Jaha, var det därför det blev kris

Nu har jag inte skrivit på ett bra tag. Har faktiskt satt mig och varit på gång varenda kväll sedan förra inlägget, men så har det bara blåst av mig. Men nu gör jag ett försök igen. Att vara bloggbongo inträffar ju ibland, som de som läst mina bloggar genom åren känner till. Det bara tar stopp från hjärnan till fingrarna, det går inte att skriva. Orsakerna kan vara många. En orsak är att man fått tag i någon böna och blivit sinnessjuk (detta är inte fallet nu), en annan att man har så jävla mycket annat för sig (gäller inte heller nu). Jag tror att blogg-torkan från min sida just nu handlar om att allt bara är så jävla vanligt. Så jävla berst (färgen). Så jävla tråkigt, så jävla… Jag har inget liv. Jag har ett jobb, som jag går till, men sedan, samma. Jag är osocial, umgås inte med någon fan, det är höst. Det är bluä! Jag har varken kul eller tråkigt. Jag befinner mig bara i ett vaccum, en väntan på vafan då? Jag äter, sover, går på muggen, till jobbet, kommer hem, sover, äter, kollar TV, surfar till tråkiga sidor, spelar lite basgångar på gitarren, sover. Det är, noll, jussom. Kuvös-läge.

Träffade hur som helst en polare som jobbar på bank (oj, fin människa, he-he, jo, jag hånar honom, den gamle mjölkförsäljaren). Han berättade lite om den här finanskrisen när jag klämde honom på sanningen. Han om någon borde ju veta. Bankfolk hajar, de har fina kläder och gör allt för att se stiliga ut så ingen ska våga fråga.

Tydlgen är det, och har varit så här i US of A: Försäljare har fått provision som fanken om de sålt hus till folk, med regeringens och finansvärldens goda minne. Folk har köpt hus, fast de egentligen inte haft råd. Miljoner hus. Sedan visar det sig att de här husköparna inte kunnat betala, pga arbetslöshet eller högre ränta. Vad händer då? Då visar det sig att amrisarna inte har samma ekonomiska regler vid lån som oss här i t ex Sverige. När de inte kan betala för en vara, i det här fallet ett hus, så är det bara att gå till säljaren med nycklarna och dra därifrån. Då står det låneinstitut som lånade ut stålarna där med skägget i brevlådan. Borgen för huset är själva huset. Det är inte som här där man är ansvarig för hela skiten. Går ekonomin åt helvete här så säljs huset och man får betala skillnaden mellan sin skuld och det man fick för huset, på något sätt, man är personligt ansvarig. Men i staterna, bara att lämna nyckeln i brevlådan hos banken, möjligtvis vara skyldig sista inbetalningen, sedan är man fri, för evigt. Bara att gå vidare (med bilar eller andra kreditköpta prylar). Kvar står då bolåneinstituten med röven bar och korthuset rasar (alla institut lånar ju av varandra kring jordklotet). Tjo! Något sådant var det, berättade han för mig. Vilket fick mig att förundras. Vilken jävla idioti.

Sedan lurar jag lite på hur det är i Sverige där det ju är lite förunderligt att svenska banker lånat ut stålar till de där SMS:ockrarna som i sin tur lånar ut stålar till de fattiga och obildade här i landet mot en jävla ränta. Så fina är de svenska bankerna. Men, okej, det syns ju inte.

Sist här så tänker jag så här om ekonomin. Varför ska vi vanliga betala denna spekulation? Varför åker inte de där jävla glassiga lirarna in i finkan, varför konfiskeras inte deras miljarder i privata egendomar för att de till slut rånat oss genom att vi med skattepengar i hela världen nu ska täppa igen bristerna i det kapitalistiska systemet, som så sött, hej moderater och folkpartister och andra, sköter sig själv bäst, som de säger, utan statlig inblandning och som de hyllar och verkar inom? Ansvar? Hallå?

Och sist-sist. Varför lär sig inte folk, och politiker och även yrkesverksamma ekonomer, och fiiiina bankmänniskor? Detta har ju hänt tidigare. Som att man inte kan låta generaler styra krig, kan man fanimej inte låta back-slick-rosa-skjortor-överklassfjollor styra hela ekonomin utan någon koll från en myndig människa, eller en myndighet. Så är det bara.

Konfiskera tillbaka för i helvete! Vi behöver stålar till offentliga sektorn!!!! Sjukvård, skola, äldreomsorg och annat! Låt de skyldiga pynta för en gångs skull. Ta deras BMW-bilar och sälj som skrot, sälj deras spekulationslägenheter och villor och märkeskläder och klockor och hela fy fan. Ta ut stålarna de har på banker i engelska kanalen (jösses, jag är galet revolutionär nu, ha-ha-ha), förresten, det är ju vi vanliga med hyresrätter som pyntar villorna ändå. Hit med en villa, jag vill bo nästan gratis i ett hus som gör mig till miljonär genom avdrag och värdeökning, så JAG kan skratta åt idioterna som bor i hyresrätter (som mig nu). Vi kan byta.

Men inte. För folk är idioter.

När man blir arg, det kan vara här i Sverige eller varfanken som helst i västvärlden (åtminstone), så siktar folk helt fel med sin ilska. Så jävla dresserade är de (på grönsakerna).

-Vi blir arga på någon minoritet, något folkslag!!!”

”-JAAAAAA!”

”-Vänta, vi blir arga på någon annan stads fotbollslags supportrar istället!!!”

”-JAAAAAAA, jättebra!”

”-Vänta, vi blir arga på dem som äter gulliga djur istället för gräs och kottar!”

”-JAAAAAAAAAAAAAAA!”

”-Nej, vänta, vi blir arga på bensinmackar!”

”-JAAAAAAAA…..JAAAAAAAAAA!”

”-Nej, vänta igen, vi blir arga på…..

Det är så jävla snyggt fixat. Folk diggar inte läget, och så tar de ut det på helt fel grejer. Grattis, ni som sitter i orubbat bo. Ni är genier, ni styr, leder, ni har lyckas, Stalin och Hitler skulle ge er medalj. Skocken är fördummad. Det är det enda jag kan säga. Men jag spottar åt ert håll när jag ser er. Det ska ni veta. Från mig har ni bara förakt.

Det kanske låter konstigt, men jag tycker det är förjävligt att bara ”vanligt” folk har ansvar för sina handlingar. Någon jävla bankrånare som stjäl några hundra tusen får ju nästan livstids fängelse (ingen vanlig människa, och ingen verksamhet jag gillar heller). Men de här typerna, som snor miljarders miljarder från oss, de ligger bara lite lågt en tid och så är de igång igen, utan någon egen förlust.
Hm, är detta inlägg hets mot folkgrupp? Tja, antagligen. Här i Sverige är man ju en folkgrupp bara man har samma kalsongmärke numera. Okej, arrestera mig! Jag får ta det. Jag är så jäkla förbaskad så det är det värt.

———-

Har en, vad jag hoppas. lugn vecka på jobbet.
Åkte båge till jobbet idag. Skönt. Hade tänkt åka och hälsa på morsan, men eftersom jag nu, efter den goa månaden september med det där jävla infektionsskiten jag drogs med, har lite ont i halsen och känner mig hängig, så sket jag i det.

Jädra höst. Måste bli lite uppåtprylar nu! Tamej… Uppåtprylar och STÅLAR! Ge hit, nu!

Ok. Över och ut!

Rocka bytto!

(-Syster, ger ni mig syrgasen nu, kanske jag skulle kunna få lite lustgas också… nehej, jaja, jag bara undrade. När kommer förresten min nyponsoppa? Ska jag sova nu, okej, jag blundar, släck lyset bara.)

/Baron

2 Responses to Jaha, var det därför det blev kris

  1. baronen skriver:

    Lorrd: Länk från TV,? Okej, jag kollade. Han är ju rolig han Gustavsson. Ujuj.

Kommentera

