Rödbetssallad och makramé

En överskrift god som någon.

Jag körde ju Lady Gagga här sist. Nu kör jag en repris (tror jag). Kör Beyonce. Varför? För att jag är facinerad. Det här, om något, måste ju vara en riktigt Work Song. Alltså förlagan till bluesen. Som man sjöng på bommulsfälten då man var slavar.
Det är inte tråkig Hipp-Hopp, det är en worksong (sammansatt där) i typ en tonart, med rytm.
Och videon består bara av tre tjejer, svart-vitt, ingen bakgrund, ibland blir den helt vit, bakgrunden. Värsta trixet är när de vrider kameran mot slutet så att det ser ut som de går upp i uppförsbacke.

Men ta en koll, lyssna. Visst fanken, en av de största kvinnliga hyperna (ja, hon är en god artist) kör faktiskt blues, tamejtusan:

———

I övrigt. Har haft två dagars människocelibat. Endast utstött läten i samband med dagliga ICA-turen.

”-Oj, det var tur att du öppnade kassan här brevid, så jag kom först!”

Och

”-Kan jag ta ut en hundring också?”

Det är så man känner sig som en människa.

————

Det är tisdag nu. Jobbet börjar. Tjoho. Utan adaptrar. Sedan är det ledigt en dag, och så är det jobb två dagar som vanligt.
Jag vet att jag behövde första veckan av ledighet, då jag bara sov, när det gick (då de inte borrade). Men det har gått snabbt detta, och jag har inte fått allt uträttat som jag kunde ha gjort. Okej, köket är fixat, men ändå. Jag skulle ha kunnat gjort så mycket mer.

Det är tio jävla år sedan milleniumskiftet. TIO ÅR! Det känns som ett eller två år. Det går undan värre.

Och min syn på året är präglad av den där tavlan man hade på väggen i lågstadiet. Så nyår ligger klockan tolv och så är det nerförsbacke till juli (förbi klockan ett och hela vägen till 18.00), så är det uppåt igen.

————-

Smacka ett par bira med Micke på Biskops under sena kvällen. Behövdes. Kändes helt okej. Behövdes mest för lite social samvaro.

Äh!

Ruck!

Rock!

/Baron

12 Responses to Rödbetssallad och makramé

  1. Anette skriver:

    Nyårsklockan… själv ser jag ålderstrappan-bilden framför mig… den där jag redan passerat toppen och är i nedförsbacken mot käppstadiet. Brrrrr.

    Ha en bra dag!
    Eder tillgifvna

  2. Bluespolisen skriver:

    Beyonce – är det ingen, förutom jag, som hör hur jävla falsk människan sjunger?

  3. strega skriver:

    Men hon är snygg!

  4. baronen skriver:

    Anette: Gnulk, den där hade jag försökt förtränga, den är ändå läskigare. Hur som helst är du fortfarande på fjortissidan av den trappan. Bra dag till eder själv, Grevis.

    BP: Jaha, jaha, precis som dom där gamla bluesgubbarna sjunger som Pätär Jäbäck då??? (Föregående ska uttalas med käften full av tunga, slö tunga, och som en fjortisbrud som stöddar sig mot sin morsa).

    Strongomongo: Det förlåter allt (för oss andra, inte Bluespolisen).

  5. Stoffe skriver:

    Hon sjunger ju helt rent!/Bob Dylan 🙂

  6. baronen skriver:

    Stoffe: Ja, men du och jag har öron. Inte grytlock som BP.

  7. Bluespolisen skriver:

    Hon har ett gigantiskt (fett) arsle och sjunger skitfalskt!

  8. TomHell skriver:

    Jag kommer ihåg på åttiotalet när bluesartisterna bytte om från glidiga kostymer till cottonpicking jeans på bryggis.
    Här i Svedala ville man ha en bomullspöjk direkt från myllan istället för en cool snubbe med armbandsur i guld.

  9. baronen skriver:

    BP: Hon är snygg och smidig, och kör root-blues, och sjunger icke alls oävet!

    Tompa: Det gör alla svarta skönheter, precis som de vickar huvudet i sidled när de ska vara tuffa, som bara de kan (oj, rasism, arrghhhhh).

    Tompa: Va? Det hade jag ingen aning om, men skulle mycket väl kunna tänka mig, det fanns riktiga borgararslen-ungar som styrde progg-svängen då. Helst skulle de väl ha bastkjol, våra blues-vänner. Intressant.

  10. Bluespolisen skriver:

    Falsk… FAAALSKT. Människan kan inte hålla ton och sjunger faaaaaalskt!

  11. baronen skriver:

    BP: Du har svajat betänkligt nu. Hon är snygg, och gift med J-Z, hon kan inte vara fel, ha fel.

Kommentera

