Den här dan då…

Tja.
I måndags jobbade jag tretton timmar på jobbet. I tisdags bara 11, och idag 9 timmar. Det är helt okej.

Höll på att falla idag. Men så gick jag hem efter att ha fullgjort alla timmar, med det vanliga plus möten. Jag har det bra här hemma. En dator, med internet. Så är man på igen.

——-

De där som jag försöker lära ut prylar till. Som använder verktyg jag gett dem till detta som är så enormt bra, de fick en uppgift häromdagen. Tänkte visa några resultat, bara två, någon minut var.
Det är ju så, vilket jag lärde ut, att 70 år efter upphovsmannens tragiska bortfälle så försvinner rättigheterna till den film som man gjort. Han som gjorde Nosferatu 1922 dog i början på 30-talet, så där är det fritt fram.
När jag ändå är inne på grejen kan jag ju upplysa om lite information. Bram Stokers änka ägde rättigheterna till Dracula-prylen, och de kunde inte komma överens om stålar när filmen spelades in, så Dracula fick heta Nosferatu och så ändrade man lite annat. Dock, detta kom man inte på något sätt undan, utan filmen fälldes av dåtidens FRA, och alla kopior skulle brännas. Vilket gjordes, minus tre. Tack vare dessa tre kopior från 1922 har vi nu kvar den värsta, i mitt tycke, gaaahhh, vampyrfilmen som finns.

Då jag är en jävligt cool nisse så satt jag och ”seedade” ner det hela med ”torrents” (dessa begrepp inom citationstecken anger det Bror Duktig hatar mest). Det var enormt roligt att ladda ner denna fullt lagliga film på jobbet, inom Örebro kommuns nätverk med sina STASI-spionprogram och censurskit. Jag väntade på tankepolisen, de pk-riktiga, idioterna, att de skulle komma och arrestera mig, behängda med koppel och allt, men ingenting hände. Jag sa det till mina medarbetare:

”-Snart stormar de in och griper mig, ta kort på det då!”

Rullen är nästan två timmar, jag fick hem den till slut.

Dagen efter kom de här som jag ska visa hur saker och ting går till.  Och då sa jag som det var, att jag har laddat hem en film, men, det är helt lagligt (och bla-bla-bla och lärde ut vad som är rätt och vad som är fel, ja, ni fattar). Sedan fick de i sin tur, alla 16 ladda ner den från mig. Och så uppgiften.

”-Det var stumfilm på den här tiden, och svartvitt. Nu ser ni den med skitljud och lite färger som lagts över som filter. Det är skit samma. Ni ska, i Apple-programmet Garageband, fixa nytt ljud till varsin scen, en scen ni själva väljer ut!”

Och så gjorde det det. Jösses, de var kreativa. Jag visade hur man lägger filter på ljud och bar sig åt.

Nåväl. Här är två exempel. De är 16 bast, och jag tycker de här exemplen är finemanga. Det är kul att jobba med det jag jobbar med ibland (äh, oftast):

Och så:

Dessa är dem jag sett idag, det kommer säkert fler ljuvliga ljudvarianter.
Ja, jag sa åt dem att säga åt dem därhemma att den där jag, alltså jag, laddade hem film från nätet, som jag kopierade 16 gånger och lät dem hållas med, fast det var lagligt, he-he-he-he.

—————

Mig, jag, mig själv.

Jag är bongo.

Styrfart.

Jag bara håller ut.

Det får räcka att säga så för nu (jävlars, Strega ringde mig idag på jobbet, jag har inte ringt tillbaka, nåja, det ordnar sig i morgon).

Någon gång rensar jag upp, fysiskt och psykiskt i min tillvaro. Nu är det inte kul. Jag har kul när jag jobbar, med det jag ska jobba med (inte möten och annat skit). Jag vet vad jag gör, och vad andra inte gör, hur mycket arbete jag lägger ner som INTE NÅGON JÄVEL SER, och det är irriterande på många sätt och vis. Jag gillar inte svineri mot mig. Det svinas. Gud får fixa hämnden, det står så i bibeln. Arslen!

————————-

Det är snart jul. Tjoho! Låt oss garva och njuta av kylan och mörkret.

Rock!

/Baron

3 Responses to Den här dan då…

  1. Bluespolisen skriver:

    Nosferatu…
    2000 gjordes Shadow of the Vampire med John Malkovich i rollen som Murnau. Allt handlar om inspelningen av Nosferatu. Klart sevärd. Om man gillar lite skrönor om filminspelningar och vampyrer… Metafiktion liksom…
    Och så finns ju alltid Verner Hertzogs Nosferatu med Klaus Kinski som Dracula… 1979…

  2. spawn skriver:

    Jag vill gärna tipsa om Fritz Langs ”M”,med Peter Lorre i huvudrollen.Vet inte om den är ok att STJÄLA,vilket är termen för det som ni cyberhypade sklävittmästare pysslar med.

    Men se filmen, visa den för människor och förschöök att blunda för att den är gammal,temat är dagsaktuellt.

  3. emil skriver:

    huvaligen vilka otäcka filmklipp! jag fick muntra upp det lite:
    http://bennyhillifier.com/?id=91dkwXmjL_o

Kommentera

