Köp SAAB för fanken

Läser att borgarna inte vill köpa SAAB som är till salu av GM. Det är mot deras ideologi. Nå, den ideologi de har är ju att göra som de gör borta i amerikat, och där har de fanken förstatligat utan att skämmas. Det måste man nämligen göra när idioter sänker ekonomin en massa genom spekulationsekonimi.

1. Ansvar för spekulationsidioterna, som har sina miljoner/miljarder och klarar sig, medan vanligt folk går åt helvete. Dvs, spöstraff och konfiskering av egendom och hela baletten, skampåle på torget med gratis utdelning av ruttna tomater och ägg. Jo, jag menar det. Det kan fanimej inte räcka med att ha en massa stålar och fin kostym och prylar och så klara sig. Om en vanlig nolla gräver sig in på en bank och kommer ut med 23 000 spänn och åker dit blir det väl tio år i finkan, men de här fina idioterna kan sno hur mycket de vill, utan konsekvenser, fast de sabbar 100 000-tals liv. Det är åt helvete.

2.  Här har vi ett helt bilföretag, med maskiner och kunnig personal (okej, delar av firman tillverkar JAS och lite krigsprylar och lastbilar, men ändå). Allt finns där, här, i landet. Så om ingen annan går in, så tycker jag staten ska gå in. Staten, det är ju vi, du och jag, alla som pyntar skatt här.
Sedan kan man börja utveckla nya bilar. Bilar som är billiga, som är extremt miljövänliga, bilar som folk och miljö har råd med. Vilken jävla succé det skulle bli. Som folkvagnen på 50-60-talet, men då var det tyskarna som tjänade stålar på Hitlers lilla bil. Dock, den var billig, och en vanlig knegare kunde köpa sig en. Nu kan väl ingen vanlig människa ens tänka sig att köpa en ny bil om han eller hon inte vinner på tips. Nya bilar är för de med avdrag eller miljoner på banken. Jösses, 200 000 eller 300 000 spänn räcker väl inte för en ny Volvo idag ens? Ja, jag vet inte, men det är hutlöst.
Så nu ska man ta chansen, istället för att sticka svansen mellan benen. Dels kan man utveckla något nytt och schysst (och sälj ut det sedan om det skulle behövas pga ideologi, och ge oss skattebetalare pengarna) men också få folk att behålla jobben, vilket ger skatteintäkter, konsumtionseffekter, ett lyckligare samhälle. Fast det där är väl svårt att se för de som har ideologin att själv är bäste dräng, och den som misslyckas, ska falla, hårt.
Men det är min tanke, och den är inte dålig.
Nu var det sagt.

Själv har jag varit rätt sunkig hela början på denna vecka. Har ätit nyttigt men liksom, äh, varit bluäigh.
Drabbades under tisdagen av en skum kropps-stress. Kunde ge mig fanken på det, då jag vaknade och mådde toppen, var pigg, alert, på G i 180, sådant kostar. Visste knappt vart jag skulle ta vägen sedan, bara vibrerade (fick trumma i bordet för att få bort energin). Men nu känns det bättre.

Jag har ledigt denna vecka. Vissa åker skidor. Men jag har inte ens ett par skidor. Har det taskigt med stålar också. Tandläkaren, ett nödvändigt ont, snodde de stålarna jag skulle behövt nu. Det är bara att gilla läget. Hålla ut, och om det går åt fanders helt (helvete, jag jobbar heltid, rätt okej jobb, och lever på svångremmen för att jag gått till tandläkaren, det är helt ÅT HELVETE!), så blir det pantbanken.

Dock. En fördel med mitt jobb är att jag kan kolla lite rullar. Beställde nya i fredags på CDON. Gick till jobbet idag, de hade kommit. Arghhh, mums, jag gillar film.
Så nu sitter jag här med ett gäng rullar, som jag tagit hem, för att specialstudera. De jag har tagit med hem och jag ska njuta av någon nu i natt är:

Short Cuts (Aldman)
Animal Crackers (Marx-brorsornas första och bästa rulle)
Cykeltjuven (De Sica)
French Connection (Hackman)

Har sett alla tidigare, men ändå. En mer intellektuell, en så jävla rolig och anarkistisk, en sentimental och fascinerande och så en kriminalrökare. Wow. Det handlar inte om ”schangrer”, det handlar om det som är bra. Det finns bra musik inom olika stilar, precis som bra film från olika epoker (och stilar).

Här är en scen från början på Marxfilmen. Det är en slags mjusikal (musical) men hur de njutbart sabbar ”konvenancen).

Kapten Spaulding, som ju är en riktig bluff, he-he, tar sig in i det fina hemmet och ljuger brett, förutom att vara oförskämd, vilket lockar damen som står för fiolerna. Äh, jag diggar i 180, nu som när jag av en händelse fick se rullen på 80-talet. Jösses, här var de fräcka, det är ju också 1930, innan de värsta censur-ivrarna tog över Hollywood (deras efterföljande filmer är lite mer slipade). Men, det betyder, att folk var fräna förr också. Det fanns en tid innan moralisterna tog över. Och nu har jag HELA rullen. Här klippet:

Ahhhh!

Och så hittade jag det här korta klippet på bara någon halvminut, från inspelningen av samma film. Någon ville testa med färgfilm, som var nytt som fanken på den tiden. Då blev det så här, utan ljud:

I övrigt så tvingade jag mig ner till lite otvunget socialt umgänge. Blev sittande med restaurangnissarna. Smörgåsnisse, kock, servitriser och kallskänkor. De är trevliga. Sedan stängdes det, och jag gick hem och skrev kommentarer och testade frk P:s bloggkommentarer och skrev det här. Som, hm, blev lite politiskt till och med. Bra av mig. Jag är da bajs!

Rocka rövkrona!

/Baron

PS (två tjoho!)

1. Fick ebrev från ÖBO. De ger mig 25 kronors rabatt på min hojparkering för att de tagit bort tvättmöjligheterna. Det gör de retroaktivt sedan november, vilket dras på hyran. Och sedan gäller detta i två år framåt. Tjoho, eller något… (kommer att kosta mer att tvätta på mackar).

2. Missade att betala TV-licensen i tid, betalar ju alla räkningar samma dag, kring den sista, inte den 23:e som den här räkningen var på. Fick ett kravbrev från Kiruna och Radiotjänst med krav på stålarna plus 75 spänn i förseningsavgift.
Då jag ju betalat så ringde jag upp för att höra hur jag skulle göra. Fick ringa tre gånger och lyssna på deras inspelade pryl, innan jag kom till någon efter en minut som sa att alla var upptagna och att man fick ringa igen. Men så, vid det tredje försöket så fick jag tag i en därborta. Jag bad om ursäkt för att jag klantat mig och undrade hur jag skulle göra, om jag skulle betala in på särskilt konto eller så, för jag hade ju betalat avgiften, dock lite sent.

”-Ge mig ditt kundnummer…. hm… okej. Äh, det är lugnt, jag stryker din förseningsavgift!”

Jag tackade storligen. Skönt med lite plus i tillvaron, och trevliga människor.

9 Responses to Köp SAAB för fanken

  1. Lord skriver:

    http://www.expressen.se/ledare/1.1471030/facket-kan-kopa-saab

    Dubbelmoral i kubik !!!
    Facket och sossarna vill att skattebetalarna skall satsa miljarder på SAAB, men själva vill man inte tillsammans med GM satsa en krona.

    FY FAN !!

  2. strega skriver:

    1. Håller med till viss del som vanligt, he, he.

    1,5. Låt dom som jobbar på SAAB ta över företaget.

    2. Sänk lönerna. Ledningen kan jobba gratis och leva på besparingar tills man har god likviditet.

    3. Börja göra små/mellanstora och säkra el-bilar. Tekniken finns och jag tror SAAB har den.Då tror jag staten går in med lån.

    …men, problemet är att SAAB har skulder till leverantörer som man idag inte har pengar att betala och det är ju inte så kul…..

  3. LelleP skriver:

    Jag är så djävla glad att vi inte har fagg-haggen Sahlin och hennes rödgröna arslen vid rodret. Minns hur det gick när hennes föregångare lekte båtbyggare och skulle ”rädda varvsjobben” på 70-talet!! Att köpa Saab är ju för fan som att bli rånad – och dessutom få betala för det. Skönt att vi har vettigt folk i regeringen som genomskådade bluffen.

    Reinfeldt och Borg borde fanimej bli helgonförklarade, dekorerade för ”mod i tjänst”, få flygplatser uppkallade efter sig, bli hedrade med statyer och ersätta rondell-hundarna eller vad som helst.

    – Nej. Låt oss istället köpa aktier i fortum och bygga kärnkraftverk på löpande band – bra för miljön, ger gott om arbetstillfällen och är en bra ekonomisk investering för framtiden (då vi antagligen kommer att ha behov av att ladda upp 8-10 miljoner kinabyggda el-bilar dagligen).

  4. Stoffe skriver:

    Det här med automobiler verkar så laddat att el-bilar framstår som ett alltmer positivt alterativ i den negativa trenden!

    ”El Brunsten”

  5. Stoffe skriver:

    Hörde en rolig grej på lokalnyheterna:
    ”Uppsala Boys damlag” har chans att gå upp i högsta divisionen i bandy!

    Laget heter ju vid koll Uppsala BoIs, men liiite roligt var det iaf….! 🙂

  6. strega skriver:

    Lelle P. Någon har räknat ut att om alla bilar i Sverige skulle på på el, gick det åt 12% av elkraften som produceras idag i Sverige. Det är väl ganska ok?
    Om vi fyller hela Sahara med solceller kan vi försörja
    3,5 moder jord!!!! Jävlars var coolt!

  7. strega skriver:

    ….alltså, 3,5 stycken moder jord…

  8. Kalix skriver:

    7.e mars. Paloma. 18.00

    Releasefest av Längtans Motell EP

    http://www.langtansmotell.se

Kommentera

