Ny dag, inte annandagen i alla fall

Hur ska jag summera allt denna jul? Det blir inte svårt, det blir snarare enkelt. Men får återkomma till detta.
Nu är klockan, i skrivande stund, jag tror jag väntar med att släppa ut detta efter tolvslaget, eller, äh, vi får se, halv elva på söndagskvällen. Jag dristade mig att tro att det gick att ta en bira på Biskops klockan 22.00. Men nej. Det var stängt, till och med nersläckt. Ibland glömmer jag att jag är till för dem, jag och andra som vill såsa lite, och inte att de är till för oss. Varför kallar man restaurangbranschens anställda att de arbetar inom serviceyrkena?

Som i onsdags. Då ska de ha öppet till 01.00. Kom dit 22.50. Nix, stängt. De ville hem.
Ja, jag vet, det är inte jag som bestämmer. Men det gör mig så ilsk, så förnedrad. Fan ta dem!

Det är så jävla illa nu att jag känner för att totalt avsvära mig kroglivet. Jag har förnedras tillräckligt. När det enda vettiga stället börjar banga, när jag så väl behöver se lite folk och få en bira att sörpla, och förvägras detta då de hittar på egna öppentider dag för dag, då måste man sätta ner foten. Jag är en procent från att lägga av att gå ut över huvud taget, alltid får någon slö jävel kicken av det, sparken, och jag får en massa stålar kvar på kontot. Frågan är bara vad jag ska göra istället? Pingisklubben tar nog inte in någon sådan som mig.

Äh, jag känner mig så jävla maktlös bara. Och i min situation är det SÅ in i helvete viktigt att jag får lite umgänge, socialt otvunget, gagga lite skit varje dag, annars kan det sluta hur fanken som helst. Eller är det meningen att jag ska gå ut och ”gå i affärer” på dagarna? VAFAN? Jag vill inte trängas med boskapen på stan, som tvångsmässigt måste handla sina jävla koftor för att det är billigare på rean.

ÄH!

————-

Julaftonen skulle jag ju gå till the Baggos. De hade mycket vänligt, sedan länge, bjudit dit mig. Men efter att ha fått total nostalgikollaps av KalleJanka (det är största nostalgiprylen, där har man tidsmaskinen, kommer ihåg alla tidigare jular), var jag helt jävla utmattad i min sociala situation och minnen av året som gått och orkade inte ta mig någonstans. Blev helt jävla slut, gjorde det för att verkligen bluesa, verkligen rensa, det fungerade så in i helvete. Var helt slut i ögon, mage och ansikte sedan. Försökte durscha och allt, men det gick bara inte. Jag var utmattad. Stannade hemma. Stängde av telefonen. Sket i rubbet (hade tänkt gå ut och tuta på krogen efter Baggos, men det fanns ingen kraft, ingen jävla kraft alls kvar).

Juldagen. Upp vid halv tolv och började med köket. Hölls med det till nio på kvällen. Nio timmar, inklusive dursch, pantning, slänga sopor, dammsuga, torka skåp, diska, fixa spis, flytta prylar, hitta elgran (liten), byta kökslampa (från morsan), allt, allt. Men jag klarade det, precis. Ont, uttröttad, men lycklig av att ha toa och kök fixat.
Och så kom Baggo med fästemö, och så ringde vi Bela, och så satt vi där i tre och en halv timma. Minst tre timmar av dem live på nätet. Bara att klicka inlägget nedan och den länken och kolla från helt nyktert, till tjoho-tjoho. Det finns inspelat där, en längre och en kortare. Själv vågar jag inte kolla.
Det blev Biskops sedan. Jag var ”trött”, och så gick jag hemåt. Vi gick hemåt, ingen efterfest för mig.

Annandagen. Gjorde jag ingenting. Satt bara hemma. Micke ringde och ville ha ut mig, men jag orkade inte.

Söndagen, idag. Ja, jag har ätit bra, och tog ju, som jag skrev ovan, en promenad, och nu har jag skrivit det här. Det har tagit en halvtimma, hm, verkar mycket, men det är sant. Och ändå skriver jag lika fort som jag tänker (hjälp, det kan misstolkas). Äh, skit samma. Jag låter det här vila nu, och ser om jag skriver mer om en stund, kära cyberdagbok.

En grej till innan jag sätter mig vid TVn. Den första veckan efter jag fått ledigheten, så sov jag bara. Helt klart som korvspad att jag behövde detta. Men nu, nu är det bara segt. Livet lattjar med en. Och snart är den nyår. Vafan ska man göra då då? Köra upp en raket i fischlet? Så man ser lite stjärnor och planeter? Ja, kanske det.

—————–

Okej, nu är klockan kvart över ett. Vad har jag gjort? Sedan sist alltså, sedan ovanför strecken?
Jag gick till SVT Play. Började kolla på en dokumentär om Frank Sinatra, det verkade ju lovande. Men den som snackade speakertexten (svenska) verkade ha rökt för mycket raggi-tobak, liksom de som klippt skiten. Det var den värsta smörja jag sett på länge, ingen logik i berättandet, ingen kunskap. Blandade ihop olika tidsepoker (Reagen med Roosevelt), det var så jävla uselt att jag la av att kolla efter hälften. Vilka idioter får jobba på TV egentligen? Och, nej, det är inte ofta jag stänger av mitt i.

Men så körde jag det här:

http://svtplay.se/t/122044/monty_python_40_ar

Ett jubileumsprogram om Monty Python. Det var rätt intressant, men slutade skitskumt. Dock väl värt att se. Monty och Mad (tidningen, med Lasse O Månsson som redaktör för svenska utgåvan) är väl det format som format mig rätt mycket (ha-ha, som banan man åkte på, banan man åt), det var det man kollade (eller svennarna inte kollade, tråknissarna, de som sportade istället) just den där tiden i livet när man utvecklades (tidig tonår, oj, många parenteser här) Ja, och så Helgonet och Bröderna Cartwright förstås. Men ändå, humorn, den fick man därifrån.

Så nu lägger jag ut.

Love!

Rock!

Fjässa!

/Baron

5 Responses to Ny dag, inte annandagen i alla fall

  1. frafilm skriver:

    MP jubileumsprogrammet, är i två delar

  2. TomHell skriver:

    Frank Sinatra var kacka! Otroligt dåligt genomfört.
    Kolla in dokumentären ”Under ett täcke med snö” på SvtPlay.
    Så ska en dokumentär dras!

    Monty 40 år var så segt och oroligt så jag skiter i del två…

    Du får öppna svartklubb så kan du reglera öppettiderna som det behagar.

  3. Anette skriver:

    Biskops må skärpa till sig, tidiga stängningar är ju ett elände! Själv tvångsmatade jag min avkomma med Karl Bertil Jonsson utlagd på yotube, tänkte att hon behövde lite svenskt kulturarv. Hon tyckte programmet var dumt och jag blev jättedeprimerad, hur kan man tycka att Karl Bertil är dum???

    Nu är det vanlig arbetsdag igen, tack och lov. Ha det!

    Eder tillgifvna,

  4. våfflo skriver:

    Phu, nu är det äntligen över!

    Alltid lika skönt varje år.

  5. baronen skriver:

    frafilm: Aha, det hajade jag inte. Men det var ju inte så bra presenterat heller.

    TompoHellaz: Skönt att höra att du såg samma skit som mig när det gällde gamle blå ögonen Frank. Skrämmande dåligt för att vara SVT.
    Ska öppna svartklubb, bara jag och ett gäng kvinnliga asfalterare.

    Anette: De ska skärpa sig som fanken, de nollorna. Och tråkigt att höra att din kulturgärning inte lönade sig. Det är nog så enkelt att vår njutning, vår nostalgi, aldrig går att överföra till nya generationer (tro mig, jag jobbar med det varje vecka). Jag blir lika ledsen, hur de inte kan se storheten. Pärlor för svin.
    Lycka till med vanliga arbetsveckan, jag har en vecka kvar av ledighet, innan det är dags igen.

    Wåffloz: Ja, det är skitskönt när det är slut på heligheten, tomheten, de gömdas tid.

Kommentera

