Vi lever på 2000 talet och folk är som galna. Å andra sidan är jag
    inte så förvånad när det gäller vissa länder med utpräglad machokultur, Jugoslavien
    och östblocket tillhör dessa. Läste i Aftonbladet om Sveriges farligaste
    brottslingar. Över 80% kommer från dom länderna. Stäng gränserna innan det är för
    sent!!!

    Vadå, jag rasist??? Närå bara realist…….he, he.

  5. Stoffe skriver:

    Så Mr Badbar tror att de blonda o blåögda är fiiinare när det gäller???
    Om det verkligen gäller, kan det sociala fernissan smälta illa kvickt hos i stort sett alla folk. Men visst är det en katastrof!

    Kexen krossade änglarna! Det var ju lite imponerande.

    Jenna hade väl sparat lite Baronfrön i frysboxen? 🙂

    Åsas Västeråsbok är suverän! Få se om någon mer skildring från Västerås kommer…..

    Sommaren är inte slut, inte slut, inte slut, inte sluuuuuuuuut……
    Det är bara liiiite zeeeeensommar…..

    Ge rövarna, vad rövarna tillkommer!

Kommentera

