Foath, Nobelpris, 28 miljarder, Mario, Spotify

Okej.
Idag, eller om det var igår, så var det ett år sedan idioten mördade ”universitetslektorn”, min polare Foath däruppe på universitetet med knivstick i halsen.

foath

Media får fart när det är folk med titlar, när den där andre polaren blev mördad, som var lite halvt utvecklingsstörd några år tidigare var det inte lika stort i media. Och slynglarna som slagit ihjäl honom med en brödrost för 20 spänn fick väl högst ett år (och de åkte inte dit på polisarbete, utan på skvaller) Som vanligt. Klass är klass, och klass mot klass. Ja, Foaths mördare åkte ju dit för att han överlämnade sig frivilligt, så det var väl inte mycket till polisarbete där heller…
Det var ett reportage med änkan Runa (också gammal polare och tidigare granne som jag dock inte träffat sedan händelsen) i Nerikes Allehandas webbtjosan idag. (Finns inte kvar på sidan nu, tyvärr.)
Var det bara ett år sedan? Åren går fort som fanken när man blivit äldre. Foath kommer jag ihåg från många tillfällen, några gånger var han och Runa här i Baronborgen och efterfestade när krogen stängt och jag körde mina hårda diskussioner om kvinnan, vilket han gillade att bråka om med mig då han var mer politisk korrekt än jag är, he-he. Runa, hans fruga, brukade stirra på mig med stora ögon då jag orerade om min vetskap, ha-ha-ha.

Har ju jävligt ostädat hemma, och för några veckor sedan så tänkte jag att jag skulle slänga ut de där gamla telefonkatalogerna som bara tar plats. Alla tycker jag är galen som har dem (alla som sett dem) men jag ser dem som historia. Där kan man läsa var jag bodde, med vem och allt, på något sätt. En telefonkataloghistorik. Men, jag fick spel, ville städa hemma kliniskt, nu skulle skiten ut. Då ser jag på omslaget till en av de där att jag skrivit följande:

foat-telefonkatalog

Och så kom jag av mig. Det var från en gång då han ringde och vi skulle träffas och ta en bira på Stallis.
Högen med kataloger ligger fortfarande i farstun. Oslängda.

Igår, eller i förrgår, var det nobelprisutdelning och allt. Märkvärdigt och fint. Jag tänkar bara på Sture Dahlströms alter ego i en av hans böcker som är ute och reser i världen och låtsas vara med i juryn till de som utser nobelpriset, och därigenom får en helvetes massa favörer, ha-ha. Hm, vad hette den boken igen? Förresten, Sture Dahlström, Charles Bukowski och Kurt Vonnegut borde alla ges nobelpriset i litteratur, postumt. Och så Torbjörn Säfve, fast han lever.
De är och var bäst. Ja, och några till som jag inte skriver upp här.

Idag gav svenska regeringen 28 miljarder spänn till den bilindustri vi har här i Sverige som ägs av amrisarna, SAAB och Volvo. Det betyder, att om vi är 9 miljoner här i landet, och om alla betalade skatt och inte var barn, arbetslösa eller rika med konton på skattebefriade öar i engelska kanalen så ger vi alla, var och en, ut exakt 3111 spänn. Tjosan! Men räknar man bort de där ovanstående så blir det nog närmare 10 000 spänn per ärlig skattebetalare, skulle jag tro:
28000 000 000 / 9000 000 = 3111 spänn

Jag vet inte om detta är bra eller dåligt. Visst, jag tror på att investera, låta stålarna rulla för att få igång ekonomin. Bara inte stålarna går till något annat, speciellt som aktieutdelningarna inte verkar påverkas… De är fortsatt höga, och då är det förjävligt.
Det är alltid vanligt folk som påverkas av lågkonjunktuerna (som ingen lär sig av). Spekulationssvinen, de har inget ansvar, kommer undan som vanligt.

Om hundra får kicken så påverkar det ju dom och deras familjer, men också ICA på hörnet, och allt, säkert 10 000-tals. Så är ju ekonomin uppbyggd. Men de som ansvarar för skiten, de sitter och dricker grogg i sina våningar och garvar. De behöver som vanligt inte ta några konsekvenser när andra blir fattiga, arbetslösa, hemlösa.
Alltså, om jag rånade en bank skulle jag nog få en tio år i finkan fast jag bara fick med mig 100 000 spänn. Men om ett sådant där spekulations-as sänker industrier och skapar missär för 1000-tals människor, spelar bort våra pensioner, och samtidigt tjänar miljoner själv, tja, då tittar man åt andra hållet och säger att det var otur. Det är ju fina människor, som inte behöver ta ansvar för sina handlingar, eller hur?
Rätta upp dem framför muren bara, ratta-tatta-taaa!!!!!!!!!

Här är en enormt fult komprimerad video, antagligen upplagd av någon Tjockholmsklåpare vars farsa har fixat jobbet åt honom. Men, ändock, låter jag musik ljuda här. Snubben Mario här nedan var nämligen i samma bar som jag var i kväll, vi kanske var 20 allt som allt på Biskops, så jag var ju tvungen att gnola den här låten lite för mig själv, och kanske halvhögt, he-he:

Och det var snygga brudar brevid, grrrrr. Okej, lilla vän, var snygg, så går det dig väl!

Fick inbjudan till Spotify idag. Testade. Och, oj. Miljoners bra låtar som kommer direkt, helt gratis över nätet. Vad jag än söker på så funkar det. Suvve, men jag får stå ut med reklam en gång i kvarten, några sekunder, vilket inte är störande. Det är svenskar som startat denna tjänst, finns versioner där man pyntar någon hundring i månaden och slipper reklam. Dock, det är bara beta ännu, och jag fick inga inbjudningar som jag kan passa vidare. Jag är tacksam för den polare som bjussade in mig.

Höll på att bryta sönder mig idag. Hade bara raggarpjucken, med blanka sulor. Mina boots var inlämnade, tog en timma att ta mig från jobbet till skomakaren, pynta 220 spänn, byta skor och gå som en människa i snön igen. Underbart.

Äh, jag kör det här öppet.

Och nu lägger jag ut.

Rocka olvon!

/Baron

10 Responses to Foath, Nobelpris, 28 miljarder, Mario, Spotify

  1. Oskar skriver:

    Jag vill inte bli för kär i Spotify, försöker hålla igen lite för att inte bli besviken. Får en känsla av att gratisversionen kommer att försämras, alternativt sluta vara gratis, när de fått en att fastna. Eller att utbudet begränsas.

    Vad tror Du?

    Ps. När jag läste igenom efteråt lät det som Spotify var en kvinna, haha.

  2. Lord skriver:

    Snö, kallt och oväder… Nu drar jag till Brasilen en vecka !!

    🙂

  3. Stoffe skriver:

    Lorden, är det dax för en brasiliansk vaxning? 😉

    Spotify är suvve! Har kört några veckor o lyssnat på allt från blues, Roffe Wikström, progghits, Nationalteatern, Robban, klassiska symfonier, osv.!!!

    GOD JUL o GOTT NYTT
    önskas
    Baronen o alla andra sajbervänner
    från
    en Gamla Uppsala-as
    Stefan ”Stoffe” Simander

  4. Lord skriver:

    Stoffe //

    Icke. 🙂

    Åt nyss lunch på äkta Brassevis !!

    http://www.fogodechao.com.br/dining.htm

    Tempen nu upp på 25 grader, det är dock mulet här i Sao Paulo.

  5. Våfflan skriver:

    Är det den där dj-la Maro Scocco?! Fy fan va dåligt! Men jag förstår att du måste ta upp ämnet.

    Stoffe: Vad är brasiliansk vaxning?

  6. Stoffe skriver:

    Brasiliansk vaxning är en skönhetsbehandling som innebär bortvaxning av allt könshår. Vanligast förkommande hos kvinnor, ursprung Brasilien. Ur Wikipedia. Där finns även pedobild på detta! 🙂

  7. Stoffe skriver:

    Man är ju Bushman! 😉

  8. Henke skriver:

    Inga porrpungar i Gamla Muppsala !?

  9. Stoffe skriver:

    Nej, men många penningpungar! 😉

  10. Oskar skriver:

    Många skyddade i rad nu, vilket känns surt. Men Du bestämmer. Snyft.

Kommentera

