Luriga moln

Klockan är väl ungefär kvart i tre på fredagsmorgonen. Jag sitter på trappan till hemmansbyggnaden. När jag kollar upp i himlen så ser jag moln som ser ut som om de vore ritade av han Gilliam som ritade alla de där tecknade prylarna i Monthy Python. Tjocka och svulstiga mot en svagt blå himmel. Helt jävla overkligt om någon frågar mig. Så där ser inte moln ut. Men nu gör de det.
Orkar inte ladda upp några bilder nu, det får bli sedan.

Okej, för sjunde, nej åttonde eller nionde natten är jag uppe senast. Det är så jävla skönt att sitta i sommarnatten och bara filosofera. I kväll, innan jag började skriva detta, så satt jag med Häcken och Häckens bruttas syrras snubbe, en norrlänning som kan skjuta älgar. Ja, jag satt med Häcken också.
Det är så jävla vuxet, och med vuxet menar jag fritt, att verkligen få sitta på farstutrappor och dricka bira och ljuga och berätta historier. Ingen klagar, ingen skriker åt en. Och alla i gemenskapen bara garvar åt alla storys. Så ska livet vara, så ska tillvaron vara. Fred och bus och gagg och bira, även om det är mitt i natten.

Innan Häcken och de andra kom tillbaka från sin vända med middag på restaurang och skogsvandringar (jag avböjde att hänga med) satt jag här på trappan med makarna Hellborgs och ljög. Tokskönt det med, och sedan lånade jag ett gäng DVD:er, kollade in Band of Gypsies om och med Jimi Hendrix. Wow! Alltså att sitta med ett tänt ljus i sommarkvällen, fläkta bort lite flygtyg, kolla in Jimpa, dricka bira, bara vara. Fatta hur mycket jag behöver det, hur mycket vem som helst behöver det.
Grejen är att alla behöver vi landa. Skita i allt som annars är väsentligt. Bara vara, typ ute, bara glo, bara gagga i goda vänners lag. Äh, cybern hajar.

Fåren bräker på avstånd och nu, för någon minut sedan började fåglarna tjoa. Det har varit tyst, märkligt tyst i flera timmar på djurfronten, men nu är de igång igen.
Det är ”bä” och det är ”kvitter” och trädgården är mörk, men när jag kollar upp från skärmen så kan jag se bordet med stolar i vitt och konturer av träd. Det är så mellan, på något sätt, mellan natt och morgon. Så luktar det. Det luktar lavendel här på på trappan, för det står en sådan växt här i en kruka. Jaha, så luktar lavendel. Att jag vet det beror på att jag fick veta detta tidigare i kväll, och nu, jösses den där växten bara sprutar ur sin lukt.

Dagen har varit sovig. Sedan hojturer, kultur, pannkakor, kaffe, otroligt kvävande värme, munkar och kaffe, mer hojturer. Som det ska vara, som jag ville att det här skulle vara.

Roffe berättade att han häromkvällen (ett ord där) gått upp för att slå en drill och då förvånats av att ha sett mig här på trappan. Antagligen ser han mig nu i kväll också, den gode Rolf, för här sitter jag och det är ungefär samma tid.

Äh, okej, jag hoppas på fortsatt gott väder. Det kan bli så, jag vägrar lyssna på tidningarnas eller nätets väderrapporter om åska och regn. Allt har varit falsklarm hitills. Nåväl, vi får se hur det går med det.

Nu ska jag ge mig in till min temporära baronborg och slå igång en rulle, dricka ännu mera bira och bara fortsätta njuta av tillvaron.

Jabba dabba!

Love!

Rock!

/Baron

PS. På den där Jimi Hendrix-DVDn så sa de, vad jag alltid sagt, att hans band Jimi Hendrix Experience var så bra FÖR ATT DE HADE EN BLUESGITARRIST, EN ROCKBASIST OCH EN JAZZTRUMMIS! Ha-ha-ha-ha. Precis vad jag alltid trott. Rätt igen
Och fler rätt idag: Första HDn kom 1903 (visste jag), och slaget vid Hastings var 1066 (visste jag).

Finns det något jag inte vet?

One Response to Luriga moln

  1. rabbi edelmann skriver:

    Jasså du är kvar där nere du. Hälsa så jäkla mycket till de andra som är där och tacka för senast. Mitt eget globetrottande har tagit mig till Västerås. Antagligen ska Jimi köra runt mig i Desoton imorgon på Power Meet.

Kommentera

