15 krediter är 15 dollars är 159 spänn och 78 öre

Jepp, jag pyntade in årsavgiften på WordPress precis nu, via Paypal. Det har blivit dyrare, men det beror på kapitalistsvinen som lirar med våra stålar, de där med slips som tror sig vara finare än oss, som skulle funkat skitbra i Hitlers gäng, om de levat då. Men de finns i varje tidsålder. Inget att göra något åt, utom att spotta åt deras håll och inte säga hej, bara stirra på käcklen.
Så. Vad betyder det. Jo, det betyder att jag utnyttjar den här gratistjänsten lite mer också fortsättningsvis. Man får ju 3 Gb gratis, men då kan man inte ladda upp ljud och film här, vilket jag tycker är kuligt ibland. Okej, jag kan länka in ljud och film här hur mycket som helst, men det är, ibland, liksom en annan grej. För mig är 43 öre om dagen, per år, helt jäkla okej, för 5 Gb extra utrymme och möjlighet till att ladda upp för alla 8 Gb.
Och de som kör WordPress ska för tusan tjäna lite de också, det är en fantastisk tjänst, och jag fattar inte att inte alla har insett detta ännu. Men det är väl som det här med att köra Mac, det tar tid, sedan inser fler och fler fördelarna, ha-ha.

Använde förresten Kalkylatorn i min Mac för att räkna ut valutan, den tankar in de senaste kurserna, och mycket, mycket mer (ett litet bortglömt program, tyvärr).

Det var mitt andra internetköp idag.
Jag fick spel på jobbet och uppdaterade min jobb-ipod touch till nya versionens programvara. Det kostade mig 75 spänn, men vad fanken, arghh…. Jag får stjäla gem och häftstift på jobbet för att jämna ut under året, he-he-he.

Hade också utvecklingssamtal med min chef. Jag hade fruktat det, för jag hade fått ett gäng papper att skriva ut och så svara i rutor om olika prylar. Sådant där som någon sketen byråkrat på personalenheten kommit på att det är bra att göra. Alltså, något som är helt obegripligt, helt ovetenskapligt, bara larv, som ingen bryr sig om, och vars data, resultat är noll.
Kände en enorm vämjelse över det där, jag skrev ut det, och försökte, men kunde inte. Det var för dumt. Det, och det här vågar jag min heder på, var forumlerat så INGENTING av värde kunde komma ur det. Jag satt i rummet med arbetskamraterna.

”-Fanken, jag blir så tyken på det här att jag tror att jag skiter i att gå till chefen!”

”-Nej, gör inte det, man måste gå dit!”

”-Okej, men då fyller jag inte i de här rutorna, jag kan inte, det går inte, det förolämpar min, ringa, men ändock, intelligens!”

Mina arbetskamrater tittade på mig med fruktan i blick.

Men så kom jag in till chefen. Sa som det var.

”-Tjenare, du, jag fixade inte att fylla i det där, jag tyckte det var helt uppåt väggarna kasst, men jag kan berätta om vad jag gör, hur mina tankar är, utvecklingsarbete och hela tjosan ändå, om det är okej.

”-Jadå, det är okej, det går bra!”

Ha-ha-ha. Så istället för att plågas, som de lydiga gjorde med att trycka ner plattityder för att tillfredställa frågorna (om det nu var frågor), och kommer att göra, så hade jag ett normalt samtal, under trevliga former, en timma, där jag beskrev vad jag ”hölls” med (närkingskt uttryck för ”höll på med”).

Ja, alltså, det hela avlöpte väl. Jag lyckades beskriva vad jag gjorde, och kommer att göra. Jag sa att jag inte har några andra ambitioner än att fortsätta att utveckla det jag höll på med. Jag skulle gärna ha min chefs lön för det, minst, men inte något annat jobb, eller så. Bara stålarna. Han garvade. Kanske av skräck, he-he.

Sedan blev jag sittande med mina cyber-experiment innan det var möte igen. Nu med chefens chef på stor scen. En timma om året som kommer. När timman gått så frågade hon oss alla om vi var trötta och det var dags att lägga av mötet, och så kollade hon in mig, av någon anledning (jag hade precis före hittat ett rep på golvet som jag fångade en kollega med och knöt åt, he-he), och då nickade jag, och hon nickade tillbaka, med ett leende, och så var mötet slut. Man betyder något i alla fall.

Klockan var halv fem. Så borgarna gick hem (alla som säger hej och går hem före mig vid arbetsdagens slut kallar jag numera, högt, för bracka eller borgare, hi-hi). Vi från stataradeln stannade kvar, tre av oss, och så var jag själv ändå efter någon timma, den sanne revolutionsromantikern. Men jag bara trixade med grejer, och det var kul, väldigt kul.

Dramatik inträffade dock precis när jag skulle hem. Klockan var fem i åtta (jag jobbar utan lön en tredjedel av min arbetstid, tolv timmar är ganska vanligt, ja, jag är dum i huvudet), när jag kände ett enormt behov av att gå på muggen, ett explositionsbehov, sprängbehov, jag kunde knappt ta mig till muggen, men precis när jag nådde handtaget kom jag på att larmet ju går på klockan åtta. Jag skulle få ”skit” i dubbel bemärkelse, för jag slarvat, och till yttermera visso satt igång larmet, vilket som falsklarm ändå kostar, kanske skulle dras på lönen. Helvetes jävla skit!!!!
Så jag höll mig, hållde mig och staplade ut och gick ut och hemåt, livrädd att göra det små barn gör, rätt i brallan. Hm, man får ont i ryggen av sådana där grejer. Men min hjärna hade kontroll över soma så jag kom hem ändå. Det var en läskig upplevelse ändå.

Jag har ju börjat microblogga via Twitter på jobbet. Funderar nu, alltså just nu, allvarligt på att testa att göra samma här, i Baronbloggen. Slänga in lite kod i en widget (gränssnittskomponent som det heter ibland), alltså här till höger där det står info, står om kommentarer och allt, äh, i sidebaren alltså.
Microbloggning är bara i sin början. Man kan prenumerera på andra och man kan lägga upp det hela på olika sätt. Just nu är det bara jag som kör, men jag tror, att om jag t ex (här är jag inte säker) prenumererar på andras microbloggar, så kommer deras inlägg upp där också.
Hur man microbloggar? Man skickar ett SMS med högst 140 tecken (1,50 med Telia), eller går in på en websida och skriver (gratis), eller skriver i en widget (som inte funkar på WordPress, alltså inte här). Prylen är, och det här låter töntigt, att den som microbloggar skriver lite om vad han eller hon gör just nu, och de som känner en, kan då ha ett intresse av detta, av olika anledningar. Äh, det här är nytt, men, fanken, jag kör på nu, sätter igång, testar, så får vi se var det tar oss.

——–

Den gode Kal, (även här på DAGENS SKIVA) var med på Eftersnack på Tvärsnytt i kväll, som bloggare. Kul med en cyberbiktfader (en sådan som läser här) som får lite PR.

——–

Den gode Oskar träffade jag på under kvällen. Han har börjat hitta hit. Jag gav honom den superhemliga koden, han ville ha den, och jag litar på honom. Dessutom följde han mitt liv och leverne då jag inte var så feg som jag varit nu. Han håller på att konvertera till WordPress som verktyg också. Det enda luriga med honom är att han gillar sport och innebandy, he-he.
På tal om det, jag tror att jag har slutat vara feg. Det känns så. Hoppas det. Ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha! Jag tutar på, och skriver alldeles för långa inlägg ibland, som kanske nu, men det kan inte hjälpas. Jag är fanken mästare, på 12:e året!!!! Ha-ah-ha!

Nu ska jag testa att sätta igång en microblogg på Twitter här på Baronbloggen. Let´s do da gogo!

Rocka brynja!

/Baronen

2 Responses to 15 krediter är 15 dollars är 159 spänn och 78 öre

  1. kalstrom skriver:

    My mäin män Mäts: http://support.wordpress.com/twitter/

    Jag var kung av kungar.

  2. baronen skriver:

    kalstrom: Tack för det tipset, men det var lite over-kill, jösses, jag hade ju redan löst prylen, skiten, twitter var ju redan i sidebaren här på sidan när jag la ut inlägget, såg du inte det? Fast du kanske söp ner dig med TV-kändisarna efter sändningen, så du är förlåten, he-he.
    Och, jo, du var och är kungen av kungar, det var ju för fanken också du som lurade på mig att börja blogga från början där i december 1997, som fjunig gosse, äras ska den som äras bör.
    Härligt att se en äppeldator hos Tvärsnytt, som lottar ut ett hott USB-minne (är det någon ny gadget/widget?) Ha-ha-ha-ha-ha! Rocka rulla!

Kommentera

