En fredag i veckan

Jag var ganska blåst idag. Det kan ha berott på att jag firade Bela under torsdagen. Pojken fyllde ett gäng plus på 50. Men är som vanligt yngre än oss alla andra, den rackarn.
14:e maj är hans stora dag. Jag gick dit och käkade smörgåstårta och umgicks lite. Sedan hängde han med till Biskops. Lika dålig som jag är på att hälsa på honom (han bor mitt i mellan mig och Biskops, går förbi där jämt), lika kass är han att gå ut på krogen. Nåväl. Nu hängde han med. Och vi drog några bira tillsammans.
Något som är gott i allt, det är att man (jag) faktiskt har vänner. Jag har vänner och jag har bekanta, och bägge kategorierna gillar jag.

Fast jag naturligtvis läser alla kommentarer här så svarar jag inte på dem, eller har inte svarat på dem på ett tag. Vet inte varför (jo, det vet jag, jag har ju knappt kunnat skriva inlägg här). Men under torsdagen så skrev jag svar till Majk. Han ville ju låna ut sin bil. Tyvärr verkar han inte ha sett det, så det blir ingen vända med hans bil. Och, nej, jag vet inte vad han heter egentligen, så jag kan leta reda på hans nummer…

Men det är okej.

Klockan är väl fyra på lördagsmorgonen nu. Jag framhärdar att skriva. Måste skriva, måste tuta på i cybern. Just nu är jag inte jätteledsen.

Snackade med prästen, eller prost som hon var, i onsdags när jag var i Kungsör (åkte båge dit). Hon kände ju inte morsan, så jag berättade om hennes liv och om allt. Från första jobben i Tjockholm på bageri under 30-talet som 14-åring, och framåt. Så där fick hon stoft till begravningen, vad hon skulle säga då. Berättade om vänner och släktingar. Vi gaggade nästan två timmar. Hon är trevlig.
Jag frågade henne om hur hon fixade alla de här begravningarna, alla som är ledsna. Hur fixar man det som människa? Hon sa att hon nog inte skulle fixa det utan att ha sin tro som bekännande kristen, då hon ju begravt kanske 1000 under sitt jobb som präst. Hon såg det som en del av livet. Det var värre med bröllop. Ibland nådde hon knappt fram till paret som skulle gifta sig, för det var en massa filmkameror och prylar. Så begravningar var bättre. Då fick hon kontakt med människor.

Så gick jag in till Sparbanken i Kungsör. Eftersom jag är medkonto-människa, så fick jag ta ut pengar från morsans sparkonto utan att dödsboet var klart. Sparbanken (eller Swedbank) i Kungsör är fristående och har inte lallat med stålar i Baltikum, så det går ingen nöd på dem. Trevlig ung tjej bakom disken. Jag ville ta ut lite stålar som jag på något sätt behövde (bensin, kartonger, kärror). Visste att det fanns så det räckte för begravningskostnaderna, extra hyra, och allt, och så lite till. Äh, kände mig som en tjuv. Jag tog ut fem tusen. Stoppade in det på mitt konto (morsan hade ju avsatt fyra tusen till mig, så jag skulle kunna köpa en fet väska till hojen, men jag sa att jag hellre tar stålarna).

Alltså, äh, hur ska jag förklara… Sanningen är nog att jag kostar pengar. Min sorg kostar pengar, och jag tog ut stålar för detta. Bira kostar. Och så mycket bira som jag drar i mig nu, så frekvent på Biskops, har jag aldrig gjort förut. Jag tog ut min födelsedagspresent i stålar och så en tusing extra för att hyra kärra och så.

Är jag ett svin?
Nej, det är jag inte. I så fall ett ärligt svin.
Min huvudräkning säger att alla kostnader för begravningen och räkningar blir täckta ändå.
Jag får inget arv i pengar, ej heller någon skuld. De där tusenlapparna hade jag fått ändå, i slutändan. Jag tog dem bara tidigare, för det var nu jag behövde dem.

Satt i trädgården hemma hos Stina och Gudrun (släkt). Solen sken, fåglarna kvittrade. Drack kaffe. Stina mår inte så fint. Gudrun klippte gräset.
Så åkte jag till morsans lägenhet.

Sprättade kuvert och räkningar. Telia, Skattemyndigheten, OnOff mm. Första gången jag var helt själv hos morsan efter allt. Ville det. Bara jag. Ingen annan.
Vattnade blommorna och växterna. Drog ut lådor. Tittade vad som fanns, men brydde mig inte egentligen. Satt i soffan. Stod på balkongen och skådade den fina utsikten mot Arbogaån och bortåt. Satt i köket. Satt på morsans säng. Pratade. Grät ibland, var som vanligt också. Mindes.
Tittade på den där sista halvan en Plupp eller Plopp  (godis) som låg där på bordet i förpackningen, som hon inte hunnit äta upp. Tittade på ”grenarna” av vindruvorna som låg på samma bord. När man äter vindruvor så blir det ju ”grenar” kvar.
Det är en resa detta.

Sedan, efter någon timma. Så gick jag ner i källaren. Sist jag var där så skjutsade jag morsan framför mig och hon hade sina vinterkläder i famnen.

”-Pälsen tordes jag inte ha på mig i vintras. De kastar ju färg och sådant nu för tiden!”

Jag sa att det nog inte var så stor fara för det i Kungsör. Jag fick hänga in pälsen och de andra vinterkläderna i den där prylen med blixtlås.
Så skjutsade jag ut henne igen, och hon åkte upp. Sista vändan i källaren blev det. Sista kvällen.

Jag vet inte om någon ens orkar glutta i denna blogg längre. Jag är kanske för ärlig, för sann, för sorglig, för tråkig. Men det är som det är. Jag måste beskriva mitt liv. Det är det bloggen handlar om. Ville bara säga det.

Så gammal jag är, så saknar jag min morsa. Allt känns verkligt overkligt. Det är inte klokt.

Idag var Claes Yngström från Sky High på jobbet och hade workshop (konsert på kvällen). Här är lite Claes som berättade om sitt liv och musik och även lirade:

Ja, och, äh, mycket annat.

En ung snygg negress som…., polare, arbetskamrater, bla-bla (Biskops under kvällen). Man kan inte skriva om allt.

Rock!

Love!

/Baron

2 Responses to En fredag i veckan

  1. Stoffe skriver:

    Du skriver bra! 🙂

  2. rabbi edelmann skriver:

    Det är en resa, det är det. Det är väl en klen tröst men jag har gjort den där resan och den har faktiskt ett slut. Kämpa på kompis!

Kommentera

