Halvfranska band

Är inte det något bokomslag, jo, tror det, antagligen inte lika fint (på den tiden det var fint att äga böcker, inte nödvändigtvis läsa dem) som helfranska…

Fick e-brev från facket under måndagen. Om jag svarade på det och skickade in mina födelsedata (personnummer och namn och sådant) så skulle de skicka tillbaka hur min löneutveckling sett ut de senaste åren.
Jag, som är en bortskämd jävla gynnare, men som känner mig orättvist behandlad av klåpare som inte direkt hajar vad jag gör, inte tillräckligt för att ge mig rättvis lön men är de som gör det, körde iväg ett brev, bara för att kolla hur min löneutveckling varit de senaste åren. Fick svar under tisdagsförmiddagen:

loneutveckling-tjoho1

Går det att läsa? Jag har strykt över mitt namn och jobb, men man fattar nog ändå.
Det gula är min löneutveckling från 2004 till 2008.
Verkar inte varit någon löneutveckling alls mellan 2004 och 2005, då de la ner mitt förra jobb. Nåväl, skit i årtal. Den ljusblå raden är utvecklingen för mina kollegor, i snitt här i stan.
Den grön-blåa (vette fanken, det kanske är det där som är turkos?) är ett snitt för alla som jobbar i branschen här i stan.

Räkna in inflation i detta. Räkna in hyreshöjningar, höjningarna till facket, elhöjningar, mathöjningar, hela jävla rubbet.
JAG HADE ALLTSÅ HELT JÄVLA RÄTT NÄR JAG GNÄLLDE HÄR I VECKAN OM ATT JAG ÄR FATTIGARE, FAST JAG HAR SAMMA JÄVLA VANOR!
Jag får mindre kompensation för fördyrningar och inflation än till och med snittet. Och där har vi förra årets underbara 2,3 procent, då inflationen redan var på 4 procent. Tjoho!

Satan utnyttjar de okunniga. De okunniga ”vet” och så hamnar jag där.

Skrev ut det hela på en A3:a och tejpade tvärs över min bokhylla i arbetsrummet, för alla att se. Skrev en överskrift om att ”Lönen visar hur bra man är på sitt jobb och hur bra man presterar!”

Fy fan!

Inte undra på att jag upplever mig som jävligt mycket fattigare i allt!
Jo, kollegor skickade samma e-post, och de fick ju helt andra resultat som de inte visade för mig, tack och lov…

En faktor, jag vill vara ärlig här, är att mina kollegor är/har varit sämre pyntade än jag. Det är inte bra, men bara för det ska jag fanimej inte få massa sänkningar av mitt pröjs år efter år. Nu jävlars!!!! NU JÄVLARS!

Jag tog tag i facket och berättade. Så nu vet facket hur jag ser på det här. Facket gillade inte det hela heller. Och i april är det väl nästa vända.

Fast, nu är det ju ”kris”. För att några snorvalpar och kapitalistsvin ånyo lattjat med allas våra stålar och ingen haft koll på dem, ingen tagit lärdom av förra krisen, och förrförra, eftersom folk med bakåtslick och svid och stålar och fin bil är Jesus i vår värld, och därmed okränkbara, och därför också fortfarande har sina miljoner och miljarder. De är onåbara, frälse, som på medeltiden.
Och här i stan har man börjat dra ner på äldreomsorgen och infört anställningsstopp igen, i kommunen.

Vad är det för jävla ekonomi, för jävla samhälle, för jävla demokrati, som inte tål att spekulationsgrisarnas pyramidspel bangar?

Fick, (ha-ha, jag sålde glass en gång i tiden, då jag pluggade och arbetsgivaren där pyntade in till någon pensionsfond för mig, antagligen för att få skatteavdrag själv) brev från Kåpan. De berättade att det gått åt helvete med investeringarna. Att räntan var noll procent, eller mindre, att de var 10-20 procent under värdet. Att man kunde glömma pensionsstålarna. Ha-ha-ha-ha-ha-ha! Det är förjävligt, kan bara garva.
Det är ju bara några tusen spänn från ett extrajobb för mig. Men ändå. Taskigt för dem som verkligen lagt undan stålar där.

De enda papper som går säkra är statsobligationer.

Men, kom igen. Jävlars vad företag och myndigheter nu ser till att utnyttja detta till att göra sig av med sjuke Åke, eller mammalediga Kajsa.

Jag tror hela krisen är en stor jävla bluff. Jag tror att Aktuellts undersökning (som de redovisade från något institut) igår om att 52 procent av alla anställda är beredda att sänka sin lön är ett rent jävla beställningsjobb, man vet ju att om många tycker en sak så tycker de flesta fegskitar samma. Kanske från propagandamaskinen Timbro, eller frimicklarna, eller jag vet inte. Man gudars vad vi ska lära oss att det är kris, och må dåligt, och sparkas.

Men än en gång, kom igen:

Vi äter
Vi reser
Vi behöver sjukvård
Vi vill åka bil och båge
Vi vill bo
Vi vill leva precis som alltid. Rubbet. Konsumera.

Så. Hur i helvete kan efterfrågan på allt gå ner så mycket att det blir ”kris”??? Jag fattar inte.

Myndigheter och banker och andra som har med finanserna borde bara skära av alla kontakter med idiotin.
”-Jaha, ni klarade inte av att göra ert jobb, tuff skit, goodbye, vi tänker inte betala er ett skit för ert dåliga jobb, och hit med dina jävla stålar, tjuvfan!!”

Konfiskera av piraterna, de ansvariga! Tryck upp mer stålar på myntverken. Vägra kris!

Ska det bli samma visa i t ex landsting och kommuner igen nu? Att man kickar folk och så måste de gå på socialen eller på facket, utan att göra nytta, med mindre pengar att spendera, så att ännu mer blir arbetslösa.

Inse för i helvete att offentliga sektorn är en nödvändighet i och med utvecklingen. Alla kan inte jobba i fabrik, alla kan inte odla potatis. Alla behövs inte för att fixa mat helt enkelt. Då delar man upp det, då tar vissa hand om gamlingar och unga och sjuka. Och det är väl för i helvete mycket bättre än att de inte gör det!
Hur i helvete skulle det gå med ekonomin om alla gjorde allting själva. Då skulle ju ingen köpa ett skit. Varför är folk sådana jävla våp???

Arbetsfördelning, vi är ju en stor by, allihop!

Okej, jag ska hålla käften, det bara kom över mig. Att ingen lär sig av historien, ingen fattar samhället. Nästan bara jag gör det. Sug!

——–

Ska ju på boksläpp på någon obskyr krog på lördag. Ulven hade ju, enligt tidningsartiklar som jag läste, snott storys från mig och där påstått att de kom från honom. Vafan?
Han ringde mig för någon vecka sedan för han ville jag skulle komma, och jag ställde på honom, story-tjuv! Han bara garvade. Men jag sa att han skulle se upp, och även att jag skulle komma till den där bokfesten (200 spänn).
Så på lördag så…
Men, jag skrev ju lite om det här för några dagar sedan, så det här är omtjat, men då låg inte programmet ute som jag kollade på när jag skrev det. Nu ligger det hela uppe på SVT-play, det program jag funderade på att ringa in till för att få en signerad bok, he-he-he:

http://svtplay.se/v/1484511/tvarsnytt/eftersnack_17_3

Det är första halvan på programmet, så man slipper spola, ha-ha. Inspelat ovanför garaget där jag har min svarte best i Tvärsnytts lokaler. Vilkens batterihjärta just ni i skrivande stund laddas här på mitt hallgolv. Det ska fanken bli vår till helgen, eller nästa vecka. Ska? MÅSTE!!!
Och jag kan inte missa att jävlas med Ulven, he-he-he!

——–

Hittade denna matematiskt framställda bild som visar världen ungefär som jag ser på den:

idioterochandra1

——–

Just nu lyssnar jag på Larry Coryell och Miroslav Vitos på Spotify. Och jag vet inte varför.
Jo, för att jag inte kom på att jag skulle lyssna på Jan Garbarek (som jag nu lyssnar på). Jävlars, det är inte illa. Det är jazz, på eget sätt, norsk-polsk jazz, och mycket-mycket bra. Från plattan ”It´s Okej to listen to the grey voice”. Den har jag nog på vinyl.
Musik är prylen. God musik för alla tillfällen. Olika dagar, olika perioder olika musik. Ibland varannan låt, ibland lyssna på samma i månader. ”Bra” musik är musik som man känner för just då, som är som en själv, då, när man lyssnar. Och man är ju aldrig samma, man pendlar.
Jag gillar så offantligt mycket olika stilar och artister, och säkert ännu fler som jag aldrig hört talas om.

Oj, nu blev det detta härna, J.B:

Det rockar fint, he-he. Nu bleve det högtidligt, he-he.

——–

Äh, majs i hjärnan. Blongo-mongo i örat. Sprak-brak i bena. XZAPP i ögonen. Man är väck, och det blir väckare.

Rocka slimsalsa med gurkmajonäs!

Nu: vispgrädde med Oboy.

/Baron von Hispan

8 Responses to Halvfranska band

  1. strega skriver:

    Ja du Baron, det är synd om dej…..
    Här är min löneutveckling från 2004-2006: -50%
    2007: -40% 2008: -30%. Beräknat på den lön jag hade som anställd före 2004. Men det går, Baron, det går om man bor i villa och har 1,9% låneränta, ha, ha, ha!

  2. baronen skriver:

    Strega: Bullshit och rålögn, moderatarsle, med fruga, och två löner och annat, det är annat! Ha-ha!

  3. spawn of satan skriver:

    jag tycker också att det är ett moderatarsle som skriver sådär.sign ”röfslick”

  4. strega skriver:

    Fuck you, Spawn of satan!! Å föresten, va e du för fjant?

  5. baronen skriver:

    Här vet jag inte hur jag ska säga, eller vems kommentarer jag ska kommentera. Kan bara säga att jag gillar spänningen dem i mellan, he-he.
    Diggar Satan för han håller med mig när jag styggar mot Strega, och diggar också Strega som blir förbannad, he-he-he-he.
    Love you båda! Rocka, ha-ha!

  6. strega skriver:

    He-he, var på begravning i går, kompis som inte ville
    vara med längre sen var det 70 års-kalas med vin och wirre på kvällen så jag var lite mongo när jag kom hem…..

  7. spawn of satan skriver:

    Strega;jag är den din mamma varnade dig för(din pappa alltså)
    hängde du med där?
    jag har även större pung än du…

  8. strega skriver:

    ha, ha, du är alltså ”Penis from Hell”!!!

Kommentera

