Alltså, vafanken, eh, va?

Börjar bekymra mig för en krympande hjärna, eller eventuell existens av övernaturlighet. Kanske helt enkelt att man börjar bli konstig i skallen.

Ett par exempel:

1. Jag lirar Maelstrom, det genialiska skjutaspelet från förr som något geni portat till Mac OS X så jag kan digga fullt ut. Jag har 199 000 poäng, och jag lirar vidare, nivå efter nivå. Så tittar jag på poängen igen, efter fem minuter, och då har jag 197 000 poäng! Arghhhh!???? Vad är detta. (Nej, man kan inte få minuspoäng i det spelet).

2. Jag är dyngfattig. Beslutar mig, fast jag hatar det, att panta mina burkar av urdrucken bira och alla plastflaskor som innehållit julmust. Det är dagen före löning, nu måndag alltså. Har inte pantat på några månader, så det är massor. Går ner med en massa skämmiga kassar, till ICA. Det är fanken tungt, så många är det. Kommer in i rummet där det finns EN automat. Börjar trycka in burkarna och plastflaskorna. Jag är expert. Det tar inte en sekund mellan att det lyser grönt och jag trycker in en ny. Det ska gå snabbt, i motsats till många som stått före mig tidigare. Snabbt, så man kommer därifrån och den så jävla äckliga gammal bira och piss-lukt som finns på de där avdelningarna.
Då kommer det in en snubbe bakom mig, med en svart sopsäck med burkar (ja, det är innan löning). Jag förvånar mig själv med att vara social. Jag pratar:

”-Ha-ha, sorry, nu lär du få vänta, jag har massa burkar!”

”-Det är lugnt, jag kan vänta, he-he!”

Sedan sa jag inte så mycket mer, jo, jag sa att jag hade flera hemma, det ska bli en runda till. Och så stod jag där och matade, burk efter burk och kände hans ögon i nacken. Till råga på kom det in en kvinna med en massa kassar bakom honom. Men jag sa inget mer, jag bara garvade.

”-Ha-ha-ha-ha!”

Och så matade jag vidare. Till slut hade jag dragit in tomburkar och flaskor för en 120 spänn (vilket skrämmer mig, när jag tänker på vad det är gånger 12….). Okej, jag var klar, jag trycker på kvittoknappen och säger:

”-Nu ska jag hämta en laddning till, så jag blir sist i kön, he-he!”

De sa inget. Jag gick ut. Ut ur butiken, över gatan, upp för trappan, över gården, upp för trappan igen, in i lägenheten. Fick tag i de sista 5 kassarna med pantburkar. Gick ner igen, över gatan, in på ICA, genom butiken och kom fram för att ställa mig sist i kön. Och… Vafanken, ingen av de där bakom mig var kvar. Inte en enda. Det måste ha gått på fem minuter fram och tillbaka men ingen med massa pantburkar stod där längre, utan en annan snubbe, som just pantat för 37 spänn (kunde jag se på automaten).
Han gick iväg och jag fick börja panta igen. Jag kände att jag hade andnöd, att min verklighetsuppfattning började banga ur. Hur i helvete hade de bakom mig kunnat bli klara så fort?
Tidswarp? Måste vara det.
Kanske ett gäng humanoider från ett UFO bedövade mig när jag kom in i min lägenhet, utförde experiment på mig (rektalt, som de alltid gör i filmer och böcker, he-he) och så släppte iväg mig med minneslucka. Eller var de där som stod bakom mig i kön bara fantasifoster i min hjärna? Var jag själv där i kön? Har jag över huvud taget pantat. Vänta, nu ska jag ut i köket och kolla om det är rent på golvet, eller jag har alla burkar kvar.. Arghhhh!!!

Nej, det var tomt, pust. Urk. Okej, då har jag pantat i alla fall.

Men de här små händelserna skrämmer mig. Ett simpelt dataspel och så back in time. En simpel burkpantning och så stämmer det inte heller.
Det var en grej till, men nu har jag glömt den. Fanken, tänk om jag vaknar i morgon och är Tomas Quick? Hjälp, allt kan hända, känns det som.

”-Hej, jag vill erkänna! Ge mig en tidning om mord så jag kan läsa in mig, så ska jag erkänna!”

———-

Har börjat experimentera med Twitter och microbloggning och sådant. Återkommer till det. Tusan vad jag gillar allt nytt på nätet. Har alltid gjort, har alltid tagit till mig.

———-

Lyssnar på Thin Lizzy nu här hemma. Jag diggar hårt.
I morgon, nej idag, nej på onsdag, så börjar Hindermässan här i Örebro. Det brukar alltid vara 20-30 minusgrader. Men tydligen inte i år. Är det ett tecken?
Massa månglare sätter upp stånd i hela staden, och har gjort i flera hundra år. Allt blir ockuperat. Det suger. Mitt favvo-vattenhål befolkas av vargpälsgubbar i skägg. Jag blir utfryst från baren. Jävla skit.

———-

Äh, lite tjosan. Har mobbat honom länge nog genom att inte ha honom här som artist, på mina Baronsidor, fast jag gillar snubben. Men den här videon, från 1988 tycker jag är kul. Han går ut på stan i Köpenhamn och träffar på en isländsk gatumusikant, OCH ansluter sig och kör Dancing in the Dark. Folk tror inte sina ögon, he-he:

Okej, cybern. Det får räcka för just nu.

Rocka olvon!

/Baron

Kommentera

