Onsdag morgon

Resumé och betraktelse.

Prolog:

Först måste jag säga att jag tycker det är kul att Svempa, min gamla högskolepolare hörde av sig i går. Han hade ärende här i Örebro och undrade om han kunde få slafa över någon vecka. Okej, visst. Polers är polers.
Hittade ett kort från ”furr”, från 80-talet. Lite ruskig bild, men ändå.
Antagligen får han sova i badkaret, men är man snål och inte vill bo på hotell, så blir det så, för här finns fanken ingen annan plats.

svempa-polers

Svempa från ”furr”.

————-

I övrigt.
Sist jag skrev var jag något förtvivlad. Men det redde upp sig, fast det jäklades lite på vägen. Jag kör kronologiskt måndag och tisdag här:

Måndag:

Jag vaknade, kollade posten. Hade fått löneförhöjning. 1100 spänn mer i månaden. Och det är kristider! Wow!

Fick också dödsboet som ska skrivas under och skickas iväg, gör det under onsdagen.

Sedan ringde jag till bilpoolen jag är med i. Mycket riktigt, ingen dragkrok på SAAB:en. Men jag snackade med bossen, så jag fick hans bil, och han tog min. Så jävla suvve, jag blev i extas. Ringde så Statoil och hyrde en kärra, ett dygn (det är fyra timmar eller ett dygn, och fyra timmar är bara Kalle Anka, det hinner man inte).
Så måndagens kalas, med två turer till Kungsör gick nog lös på en 1500 spänn! Hurra vad man blir glad när pengarna ryker.
Två turer säger jag. Jo först drog jag dit utan kärra. In på banken, pröjsade begravningen. Sedan ville jag ha ut stålar för att jag ju tillsammans med morsan är kontotecknare. Men då blev det broms. Så då blev jag desperat. Man får inte ta ut stålar innan allt är godkänt med dödsboet (6-8 veckor efter jag skrivit under). Men de kan å andra sidan inte hindra mig från att ta ut pengar från mitt eget konto. Det var 30 svettiga minuter där innan bankdirektören lät mig få mina stålar på mitt konto. Jösses, jag har ju hyrt bil, hyrt kärror, pyntat bensin på kärror jag lånat, köpt flyttkartonger för säkert 1500 spänn, och det från mitt eget lönekonto. Nu var det tomt.
Men, som sagt, tack och lov så fick jag ett gäng tusen (nej, ingen förmögenhet, men så allt går i hamn, morsan hade lagt undan till begravningen samt lite plus på det för omkostnader och så).
Jag andades ut. Drog upp till morsans lägenhet och tog tavlor och speglar i SAAB:en. Åkte hem, lämpade av i Baronborgen. Hämtade upp Bela, och kärra, och så drog vi dit igen, till Kungsör.
Och vi höll på, oj vad vi höll på. Och vi kom tillbaka till Örebro, och slet och slet och slet. Klockan fyra på morgonen var vi klara med allt bärande upp till vinden här. FYRA!!!!!
Att vara knäckt är ett svagt ord i sammanhanget.

Och så idag. Jag åkte solo. Fick ånyo låna den gode Majks kärra (tack gode för den liraren, utan honom hade jag inte klarat detta).
Nu skulle det sopsorteras, slängas, fixas bort allt, tömma kyl och frys.
Det blev ju grejer kvar så att det inte funkade med bilens utrymme. Så jag ställde av två lass hos Stina (släkting). Och åkte ändå hem med full bil, alltså med mat och prylar.
Kom till Örebro vid halv tolv. Tankade Majks bil full, lastade av, parkerade bilen vid Majks jobb, gick hem. Åt ärtsoppa från morsan, med senap och två folkbira och rågrut.
Skrev vad jag ska göra under onsdagen. Hm, nu är klockan efter två på natten. Klockan sju ska jag tvätta.
Sedan ska jag lämna bilnyckeln till Majk, så packa, skicka dödsbopapper, fixa, trixa, joxa, hinna med.

Min kropp är slut. Jag har blåsor i händer, blåsor på fötterna, mellan tårna. Öm överallt. Snorig i hjärnan. Dock hostar jag inte lika illa längre.

Åkte ut till minneslunden en sväng i Kungsör idag också. Kändes bra. Bölade. Jag bölar förresten rätt mycket, så fort det blir paus, typ när jag åker hiss. Det kan man göra när man jobbar själv.
Fick stor utrensning när allt var klart och jag åkte hemåt, när lägenheten nu är tom (ja, just det, jag fixade flyttstädning, för 3500 spänn). Nu var det slut. Nu var det stopp. Nu är det bara min fulla lägenhet, ujuj, mitt fulla vindsförråd, Stinas fulla rum, och det fulla utrymmet där man egentligen inte får ha saker uppe på min vind kvar.
Men Kungsör är klart. Efter två veckor, men mycket hjälp av Bela (nästan varje dag), med hjälp av Hjelting och Baggo och Majk är det nu över. Och jag är sååååå jävla slut (hm, upprepar jag mig?)

Nu vill jag vila, nu vill jag ha kul, nu vill jag slappa ett par veckor.

Jösses vilka två månader det här har varit, från att jag hittade morsan död, via chock, sorg, jobb, begravning, pappersexersis, möten, flytt och allt. Två månader som varit väldigt svåra för mig.
Nu måste jag få lite kul. Nu ska jag ha lite kul. Det är sommar, det är fint väder. Motorcykeln är fulltankad.

Rock!

/Baron

3 Responses to Onsdag morgon

  1. rabbi Edelmann skriver:

    Som sagt, det ska bli kul att svinga en bägare eller två alldeles snart. Lelle och jag åker ner imorgon.

  2. TomHell skriver:

    Svempa ser ut som nyhetsuppläsaren Sven Lindahl!

  3. Sterge skriver:

    Ha, ha, trodde det var han!

Kommentera

