Metropolis vitnar

En knapp halvminuts betraktelse av nutiden från alldeles nyss. Fritz Lang hade ”blevat” avundsjuk:

——————-

Begreppet ”Sardonisk”.

Jag har alltid undrat vad ett sardoniskt leende är.
Vänta, nu blev jag för akademisk. Utreder:

Nationalencyklopedin (något som väl egentligen kräver sin egen översättning, hm, som varför folk som har läs- och skrivsvårigheter diagnostiseras med att vara dyslektiska, hur fan ska de kunna stava till sitt eget tillstånd? He-he-he?)

Gny!

Okej, så här säger Nationalencyklopedin:

sardoniskt leende [-du:´-], som medicinsk term stelnat leende som förekommer hos patienter med stelkramp och som orsakas av kontraktioner i muskulaturen kring munnen. I allmän betydelse: hånfullt leende.

Och så här säger synonymer.se:

sardonisk bitter, hånfull, frän, nedlåtande, ironisk, spotsk, överlägsen, arrogant

Och så när jag går till jobbet i veckan så ser jag ju den där liraren jag har så hemskt svårt för, fjäskaren, lismaren, det stora TV4-egot. Ja, jag twittrar bilden och ordet då. Men ändå. Repris kräves här i CDB:n. Om detta inte är ett sardoniskt leende, då vette fanken:

Bilden ovan säger mig att detta är hin håle själv, någon som gör det värsta med din familj och sedan toppar det med att göra detta med dig själv. Det är så jävla läskigt att jag tappar hakan. Fatta var det där pekfingret kommer att hamna om han får tag i dig!!!! Fatta! Och så kommer man att se det där självbelåtna leendet i resten av sitt liv. Någon som verkligen tror att han är gudasänd och överjordisk.
Jag önskade att jag var 14, så jag inte var straffmyndig just då  (lite snack med någon soss-tant bara), då hade jag dongat bort ondskebilden med en gatsten, för att skona andra att se denne SARDONISKE människa!!
Det där är decembers läskigaste.

———————-

Fjollade ju genom att inte skriva cdb igår. Så jag får köra två ding-bilder från journalistikens bakgård idag. Hoppas någon vågar klicka och inse var sanningen finns:

och underbara:

Kom ihåg var ni läste det först. Det var här, inte i Aftonbladet.

————————–

Somnade tre natten till måndagen, klockan var ställd på sju. Men jag vaknade sex. Tjoho! Upp och drog i mig lite julmust som jag så förutseende köpt. Julmust är godare än någon jävla jos av apelsin.

Tog mig till jobbet. Möte. Var där i mycket god tid.
Sedan var det vaccination. Gratis. Mötet gjordes kortare så att alla skulle hinna med att stå i kön, det fanns inte riktigt så det räckte åt alla.

Stämningen var att alla naturligtvis skulle ta denna gåva. Man kunde till och med få ett dubbelshot, som skyddade mot vanliga influensan också.
Men vi var några som gav fan i det, det var vi,  som sitter med full hand eller inte. Som nu är körda, eller inte. Som inte ville av olika anledningar. Ingen gnällde att vi var ”osolidariska”, som det heter (om de ens fattade det).

Sedan kom slaktlammen tillbaka. Ont i armen, kände yrsel. Snackade om att det var bättre att må dåligt en vecka av vaccinet nu, än att bli sjuk under jullovet.
Jag vet inte om jag gör rätt. Klart jag inte vill ligga i någon konstgjord lunga för att kunna andas, men ändå, men ändå, tänk lite….

Lite tänker jag på de där självmordssekterna i staterna, ibland i sydamerika. ”-Ta sprutan bara, så kommer Gud!” Och folk lydde och så var det hej och hå med dem. Men jag har nog för livlig fantasi. Fast, när det kommer påbud uppifrån, från media, från chefer, då är alla på, så lydiga, så okritiska. Och så snackar de högt om att de som inte är ”på” är osolidariska!! Vafan!!!
Det skrämmer mig. Det skrämmer mig mer än vaccinet i sig, som säkert inte är så jävla farligt, fast folk blivit lama, dött, och börjat gå baklänges, he-he.
Nä, det är tryggheten hos folk. Säger ”experter” att det är okej, står det i tidningen, då är det okej. Man litar på makten. Så enkelt att manipulera detta folk, så enkelt.

Det vore kanske enklare, och i dessa klimatmötestider riktigt, att bötfälla folk och sätta dem i karantän några månader (folk med flis) när de kommer hem från sina onödiga jävla resor till Asien och har med sig dessa sjukor i form av bakterier och virus. Jag menar, de kommer inte hit via vinden. Och hade de rest med bil, tåg, åsna, cykel så hade de varit friska när de kommit hem. Det är flyget som är faran. Wow, en egen konspirationsteori, nästan.

——————

Tre arbetsdagar och en avslutning kvar (fredag). Sedan jullov. Det är fantastiskt med mitt yrke. Helt plötsligt får man ett par tre veckor ledigt, mitt i vintern. Det får inte många andra. Det är bra, och det behövs. Ingen som inte är inne i min branch hajar vad det tar på en, även om det är givande, trevligt. Man är TILLGÄNGLIG hela tiden, man ska kunna ALLT hela tiden, man har ansvar för så enormt mycket. Utan dessa uppehåll, då vore det kört. Så enkelt är det. Jo, jag menar det.

Men naturligtvis frukar jag jullovet i år. Verkligen. Verkligen.

——————

Har inte gjort något åt lägenheten idag eller igår. Men nu har jag siktet inställt på köket. Få det att bli okej. En bit i taget. Juldagen ska Baggo och frk Lizzo komma hit, och då kör vi som vi gjorde förra julen, livesändning från vårt snack och festande över nätet, från just köket. Så jag måste få det i ordning. Nu i färg, he-he. Håll utkik efter länk här. Det blir ett gäng timmar och möjlighet till chatt finnes.
Stora Anexet och sovgemaket får jag ta i vår, precis som vinden. Lite i taget. Ja, hallen ska jag väl fixa också innan jul.

Jul, jul. Ångest!

—————–

Det är bara att köra! Utav bara helvete!

Rocka röv!

/Baron

5 Responses to Metropolis vitnar

  1. Stirre skriver:

    Håller med.

    Till råga på allt är han Pingstvän! Får faktiskt samma känsla när jag ser Christer Sjögren.

  2. spawn skriver:

    Vid 8:49 syns en misstänkt terrorist(väääldigt lik Leslie K)ta emot en kram och därefter en ros.Hur jävla nervös ser han inte ut vid 8:49 och blicken sveper över det då vackra torget och höger armen rycker sådär som Basil Fawltys ibland när hans MILF hackade över något ogjort.

    Så malplacé det verkar.Bakis?Ryktas om Richard Sjöberg att han:Är torsk på opiater.Är så jävla lång så han inte får plats i en vanlig hiss.Har ett fruktansvärt morgonhumör.

    Ett av alternativen är rätt.

  3. baronen skriver:

    Strega: Tack för det. Vi kan ju bara sluta oss till det vi ser på TV och på bilder. Men om man just ”sluter sig” till det, så är det satan. Brrrr…

    Hinhåle: .Jag tror han har fruktansvärt morgon humör. Har jag rätt?

  4. spawn skriver:

    alternativ 1,och 3, i samverkan…

  5. baronen skriver:

    Spawno: Verkligheten är läskigare än man någonsin kan tro, bewaaaaaare!!!

Kommentera

