Lite livevideo och lite statesment

Först. Det här tänker jag sända till mitt bostadsbolag. Är det något jag behöver softa ner, något jag behöver kruta upp? Låt höra, jag skickar det på måndag morgon eller söndag kväll, och, nej, jag har inte lagt upp äkta länk och namn nedan men i övrigt är det som det kommer att vara, om ni inte säger annat:

”Hej!

Vi talades vid i telefon för någon vecka sedan. Du ville ha ett e-brev där jag mer detaljerat beskrev vad jag har utsatts för här på min adress sedan slutet av december. Och nu i skrivande stund är det lördag och klockan är 13.30 och någon hantverkare har dröjt sig kvar och borrar för fullt igen, helt otroligt!!!

Först vill jag tala om att det faktum att man får sig tillsänt ett A4:a papper med meddelande om att det kommer att låta illa framöver inte på något sätt gör att man som hyresgäst känner sig nöjd och belåten. Och när detta sedan åtföljs av fler A4:or som har att berätta att det kommer att förlängas och låta illa ännu längre, är inte det heller någon tröst, om man nu tror att själva mottagandet av dessa meddelanden gäller som ett tyst medgivande från mig att det är okej.

Till saken.
Veckan före julafton så började det borras nere i gamla Systembolaget för ombyggnad. Från morgonen och hela dagarna. Det var ingen vanlig borrning, allt skakade. Eftersom jag kör motorcykel, var granatkastargruppchef i lumpen, spelar bas i rock och bluesband, jobbar som lärare i gymnasiet och faktiskt bor ovanför tvättstugan så är jag inte känslig eller speciellt gnällig av mig. Jag tänkte att det måste göras, och då får det väl låta några dagar.
Men så fortsätter detta under hela min ledighet. Varenda vardag under min så välbehövliga ledighet under jul- och nyårshelgen.
Allting skakade. Jag mätte upp ljudnivån med min decibielmätare och den hamnade på 102 decibel, alltså som en hårdrockskonsert, hela dagarna! Gick jag ut så hördes detta ända bort till Bondegatan, ja, faktiskt ända till Öbo:s entré.

Det gick inte att tala i telefon (hörde inte ens signalen), inte använda TVn, ingenting rådde på detta helvete. För ett helvete hade det blivit. Jag bifogar en länk nedan till ett par filmer som visar på hur det var. En lite kortare, en som är en halvtimma, som ni kan lyssna på och njuta av och tänka er tre veckor av samma vibrationer och ljud.

Vad skulle jag göra? Springa omkring på stan i den hysteriska julrean för att få ro? Besöka släkt och vänner för att komma undan? Ta in på hotell?
En dag vid nyår så fick jag nog, då jag märkte att jag satt och skakade och huvudvärken höll på att göra mig tokig (ja, det värkte av smärta i öronen). Jag tog mig till Öbo för att personligen få tala med någon ansvarig, vilket inte gick att nå, men jag skulle ringas upp.
Detta skedde inte.

Så fortsatte detta in i januari och när jag väl började arbeta igen. Om jag började senare eller slutade tidigare på jobbet så var det samma helvete här hemma.
Ibland grät jag faktiskt av utmattning.
Efter några veckor (här hade det gått en månad från det började) så upphörde de värsta ljuden och borrningarna. Nu låter det nästan okej, som om en granne borrar med en vanlig borr i ens vägg ungefär (så härdad har jag blivit!!!). Ingenting skakar fysiskt i lägenheten längre, ”bara” oljud.

Och så här i slutet av januari så väcks jag före halv sju på en måndagsmorgon av nya borrningar och skakningar. Jag far ner och försöker få reda på hur intelligensbefriade de är. Man förnekar att man borrat först, men jag framhärdar och till sist så säger de att de inte ska borra mer förrän halv åtta. Jag tackar för att jag får 40 minuter på mig att försöka somna om…

Alltså. Min bostad har under denna tid varit en sanitär olägenhet att vistas i. Ett riktigt helvete. Bekanta tror inte att det är sant när jag berättar om mina upplevelser. Det är knappt jag gör det heller.

Jag har bott här sedan december 1997, och trivts. Men nu har jag fått nog. Så här får det inte vara.

Jag vill ha en uppriktig ursäkt och en rejäl kompensation då jag ju inte kunnat använda min lägenhet som mitt hem, vilket jag hyr den för att vara, under lång tid (fast jag varit tvungen att vistas här). Dessutom har jag väl, som idag lördag, att se fram emot många veckors fortsatt bankande och borrande.

Här är länken till en webbsida jag gjort med två filmer som tydligt beskriver vad det var/är frågan om, samt en skärmbild av decibelmätaren, så ni har möjlighet att sätta er in i mitt personliga helvete.

http://uggabugga.blupp.se/bostadsföretag

/Baronvon osv
2010-02-06

————

Det är så kul att se en kinesisk iPhone i aktion. Bluespolisen har ju en sådan.  Den är ju så mycket billigare. Man trycker med en trästicka istället för med fingret. Kunde inte låta bli att filma:

För nördar: Ovanstående filmade jag med min iPhone och skickade upp direkt från iPhonens bildarkiv. Kvaliteten är okej.

————

Så filmade jag Bluespolisen som körde lite trynorgel, jag hade en i fickan, samtidigt så visade det sig att en vän till Leoniden (Kubasvensken) inte var en sådan polare som vi nyss trott:

För nördar: Här använde jag Real Director för iPhone och skickade sedan upp det hela till tuben. Möjligtvis är det här i mycket högre kvalitet.

————

På vägen till Biskops i kväll så gick jag förbi ett ställe vid gamla Domus som kör någon slags IT-pryl ut mot gatan. Det hade gått åt fanders. Jag blev tvungen att plåta. Bilden nedan är för liten att läsas, bara att klicka på den som ser man och kan läsa. Men jösses, alltså. Windows Media Player hade bangat för att Apples Quicktime behövde installeras, ha-ha-ha-ha (jag har lagt till pilarna så ni ska se, cyberbiktfädrer/mödrar):

————-

Jag funderar på hur tråkig jag är. Jag är nog rätt tråkig. Jag får fanimej ta det. Så är det.
Behöver bensin. Ge mig. Okej, ska skriva lite om naket…. Men inte i kväll.

Jag segade som ett as hemma i kväll. Lagade så mat. Innan jag tog första tuggan så bet jag hål på tungan, ofrivilligt. Det gjorde ont som fanken. Men jag åt.
Sedan hade jag glömt bort det där, men det gjorde ont i käften som fanken. Trodde jag var allergisk eller något, allt svullnade, drack bort det med bira, men så spottade jag i handfatet och det rann en massa blod. Blev övertygad om att jag hade någon blödning, som jag inte kände, som gick rätt ner i magen, skulle jag förblöda?

Men det gjorde jag inte.

Fattar inte hur jävla otrygg jag är inför allting.
Nåväl. Gick, pölsade, pulsade, genom snön och tog en omväg till Biskops. Inga polare alls där till att börja med, utom de som är mina polare, som jobbar där, vakten, servitriserna, servitörerna, bartendrarna. Helt okej. Och så kom Bluespolisen, och så kom Leoniden (Kubasvensken).

Efter någon timma stängde de och vi gick hemåt, jag och BP, och så skrev jag det här.

————–

Det är februari.
Snart blir det fint väder.

Rocka ollonborre!

/Baron

17 Responses to Lite livevideo och lite statesment

  1. spawn skriver:

    ”Kör motorcykel,kan vapen,spelar(spelat)hård hårdrock,hittar till den underjordiska tvättstugan”kan inte det uppfattas som subtila insinuationer,innuendos, till att el baronero är en 1%-are?
    Kan se de skräckslagna tjänstemännen på Slöbo kura ihop i skräck under ett och samma skrivbord.
    Bra skrivet.

  2. våfflo skriver:

    Bra skrivet, bara å skicka.

  3. emil skriver:

    bra brev, kräv monetär vedergällning!

  4. TompaHell skriver:

    Klockrent klagobrev! Mycket på kontot blir det…
    Jag såg en satans bra dokumentär på Svt nu på söndagskvällen: ”Konsten att vara människa”
    Fin film! Bra för otrygga personer…
    Finns på Play!

  5. strige skriver:

    Ja, visst var den bra!

  6. Stoffe skriver:

    Megalitbra brev!!!

    Men låna gärna in någon fin ljudanläggning och ställ upp utanför kontoret o spela upp på samma volym, alternativt utanför VD:ns sovrum samma tider som de borrade i ditt undermedvetna! 😉

  7. paddytheflea skriver:

    Bra! Överheten ska ha käftsmällar!
    Men tyvärr så tror jag inte att du får nåt för det utan att gå vidare. Kanske skulle du ha kört med en vit lögn att du var tvungen att bo någon annanstans under någon månad eller två. Då kunde du kräva hyran.

    Fan va produktiv du är! har slösat bor en halvtimme på att läsa ditt dravel.
    Och galen, förstås – men annars skulle jag ju inte slösa en halvtimme. 😆

    Är ju uppdragen i E-tuna, så det finns väl en viss släktskap. Och så hade jag good old Galway som vattenhål liksom du har Biskopen. Men nu har varken min plånbok eller kropp råd och som tur var så revs ju galway. Annars så skulle jag nog sitta där jämnt, haha.

    Ses på Biskopen eller nån annanstans!

    Öre Bror

  8. Stoffe skriver:

    Min Kinaköpta Sciphone var en Tjifåne! Funkar ju inte att ringa med i Sverige! 😦

  9. Stoffe skriver:

    För dessa 300 kr hade jag ju kunnat köpa 2 till Kanackgosiga jackor! 🙂

  10. Stoffe skriver:

    Robin Trower är så god! Med bra basistsångare i James Dewar!

  11. Stoffe skriver:

    Get your motor runnin’
    Head out on the highway
    Lookin’ for adventure
    And whatever comes our way
    Yeah Darlin’ go make it happen
    Take the world in a love embrace
    Fire all of your guns at once
    And explode into space

    I like smoke and lightning
    Heavy metal thunder
    Racin’ with the wind
    And the feelin’ that I’m under
    Yeah Darlin’ go make it happen
    Take the world in a love embrace
    Fire all of your guns at once
    And explode into space

    Like a true nature’s child
    We were born, born to be wild
    We can climb so high
    I never wanna die

    Born to be wild
    Born to be wild

    Får sån lust att stoppa LSD i han som e rektorns morgonkaffe! Bara för att se vad som skulle hända! Kanske inget alls??? Hahaha! LOL! 🙂

  12. Stoffe skriver:

    Nej, men va fan! Nu lyckades jag igen! SORRY!

  13. Stregge skriver:

    …glöm nu inte att lyssna på Midlake!

  14. spawn skriver:

    va?! har dom rivit galway…
    vaffan…
    har jag sovit sååå länge…

    stoffe:nog kan du väl uppgradera mackapären på det fantastiska världsomspännande nätet,the WWW?

    men galway…kan inte tro det…

  15. paddytheflea skriver:

    😆
    Det är alldeles sant. Så jävliga är dom! Hela mitt vardagsrum. (Alltså inte staden. Jag var där för inte så länge sedan. Pröva ‘Roisin Dubh’, bra pilsner och musik.).

    Yawn

  16. våfflo skriver:

    Intressant politiskt inlägg också … (cub”a”sve?skn¤¤en). Väldigt realpolitiskt, dokumentärt.

Kommentera

