Tvärtomdag ånyo igen

Kunde inte sova, sov några timmar, sedan började borrningen igen där på morgonkvisten.

Så här är det.
Jag brukar ju, speciellt när jag är ledig, använda förmiddagarna till att sova och nätterna till att skapa. Nu vet jag varken ut eller in.
Gick upp tidigt idag, sedan handlade jag och lagade mat, la mig sedan för att vila lite på soffan vid 16.00. Och PLUPP, så var klockan 23.30. Jag hade sovit hela jävla kvällen. Vad ska man göra? Det går inte att fortsätta sova. Så nu kommer jag att vara vaken i natt, och så precis när jag lyckas lura kroppen på att vara trött, då sätter betongarna igång igen, saker vibrerar ner i tvättställ och från hyllor, allt skakar och så ett jävla ljud som kommer helt oregelbundet. Hurra!

Jag har inte köpt en enda julklapp. Detta är den vuxna julen.
Ingen att köpa till och jag lär inte få någon heller. Ha-ha. Men varför garvar jag? Äh, det är väl självförsvarsgalghumor.

Det är segt att sova hela kvällarna, för då kommer galenskapen över en. Man (jag) behöver träffa lite folk och gagga minst varje dag, men är helt otajmad med resten av världen för tillfället.
Fast, förutom att jag så vriden på dygnet, så sover jag som tusan, drömmer skumma drömmar. Är det utmattning från året som ger sig tillminnes? Är det psyket som tar makten över kroppen och försöker läka? Är det bara vanlig jävla slöhet och lathet istället för att ta tag i prylarna?
Jag vet inte.

Det är bra att jobba för mig. Då händer det grejer. Men att ha långt lov, det är fanimej ruggigt detta år.

Sture Bergwall, eller Tomas Quick som han en gång hette twittrar på i alla fall på. Otrolig lirare det. Han ber folk ge bort Sveriges Historia i julklapp till Svärjedemåkrater så att de ska fatta något, och han ställer upp för att göra julrim till dem som ber honom över twitter. Tänk att få en julklapp med ett rim från honom, det måste ju toppa allt, ha-ha.

Men jag ska inte gnälla. Jag har det bättre än de flesta på jordklotet ändå, bara en liten social svacka. Och någon idiot som spammar kommentarerna, någon som vill lägga en extra liten pinne på min redan rykande brasa.

Nu är klockan halv tre. På morgonen. Under onsdagen borde jag köpa lite käk, lite glögg och så där. Men jag hatar att stå i kö. Fast, de flesta har redan trängts, så det brukar ha lugnat ner sig överallt, till och med på bolaget fram på sen-eftermiddagen. Gör prylen då.

Fick eftersändning idag, pyntade ju för morsans post. Ett stort kuvert var det med ett litet julkort, till morsan.
Det är den första eftersändningen jag fått. Som en hälsning från den andra dimensionen. Och vad ska jag göra med julkortet? Jag menar det var bara undertecknat med någon polare till morsans förnamn, från Västerås. Jag kan ju inte nå henne. Ska jag efterforska och så ringa och sabba dennes jul? Nej, jag låter det vara.

Redan förra året var jag, för att uttrycka mig modernt ”fedd up” med julen. Jag la av att kolla Kallejanka mitt i. I år är jag om möjligt ännu mindre taggad. Jag vill bara hoppa över detta, nostalgins helg, då man tänker på när man var liten och hur allt var då. Men det är inte lätt att komma undan.

Något bra hände faktiskt för ett par dagar sedan, jag fick min hyra, och eftersom jag inte ville ha någon ny spis eller ommålat eller förbättringar så hade jag en 3000 spänn i hyresrabatt nu. Tjoho!

En tråkigare grej hände idag. Tandläkaren hade ringt (jag svarade inte då, lägg av, det är ju helg), det betyder bara en sak, jag ska dit igen, borra och säkert pynta ut de där 3000 spännen. Udda är jämnt (jämt?). Tjoho!

Det känns kallt i baronborgen, har satt på mig mössa och sjal. Antagligen är det kallt för jag bara, i prinicp, vistas inomhus och här bara sitter. Behöver de där promenaderna. Behöver få igång mig, röra på mig. Varje dag.

Det är helt tyst i Baronborgen, bara ljudet från min gamla Mac hörs. En märklig känsla. TVn är av. Ingen musik på. Inte minsta lilla ljud förutom tangentbordstryckningarna, och datorn. Yeah!

Drar till Baggo och Lizzbo en sväng på julafton. Jag är inbjuden, det tackar jag för. Sedan öppnar faktiskt Lilla Örebro-krogen klockan 21.00 på julaftonskvällen. Antar att det blir en sväng dit med. Lite osocialt-socialt. Tror det blir så pass ojuligt som jag vill ha det, denna nostalgihelg.

Framåt, kamrater! Det är bara att köra! Tut-tut säger tåget! Tuuuuuut! Hålla i sig och så svinga upp sig igen, förr eller senare.

Men denna matthet, denna bortflugna initiativförmåga som kommit ifatt mig. Vad är det? Denna trötthet, denna känsla av att allt är skit och ointressant, tråkigt, onödigt.

Jag har fått ett gäng julkort, några i förrgår, och några fler igår. Det är märkligt i sig, jag skickar aldrig julkort själv. Inte sedan jag jobbade som brevbärare och fick dras med det där före jul i snöstorm, det var ingen hitt. Men det är en annan historia.

Äh, jag sätter mig i soffan nu, hoppas att TV4-sport har börjat sina polissändningar. En slags engelsk version, där de jagar bilar och knarkare med helikopter. Avsnitt på avsnitt hela nätterna. Mycket njutbart om man bara vill ha något som flimmrar framför ögonen och som ger lite verklighetsflykt.

Nu kanske jag har låtit lite negativ här i natt/på morgonen, kära cyberdagbok. Antagligen beror det på att jag känner mig bluääig nu. Men håll ut. Baron reser sig ur hinken med bajs och kommer igen som den knapadel han är, i sin prydnad tar han över ånyo. Detta är en fas, och faser fasas ut så småningom (antagligen).

Hm, iskall på fingrarna. Måste resa mig upp och göra lite rörelser tror jag.

Dagens Ding:

Rock!

/Baron

2 Responses to Tvärtomdag ånyo igen

  1. TomHell skriver:

    Med det ljudet du har i lägenheten ska du ha hyresreducering!
    Jag har ett bra julklappstips som du kan köpa till dig själv:
    En elektrisk tandborste!

    Elektrisk tandborste håller tandis borta.

    God Jul mitt i allt elände!

  2. strega skriver:

    Jepp, en elektrisk tandborste är superduper!
    Köp en som ”signalerar” när du ska byta tandrad.
    Då borstar man 2 minuter och tänderna bilr jättefina efteråt!

    God Jul igen då!

Kommentera

