Ha-ha, kapitalism, börskris och hela fjattet


Fotograf okänd, motivet känt. Relevans för inlägget stort.

Jag garvar. Jag måste skriva lite enkla sanningar från min hjärna.

1. Moderater, liberaler, och numera också bönder här i landet, och så amerikanare utomlands, speciellt republikaner, hyllar den fria marknaden, den fria kapitalismen. Den utan statlig inblandning (helst). De menar att bäste man må vinna. Att konkurrensen gör att utvecklingen går framåt, genom att de sämre slås ut på, ja just det, den fria marknaden. Inga jävla statliga regler ska stoppa denna fantastiska utveckling, denna social-Darwinism där den starkaste vinner. För om kapitalismen fungerar så droppar det stålar även på de som inte vinner rubbet. Ja, och de som inte vinner, är loosers, och kan gott ha det skit, de är lata. Vinnaren tar allt, som ABBA så snyggt sjöng, när SAF (Svenska Arbetsgivarföreningen), numera Timbro, såg till att lägga om kursen i svenskt tänkade när det var för mycket vänster och solidaritet och annat läskigt där i slutet av 70-talet. Jävlars vad de lyckades. Nu är ungdomsrevolter att slåss i gäng, bilda ligor, bränna bensinmackar och släppa ut minkar. Helt jävla ofarligt för de som tjänar stålar. Securitas är ett enormt lönsamt företag idag.
Men nu kom jag lite utanför.

2. Så visar det sig att de här kapitalisterna inte har så mycket ansvar i alla fall (igen). Oj, de tänker bara på egna kortsiktiga vinster (vilken överraskning!)
Deras fria spekulerande, kanske precis på samma sätt som för en 20 år sedan vid förra krisen (de här lär sig aldrig), visar sig vara ansvarslöst. Och då faller priser och börs och hela helvetet som ett korthus.

3. Men enligt kapitalismens ideologi är det här ju bra. Man ska själv ta ansvar. De svaga ska åt fanders, och så vinner kvalitet, de starka.

4. Och här kommer det roliga. Nu ska, i USA, kapitalismens högborg, skattestålar, vanliga människors inbetalade stålar, statens stålar, betala de här misstagen, blåsa på såren, plåstra om.
Eh… hallå? HALLÅ!! Var det inte denna statliga inblandning som var så förhatlig? Var är djungeln lag? Allt ska ju vara så avreglerat som möjligt i kapitalismens ideologi. Men oj, har lille Olle ramlat, då ska pappa stat komma och blåsa. Då glömmer vi allt.

5. Jaja, jag vet att de här statliga skattestålarna kanske kan göra att det ekonomiska systemet inte faller åt helvete så det blir allmän missär överallt. Men det är inte det. Grejen är att kapitalismens, borgerlighetens, republikanernas ”jag kan själv”, som en unge skulle säga, nu ändrats till ”pappa hjälp mig”!
Och då kommer vanligt folk in och hjälper de här oansvariga företagen med deras kassa spekulationer, med en massa stålar. I USA snackar man om 700 miljarder dollars till att börja med. Undrar hur mycket sjukvård, skola, miljöfix, sociala prylar man skulle få för det…

Alltså: Kapitalismen har bevisat, för andra gången inom 20 år att den inte är mogen att klara sig helt själv. Det krävs mer lagar och regleringar så att sådant här skit undviks. Detta är facit, detta är beviset! Det är såååå jävla roligt att konstatera denna oomkullrunkerliga sanning.

By da way:
De där skattemiljarderna som vi betalade till svenska banker för att de inte skulle gå under på 90-talet, har staten, dvs vi, fått tillbaka dem under de senaste årens rekordvinster? Jaha, det var inget tillbakabetalningskrav….
Hej hå. Vi betalar. (Och våra fackrepresentanter, som gått kurs hos Timbro, vet att säga att för höga löneökningar ger mer inflation, så det kan vi inte ha, ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha. Ankeborg rular!)

Tja, ville bara få ur mig detta. Det känns bättre nu.

Rocka rolla!

/Baronen

6 Responses to Ha-ha, kapitalism, börskris och hela fjattet

  1. Emil skriver:

    dagens förbannade sanning! folk här borta verkar ju smått i chocktillstånd över att de ska pröjsa dessa 700 billions (jag tycker billion låter ännu mer än miljard, hehe). Jag huserar för tillfället uppe i Harlem och igår frågade en liten svart tant på tvättomaten mig hur det ska gå för alla som redan nu har svårt att betala hyra och mat. ”I hear ya sister” svarade jag, ungefär, haha. Jag var den enda vita varelsen därinne så det var väl lämpligt att fråga mig, man får ju fan skämmas.

  2. stirre skriver:

    Håller med, men, sen kan jag impas lite att vissa republikaner
    röstat mot räddningsförslaget. Man vill inte att skattebetalarna betalar kalaset.
    Det är ju så kapitalismen ska funka, eller? Sen är det ju så här oxå att, vi skattebetalare har tjänat på lägre räntor. Vi har väl aldrig handlat och mått så
    bra någonsin, eller hur! Fetare bilar och båtar, större hus m.m. Nu är det dax
    att betala kalaset och det får vi skattebetalare göra.
    Vi är alla med på racet!
    Har jag fel?

  3. Stoffe skriver:

    When the Pig revolution comes!, som de röda finnarna sa innan de klämdes mellan de vita och Sovjet!

  4. baronen skriver:

    Emil: Tack för det. Ibland känner jag mig lite ensam i mina tankegångar om kapitalism, liberalism, borgerlighet och vanlig obildad socialdemokrati (jag räknar bort feministisk V här).
    Och BILJONER låter häftigare än MILJARRDER! He-he.
    Diggar att du, som viting går omkring och äger i Harlem. Visa de rackarna vad som gäller bara! En äkta närking är en blandning av alla folkslag och klarar sig överallt.

    Strega: Bra att du håller med, sedan håller du inte med (hm?). Men du lever ett anant liv än en annan, som ju med mina hyror betalar dina avdrag och värdeökningar på kåken.. Du är ju villagubbe. Let´s face it, du är MODERAT! Du har Borg till rönkobjekt. Stå för det!
    (Såg du Håkan J på Uppdrag Granskning förresten, coolt att han spankar sajentologerna efter sin vända där som ”nästan” deras CIA-gubbe, som han sa där i TVn).

    Stålfräs: Utveckla, annars kan jag inte kommentera, he-he-he….

  5. stirre skriver:

    Jepp, han var cool, vår Håkan! Fasen va läskig den där videon med Cruse.
    Han hade samma roll som i filmen med ett namn som jag inte just nu kommer på,
    Kaprifol, he,he eller nått sånt, blomma av nått slag i namnet , bra är den….se den!

    Är inte moderat, tycker Borg är ganska ok ändå. Finns inga supermoderater längre
    som man kan uppröra sig över, tyvärr.
    Det var bättre furr!

    Har en Rickenbacker på G i Örebro. Kanske kommer förbi framöver.

  6. baronen skriver:

    Strega (Stirre): Såg tyvärr inte hela programmet, fast jag haft det på burken två gånger, har bara sett delar.
    Men fejsa, Strega, du tycker Borg är ”ganska ok ändå” och lite annat (finns inga supermoderater att uppröra sig över). Du kanske inte tror det, du kanske inte ens röstar på dem, men du är fanimej moderat! Ha-ha. Du har ju torskat stenhårt, läs dina egna ord. Men du är okej ändå. Du får leka med mig även.
    Hoppas jag hinner städa innan du kommer över, om jag lyckas, är du stort välkommen. Fanken, har inte städat sedan Kvällspressen var här den där våren och övade, och inte ens då hade jag städat, ha-ha-ha-ha. Jag har glapp i skallen.

Kommentera

