Onsdag med löning och inför sommarentänk

Idag fick jag lönebeskedet (tisdag), ja, nu när jag skriver det här är det onsdag morgon. Och jag kan konstatera att jag aldrig haft så mycket stålar i reda pengar efter skatt på en vanlig lön utan övertid eller andra tillägg.
Vad det är värt för mig personligen vet jag inte, allt blir ju hela tiden dyrare, avgifter och skit och allmänt lurendrejeri (el, bostad, mat, rubbet). Så jag har ingen aning om jag har ett större köpvärde nu än för fem år sedan. Jag vet inte heller om jag har dyrare vanor nu än för några år sedan, så det där är omöjligt att haja.
Men på några tusenlappar hit och dit, så har jag nu dubbelt så mycket stålar i månaden, efter skatt, som jag hade före skatt när jag började i denna bransch för en 15-16 år sedan. Inflation och höjda fackavgifter är inte heller inräknat.

Så jag tänker på summan. Kommer ihåg när jag började jobba en gång i tiden. Då var min dröm att ha 5000 spänn i månaden, då skulle allt vara kanon. Jag hade en hyra på 140 i månaden, elräkningen gick väl på en 60 spänn varje kvartal, jag hade då 3500 i månaden, och insatslägenhet köpt för 4000 kronor, bil och utlandssemester. Minns att man fick en tre-fyra stora stark och en plankstek för en hundring på Monaco. Och i systembolagens skyltfönster fanns mindre lyxiga viner för någon krona per flaska.
Blev man sjuk, jag jobbade inom staten, så var det full lön, bara man ringde innan midnatt till en telefonsvarare. Annars förlorade man några procent dagen efter, innan man fick fullt igen resten av dagarna (om jag inte minns fel).

När man åkte moppe kostade bensinen, alla tre oktanerna som fanns då, 97, 98 och 99 öre litern. Man fasade för att det skulle gå upp över en spänn litern.

Så, jag vet inte om jag tjänar bättre nu än när jag var 20 bast. Det är många faktorer som ska till där. Men summan, oavsett värde, gör att jag garvar lite för mig själv.

Jag som väl tillhör någon slags medelinkomsttagare nu för tiden, får skattesänkningar. De sjuka och arbetslösa får sänkningar i sin ersättning istället, i någon slags föreställning om att det ska göra dem friska och ge dem jobb. Det är inte klokt! Jag får mer på deras bekostnad. Vi lever i en hjärntvättad verklighet där till och med folk med väldigt kassa löner tror att om bara fler får bli rika, kommer det att stänka på alla andra också…. Jösses!

En reflexion bara.

——————

Kolla länken till höger i sidebaren, om Öland. Jag har styrt upp det där lite nu, fixat ny sida i går natt. Där finns nu ny information att tillgå. Vecka 26 gäller. Party-party, mjusik-mjusik, festa-festa, bada-bada, mm-mm.
Allt om anmälan och sådant finns där, klicka där, känn dig välkommen dit. Det kan till och med bli lite raggimjusik på stranden om det vill sig väl (förutom den sedvanliga bluesen och rocken med olika konstellationer).

Ser fram mot det där så jädra mycket.

——————–

Annars.
Det går sin gilla gång. Tokmarknad på gång här i häradet, Hindersmässa (uråldrig pryl med folk och stånd i hela stan). Då blir det trångt.

Lägger ut en gammal BST-låt. Den berör mig. De gjorde ju några kanonlåtar. Har nog lagt ut den här förut, så se det som en repris. Vilket drag, allt är bra med den, den är jazzig, bluesig, sakral (orgel). Äh, digga eller ge fanken, jag diggar:

Rocka brödskiva!

Förresten. Den siste levande av Bröderna Cartwrigt dog tydligen under tisdagen. Adam (Pernell Roberts), äldsta brorsan. Hyllning till honom. Jösses Bonanza (helgens stora TV-underhållning på 60-talet)  bidrog till att vi i den generationen slogs rättvist. Låg någon på rygg, eller gav upp, så slutade man fightas. Något dagens idioter inte lärt sig.

/Baron

7 Responses to Onsdag med löning och inför sommarentänk

  1. Bluesjanne skriver:

    Du kan väl sno de ölandsbilder du eventuellt vill ha från min Facebook-sida, va? Eller ska jag skicka dem på nåt annat sätt?

  2. Lord skriver:

    Käkat frukost här på hotellet i Buenos Aires. Fyra timmars tidskillnad mot hemma.
    Sommar och ca 30 grader.

    Läser om snöoväder och trafikproblem hemma.
    Någon som tror jag längtar hem ? 🙂

  3. spawn skriver:

    gillar inte bst,annat än jojje wadenius underbett,tror det hänger på den där jävla triolen som trumpojken kör före varje jävla brassbreak.
    tänker åka till öland i sommar dock.

  4. Stoffe skriver:

    Lord, har du tangorabatt? 🙂

    Har du förresten hört om den stora jordbävningen i Buenos Aires om någon dag? 😉

    Nej, inte jag heller! Bara sååå avundsjuk på Dig! 😦

    BST är ju dokumenterat bra, men det tog tid för mig att gilla det där blåsiga soundet!

  5. baronen skriver:

    BluesJanne: Ja, det är okej, jag kan sno dem, då du nu gett mig tillstånd till detta förfarande. Det är soft.

    Lorrd: Jag har sett dina persienner röra sig, jag vet att du egentligen är hemma.

    Spawn: Du har missuppfattat allt, den där låten, och ett par till var väldigt många år innan Jojje var med där. En låt som en mycket känd numera (så klart) död sångerska sjöng på sin tid. Så lyssna igen. De var ett jävla bra band. Vilka musiker, vilket arr. Jag måste för att förtydliga detta säga att Chicagos första platta (ett band som jag innerlig hatade senare med Peter Cetera) också var kanon, (ett band som sedemera blev kräkmusikens mästare). Så lär om, lär rätt!
    Annars måste vi gräva ner dig i sanden på Böda med enbart huvudet uppstickande och se till att du får bot, som man gör i mindre intelligenta länder, med homosnubbar som styr i kvinnokläder (fast det törs ingen säga). (Nu menar jag riktiga jävla idiotländer, och det är inte svårt att gissa vad jag menar då).

    Stoffe: Lorrden har tangorabatt och kalsonger från ICA. Vi är alla på olika planeter när det gäller musik, när det gäller vad vi lyssnat på. Även jag har ENORMA fördomar mot vissa band. Men något hände då vi var ynga. Och, ja, jag skrev Ynga!

  6. Strega skriver:

    Chicago 1 2 och 3 var suveräna plattor! Sen blev det bajs…..Liven med 4 vinyl var också bra…

  7. baronen skriver:

    Strega: Precis, i början var de schyrre, sedan blev det smör.

Kommentera

