Manlig feghet och min egen

Under min promenad hem nu i kväll så tänkte jag mycket på manlig feghet, och hur oattraktivt det är för kvinnor. Hade en massa sköna exempel som jag ville delge cybern (där jag själv varit feg). Men nu, när jag fått av mig kläderna (ytterkläderna, jag är inte naken) och satt mig vid min dataapparat, så är allt som bortblåst. Jäkla skit, jag hade en fin pryl där. Och, nej, jag kommer inte att gå ut och gå tillbaka för att ”liksom”, ”jussom” få tillbaka minnet. Jag får köra på ändå. Med annat, men rubben ovan är satt, i sten.

Har ju en ny cyberbiktsmoder, frk sofie (liten bokstav där i början, är noga med det där med stavningar från mina cyberbiktare). Hon föreslog att jag skulle använda ordet Grisknull (som jag bara älskar) någonstans idag, alltså efter att jag i går, eller förrgår använde epitetet ”kuka ur”. Bägge är kraftfulla. Hm, saknar grevinnan och hertiginnan som var här förut, de kunde vara stygga på uttryck…snyft, var är de nu? VAR? ARghhhhh!

Nåväl. Jag gjorde det. Det funkade inte så bra. Ingen blev chockerad. Jag slog på iPhonen och gick in på jobbet i morse och så lät jag det hända. Längst in satt ju frk C, som inte törs säga så mycket, och före henne är hennes brorsa som är vikarie och började i förrgår, de är väl samma. Den ende som kommenterade var min kamrat i fack-svängen, herr K, och han gillade det hela. Det blev inte den skandal jag hoppats på. Ingen skrek att jag var bongo. Nåväl, här är det, och, jag gjorde det:

Huru härligt är icke epitetet Grisknull, ha-ha-ha-ha-ha?

——————-

En annan fantastisk grej som hände idag var att alla på jobbet skulle samlas på samma ställe (smart nu i grissjuketider, men så är det, har aldrig anklagat mitt jobb för överdriven intelligens).
Det handlade om ”värderingar”. En snubbe höll i det hela. Och så blev det att sitta med 400 andra i samma lokal, vid olika bord, i bikupor, lottad via lappar man fick, jag fick nr 25, och diskutera massa plattityder. Jag dånade.

Jag försökte ånyo smita ifrån det hela genom att e-posta en av mina chefer om att slippa detta tidigare. Detta var ju var ett strålande tillfälle för mig att jobba med PR och allt det där som jag också ska göra. Fick svar att jag nog hade rätt, men att det var OBLIGATORISKT att vara med där. Suck.
Där kände jag också att jag skiter i det där med PR. Jag har stolthet, jag har kunskap, och jag tänker inte göra detta gratis på min fritid, jag kan göra det under värdelös mötestid, eller värdefull mötestid (då kan kollegor catcha upp för mig vad som sagts). Men tror man att det jag ska göra för att lyfta saker och ting, görs på en kafferast, då har man bitit sig i skägget. Jag känner mig förolämpad faktiskt. Men, bildning och utbildning, kunskap och poäng, det är inte samma sak.

GNYYYYYYY!

Ska plåta av de papper vi fick. De är bedårande:

Alltså, jag är sååå jävla gammal, jag har sååå jävla mycket erfarenhet av livet, jag har också lyckats utbilda mig, på riktiga läroanstalter, dessutom är jag människa som är med i livet JUST NU. Jag la inte av att kolla världen när jag började jobba, och jag har jobbat i massa andra branscher tidigare, bara det.
Jag är ingen som gått från grundskola till gymnasium och så till utbildning och så tror jag att jag vet allt (som inte ens har tjyvrökt). Jag har levt, och jag lever. Det är inte klokt. Okej, kolla, klicka så den blir läsbar:

gnulko1

Och:

gnulko2

Lite mer oskärpa, men klicka även här ovan för att se.

Min undring är om var jag är? Är detta sant? Är detta Örebro 2009?

—————-

Låt inte strecket ovan lura dig, jag fortsätter på samma tema/ämne nu.

När jag ögnat igenom det där så sa jag så här till min ”grupp”, nummer 25 som vi var:

”-Måste bara berätta, jag har garvat åt en fejkad kristen friskolas webbsida i några veckor nu, och när jag läser det här så är det som om verkligheten överträffar dikten, ha-ha-ha-ha!”

Alla tittade på mig, såg rädda och nervösa ut. Okej, jag föll….

Sedan höll jag i princip käften rätt länge. Men under vissa punkter som alla lydigt tog upp så höjde jag min stämma (se punkterna skär-markerade ovan).

”-Vafan är det där med kristen etik och tradition och västerländsk humanism??”

”-Det står så i skollagen!”

”-Va?”

”-Det är säkert!”

”-Herrejösses, det låter SD!”

Redan där visste jag att jag var en looser i de andras ögon. Fast de hade rätt, det gör faktiskt det. Står i skollagen om det där kristna. Kul att höra för folk som inte tillhör detta ariska storsvenska garde, som tagit sig hit genom krig och skit….

Sedan blir det mer mullberga.se på papper två. Diskussionsämnen. Någon hade ”förstått” att sydstatsflaggan i USA och nazi-symboler var samma sak. Jösses, varenda raggare har väl använt sydstatsflaggan sedan 1834???

Vad jag gör om en elev sitter och porrsurfar? Jag går väl fram och säger att han eller hon har god smak! (Not, för att prata ungdomska, he-he).

Alltså, det är väl inga elever som sitter och porrsurfar!!! Det gör de väl hemma i så fall. Har aldrig varit med om detta någonsin. Och jag jobbar med datorer. Har gjort det läääääänge. Hur har de det, de andra, på de andra avdelningarna, är de inte ute i verksamheten och kollar?
Någon nämnde här att det var lika illa att de satt och kollade på baddräktsbilder, av bägge könen.

”-Men vadå? De är ju tonåringar, det kokar i kropparna på dem av hormoner, hur farligt kan det vara?”

Har folk glömt hur det var att vara tonåring? Ja, det har de, och de kallar sig vuxna. Om någon under ett fyratimmarspass kollar några bilder med som de tycker snygga människor, inte porr, inte naket, är det verkligen så jävla farligt? Nej, säger jag.

Och sedan, vem äger problemet när någon tränger sig före i matkön, ha-ha-ha, nä, kan inte kommentera detta, klarar inte det.

Sedan kom frågan om slöjor och hur vi ska hantera detta. Jag kunde inte hålla käften:

”-Mode är väl olika, hur hanterar vi själva att de flesta grabbar har brallor som vissar klyvningen i arlset för att de ska visa vilka moderna och dyra kalsonger de här, är det verkligen hucklen och slöjor som är problemet?”

Aha, där blev de ställda. Flera höll med, och garvade.

”-Och, vadå att man kanske inte, i extrema fall, kan se dessa muslimskt troendes flickors ansikten helt och hållet. Men är det någon skillnad mot idag, vi har ju vanliga svenska elever som ser ut som frågetecken fast de inte har slöja, och man kan vifta hur mycket som helst framför ansiktet utan att de reagerar. Kom igen nu, va!”

”-Dessutom, hade väl alla svenska kvinnor hucklen över skallen för mindre än 100 år sedan så fort de var ute!”

Det var mitt bidrag. De ”aha”-ade. Där nådde jag fram lite.

Sedan blev det slut. Men jag hade hela tiden en reservplan om jag skulle känna att min intelligens och min kunskap blev för förolämpad. Det var att slita upp min iPhone och se förskräckt ut och så ursäkta mig och rusa ut. Och så gå hem. För att slippa det onödiga, det enda som tär på mig i mitt yrke. Fjattet!

Det är klart att värdegrunder är och moral och tjolahoppsansa är viktigt. Men jag är ledsen, verkligen ledsen, detta var inte lyckat, och det som gör mig ännu mer ledsen det är att alla bara spelade med, inte sa ifrån, mig inkluderad. Lydnad gällde. Nog fanns det viktigare, nyttigare saker vi skulle kunna gjort dessa timmar, även om kanske syftet var vällovligt. Och hajar man inte redan de där grejerna, det här, då är det skrämmande, jag menar det, då har man inget i detta yrke att göra.

Hm, nu har jag skrivit om jobbet. På jobbet finns det folk som läser min blogg. Okej, då får vi se om jag får kicken. Fuck it! Min upplevelse är min upplevelse och den har jag rätt att beskriva. Så är det!!!

Yttrande- och tryckfrihet, samt meddelarfrihet finns i grundlagen. Ändra på det först.

—————

Men vad var det där om feghet nu. Arghh. Jag jag ju inte varit feg när jag skrivit detta ovan, men det är inget som jag märkvärdigar mig med. Jag hade verkligen en skön pryl att berätta när jag skrev överskriften, och jag skriver den och så rätt på bara. Fast så glömde jag bort. Äh, skit samma. Det får komma någon annan gång.

Nu trycker jag ut det här, så får vi se. Om inte Grissjukan tar mig så kanske ångesten gör det när jag vaknar i morgon bitti. Fast vadå? Ångest är för dem som handlar fel. Jag handlar inte fel. Jag bara uttrycker mig.

Sug!

Rock!

Bongo!

/Baron

10 Responses to Manlig feghet och min egen

  1. Madäläjne skriver:

    ”kristen tradition och västerländsk humanism” – den skrivningen känns ju sådär, speciellt för mig som inte ens är med i svenska kyrkan. Den är ju tagen ur förslaget till ny skollag – inte antagen än alltså.
    Gillar den här skrivningen bättre: Utbildningen ska utformas i överensstämmelse med de mänskliga rättigheterna och grundläggande demokratiska värderingar såsom människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet samt solidaritet mellan människor.

  2. Madäläjne skriver:

    Och förresten ang Svinis – är du i riskgruppen gå och vaccinera, har ju tyvärr fått uppleva på nära håll vad som annars kan hända. Även om JEB dog i hjärtinfarkt så var hans hälsa försvagad av viruset – faan det är rätt tunga dar just nu:(

  3. sofie skriver:

    åhh du är så bra!!!! Glatt svar fick du i alla fall på din utmaning. Bra gjort!!! Ord är alltid fantastiska om dom används rätt. Ang era små regler där på jobbet och ”så här ska vi agera och tänka och tycka”, kan bara uttrycka min djupaste sympati för den dagen. Synd att du inte körde Iphon tricket. Hade varit briljant annars.

  4. spawn skriver:

    Viktigt det där med att diskutera värdegrunder och via hypotetiska resonemang komma fram till en generell linje med ett åtgärdspaket klart i slutet på plattityd-dan.

    Men,hur skulle det låta om man i sådana sammanhang tog upp den värld som är ”paw ricktiht” med aktuella händelser i nuet,just nu.Värderingar är något vi föds med tydligen,eftersom ”alla” känner till innehållet i FN:s Declaration of human rights, som är den goda etikens mätare och allas vårt rättesnöre i denna ödemark som kallas liv…
    Nej,jag Spawn,tror inte att dessa s.k. värderingar kan läsas in och därefter godkännas/gillas av Anderssonpetterssonlundström eller jag därför att de kommer inte från vårt nuvarande tillstånd- som ju präglas/genomlyses av bedrägligheter,kallsinne, ohöljt förakt,våld,kränkningar,spott och spe, och den drivna tanken på de fria marknadskrafternas förmåga att strö rosenblad för våra fötter,eller salt i våra sår.
    Så länge vi inte tar vara på vår broder(sic!) så kommer vi inte att vara förtjänta av så höga ambitioner som etikmaffian propagerar för.Detta grisknull som en del plyschnissar/nissor sysselsätter sig med kan bara sluta på ett sätt:———————(testsignalen på gamla teve ett)
    Take care,bro.

  5. Ståfé skriver:

    Gemensam grundsyn!???
    Det hade man i Nazityskland, Mussoliniitalien, DDR, Sovjet, Nordkorea, Kuba, Albanien, o liknande stater!!! Är det eftersträvansvärt???

    Även en påtvingad demokratisk majoritets värdegrund blir alltför lätt mer eller mindre fascistoid med eller utan kristna värderingar eller sossebetong eller småborgarideal!

    Det som verkligen bör respekteras som mänskliga rättigheter och lagar och förordningar görs väl av de flesta svenskar, annars är det ju bara att anmäla o pröva om det är rätt eller fel, om det apsolut skulle behövas! Sitta och slösa tid på gemensam värdegrund är och förblir tyvärr både suspekt som idé och dödfött i praktiken. Snart är det något annat som ”gäller” i den likriktade svenska skolan!

    Tyvärr Madäläjne, så infördes formuleringen ”kristen tradition och västerländsk humanism” redan i Lgr 94 av kristdemokraterna!

    Se Skolverkets hemsida:

    Grundläggande värden
    Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skollagen (1985:1100) slår fast att verksamheten i skolan skall utformas i överensstämmelse med grundläggande demokratiska värderingar och att var och en som verkar inom skolan skall främja aktningen för varje människas egenvärde och respekten för vår gemensamma miljö (1 kap. 2 §).

    Skolan har en viktig uppgift när det gäller att förmedla och hos eleverna förankra de grundläggande värden som vårt samhällsliv vilar på.

    Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet med svaga och utsatta är de värden som skolan skall gestalta och förmedla. I överensstämmelse med den etik som förvaltats av kristen tradition och västerländsk humanism sker detta genom individens fostran till rättskänsla, generositet, tolerans och ansvarstagande.

    Undervisningen i skolan skall vara icke-konfessionell.

    Skolans uppgift är att låta varje enskild elev finna sin unika egenart och därigenom kunna delta i samhällslivet genom att ge sitt bästa i ansvarig frihet.

  6. baronen skriver:

    Stoffe: Tack som fanken! Det där var vad jag behövde läsa. Stort! Kanon! Där kom det.
    Kommer ihåg mina akademiska studier i statskunskap. Där snackades det ofta om att demokrati inte är att 51 procent kör över de andra 49, utan att man i en god demokrati tog hänsyn även till minioriteten.
    Vi har folk från en massa länder, vi har folk som bott här i hela sitt liv. Alla är olika. Surströmming, kräftor, olika religioner, olika vanor hemifrån, olika sätt att leva. Vill man fira jul får man, vill man (som jag) gå ut i skogen och sätta sig på en stubbe med två sjuttisar och lite dynamit, så får man.
    Det är en sådan jävla befängd tanke att alla skulle vara lika, även om vi t ex inte hade folk från andra länder här. Jösses, folk från Kumla är inte precis samma som folk från Örebro, som inte ens är samma fast de bor i samma trapphus, eller på samma gata. Vem i helvete har lurat folk att tro att vi är samma? Vi är olika, rubbet! Äh….

  7. Ståfé skriver:

    Mmmmmmmara-bo! T o m varje individ kan ju ´vara olika från tid till tid o situation till situation! Må tusen Blommo blomma! 🙂

    Nä nu blir det till att förbereda SSU-Tommy Göranssons 50-års fest utanför Dingtuna på nån lagårdskrog. Blir väl hästjazz med Tommy på ståbas som lirar antar jag!

  8. Ståfé skriver:

    Känner du eller någon annan till honom?

  9. våfflo skriver:

    Undrar hur många som kommit om man haft FRIVILLIG närvaro?

  10. Dragan skriver:

    Som deltagare i denna dags förskolelekar fast i en annan grupp så fick jag även veta hur skolan arbetar med värdegrunder. ”Vi har ju värdegrundsveckan på våren…” som ett alibi för att slippa ta tag i situationer i vardagen. Kom även fram att ”en del vågar man ju inte säga till, man vet ju inte vad de kan göra”, då har det fan gått långt! De kan ta sina, oftast bruna, fega j-a karaktärer till förskolan. Eller nej fan, de ska förbjudas att jobba med människor.

Kommentera

