Hån mot Norge, korvsnack och Ringo

Jag vet inte vad det är för fel på mig. Har nu suttit och dammsugit (dammsugigt?) webben i ett par timmar, och så har jag garvat. Och varit nostalgisk. Men okej, vi kör, här det senaste. Ringo vill inte få beundrarbrev och går ut i CNN om det. Man har till 20:e oktober på sig. Hm, först nu vill jag skriva till honom. Det är väl inte speciellt roligt som klipp, men det är liksom så annorlunda, en av de fyra hjältarna talar till oss. Skumt:

Sedan gamla fina Mosebacke Monarki som någon vänlig själ lagt ut på tuben. Melvin ”Bobbo” Slacke (Moltas) sjunger den fina nidvisan som ledde till någon slags diplomatisk kris med de känsliga norrmännen där på 60-talet. Jag gillar speciellt, förutom den sköna sången och de vackra dansstegen, nyhetsuppläsaren (Palin) i början (hur fanken kan jag veta vad han hette???) och surgubben i publiken med sina kommentarer, sådana har varje band.
Alltså, Helmer Bryds orkester, fantastiska lirare. ”Norge har fula fjäll”, ha-ha-ha.
Och, så på slutet, jävlars, de är råa för sin tid, eldar de inte upp en norsk karta som gubben i publiken bläddrar i?

Jag dribblar vidare, och hittar en skrattattack som jag och polarna upptäckte någon gång där i början på 70-talet. Jag tänkte att den här jäkeln kan väl inte vara kul nu och började lyssna. Men jag hade fel. Jag garvade fint åt den underbart dadaistiska dialogen, som ibland vänder helt, med Bertil Pettersson och den store Lasse O Månsson, Daddy O, tidningen Mads första och roligaste redaktör, tyvärr för tidigt bortgången.
Den här laddade jag ner från tuben (där var det stillbild och ljud) med en härlig gratis-Mac-application som heter tubetv. Sedan öppnade jag filen (efter de automatiska konverteringarna, jag kan inte sluta undervisa) i Quicktime. Där sparade jag om den som AIFF. Då försvann bilden, det var bara en ful stillbild. Sedan öppnade jag den i iTunes och den över 40 Mb stora ljudfilen konverterade jag till mp3, som drog endast 5 Mb. Den kommer strömmande här. Håll i hatten. Här har ni cybern, Korven:

För övrigt kan jag meddela att avkok på fisk och skaldjur (riktiga långkok) på restaurang både kan få gäst och personal att bli bleka av illamående. Extraktet används som bas i såser, men lukten, gode någon, lukten, får magen att vändas på vissa av oss människor. Nu måste jag rapa, när jag skriver, fast det var flera timmar sedan. Usch!

Okej, nu har jag lagt ut andras arbeten här. Stäm mig bara. Det finns ändå inget att ta. Pluskan är tom.

Rocka rolla, cybern!

/Baron

4 Responses to Hån mot Norge, korvsnack och Ringo

  1. Våfflan skriver:

    ahahahaha!!! korven, underbart! en parodi på radioteatern, tror jag …

  2. baronen skriver:

    Uffe: Ja, jag vette fanken vad det är, men det är så djupt att man svimmar, om man ger det en chans, he-he-he-he. Jag garvade i veckor då jag hörde det första gången på 70-talet, och jag garvade fint i går kväll när jag hittade det igen. Alla garv är av godo.

  3. TomHell skriver:

    Vad jag vill minnas turnerade Helmer Hryds i Norge med stor framgång…

    Från helmer bryds sekreterare:
    http://annemariekorling.blogg.se/2007/december/minnesbanken-helmer-bryd.html

    Helmers version av tiger rag:
    http://www.blinkx.com/video/helmer-bryd-tiger-rag/ZIyPlD_lgh_w-mZBDkRazQ

  4. baronen skriver:

    Tompa: Helmer Bryd (Gunnar Svennson) var ju en fantastisk musiker, men han kunde inte öppna käften utan att säga något jazzig, vad jag minns från det jag såg av honom på TV. Vilken lirare det var, sannarligen. Och skönt att den där damen berättar om honom (han är ju i nästa dimension nu). Och hans sköna tolkningar, som av Tiger Rag (som väl låten heter) är ju bara för bra, ha-ha-ha.

Kommentera

