Nä nu, måste bara ”Manamana”

Det här är lurigt. Nu kommer en sådan där ”från det ena till det andra”-pryl igen.

Förra veckan satt jag på jobbet och garvade åt den där trailern till filmen ”Sverige -himmel eller helvete”. En italiensk rulle från 1968, bland annat inspelad i Mariaberget i Västerås. (Såg att den finns att köpa för 130 spänn på nätet, är sugen). Det är en så kallad Mondo-film, en italiensk filmtyp som var bizarra fejkdokumentärer, men som drog in en massa jävla stålar runt om i världen. Den här, om den svenska sexualiteten, fri sex, knark, självmord och allt har nog bidragit rätt mycket till omvärldens syn på svenskarna och synden, he-he. Okej, här är trailern, med engelsk text, men som sagt, det tar inte slut härvid. Detta är bara första steget i raketen i dagens inlägg:

Men så finns det ju en låt som alla känner till, ni vet den där ”manamana”. Ni cyberdagboksläsare kanske undrar varför jag tar upp den så här efter filmen ovan, vänta bara.
När jag söker den på nätet så är det främst Mupparna som kommer fram, de kör en version. Okej, här är den:

Grejen var att jag sökte just den låten, men vänta nu, vad ger internet mig för kunskap? Jo, att den där Manamna-låten som alla har fastbrända i sina hjärnor (och ni läsare kommer att nynna på i ett par veckor nu, he-he) ursprung är just Sverige, himmel eller helvete-filmen!!!
Kolla här bara, ett annat klipp ur den rullen (Svezia, Inferno E Paradiso):

JÖSSES??!!

Så den där låten man gått och glolat kommer från den där italienska skandalfilmen. Där ser man. Och vem är det som gnolar den där låten då? Jo, visar det sig: Alessandro Alessandroni, en snubbe som nu är 83 bast, och vad har han gjort mer? Jo, det är han som visslar i de flesta spaggetti-västerns, samt lirar gura där, som ”Den gode, den onde, den fule” med Clintan (där han gör bägge prylarna)!!:

youtube=http://www.youtube.com/watch?v=fGIelcG0r3s

(Filmen ovan låter sig inte inbäddas här, man får upp den i ett nytt fönster, och efter ett tag hör man den välkända visslingen och den hårda guran…)

Och någon kanske kommer ihåg spejsfilmen jag gjorde för en 20 bast sedan med Guvernören, he-he, som jag la ut här. Titellåten var ju just denna ovan.

Nä, nu måste jag sluta. Håller på att bli galen, allt går runt, ny kunskap, det är för mycket. Vad betyder allt detta? Vad säger kosmos mig? Måste, måste…. arghhh, glömma femmans multiplikationstabell så jag får plats med ny kunskap i min redan fulla hjärna (full av information). Arghhh… bzzzz, knaster-bbbbbb…. blip! Kan du vissla Johanna, ja visst kan jag det, vissel-vissel-vissel, vissel-vissel-vissel.

Rocka bölja!

/Baroin (börja aldrig använda det)

14 Responses to Nä nu, måste bara ”Manamana”

  1. Henke skriver:

    Manamana är jälvigt rolig. Ännu roligare nu än då.

  2. baronen skriver:

    Hänko: Jag fattar inte, den där tycker jag att jag haft i skallen sedan jag var riktigt liten. Den svänger så fint, he-he.

  3. Häcko skriver:

    Jo det är väl från början en äldre slagdänga än själva Mupp-showen och jag kommer också ihåg den från barnsben.

    Åka hojj i helgen?

  4. baronen skriver:

    Häcken (Ny-Sterge):

    1. Skojar du????

    2. Kan tänkas om vädret tillåter.

  5. Häcken skriver:

    Ny-Sterge?

  6. baronen skriver:

    Häcko: Softish, glöm det, he-he….

  7. Häcken skriver:

    Nej.

  8. Voefflo skriver:

    Kul kille den där Alessandro

  9. Voefflo skriver:

    Hahaha nu har jag lyssnat och sett massor av Muppet show. Här är en till mananama:

  10. baronen skriver:

    Hacko: Jo! (Eller också tar vi det när jag står på en balkong på 7:e våningen och ropar till dig, med en megafon, och dörrarna in till trappuppgångarna är låsta, he-he).

    Uffo: Han verkar vara en finemang snubbe. Still going strong. Fatta vilken inverkan han har haft på oss!!! Vi alla här har det där, allt, han gjort i skallen, ha-ha-ha. Snygg andraversion också.

  11. Häcko skriver:

    Kalas Våfflan.

    I morgon blir det fint väder Blommo. Kom hit med bågen och sjung ut, så kan vi åka till Sigtuna å kolla framstjärtar på fiket.

  12. baronen skriver:

    Häcko: Nix, det blev bluä-väder här. Kanon österut, Kungsör och i Uppsala. Men här, svarta moln över rubbet, som i en gammal svensk skräckfilm. Regn och hård blåst. Och när man kollade över de där hollywood-molnen så såg man att himlen var blå. Så det var inget hojväder för mig inte. Skit också.
    Framstjärtkontroll får vi göra någon annan dag.

  13. Häcko skriver:

    Om lördag?

  14. baronen skriver:

    Häcko: Om makterna vill!

Kommentera

