Onsdagstjohoet

Solen lyste när jag gick till jobbet. Broddarna funkade idag igen.
Jobbade. Mina adaptrar skötte sig exemplariskt, men det var inget annat att vänta av det gänget. De hajar.

Så blev det möte. Det var segt. Skulle vara i fyra hemska timmar. Jag var inte överdrivet intresserad. Jag kände mig som en dåre. Jag ville inte vara där, det var inte min grej. Andra blir lyckliga av sådant där, inte jag, jag får panik, blir trött.
Så här: Jag har varit på tusentals möten, tusentals sammankomster. Jag kan det där! Jag vet det där! Vem fan tror att jag ska vara intresserad då!? Jag spöar dem allihop i kunskap om det där.
Tänk att vara cykelreparatör och bli fastbunden vid en stol och de tvingar en att lära sig hur man lagar en punktering…
Det är satan!

Vem tror de att jag är???

Ja, jo, jag vet, om man motsätter sig så anses man vara förmer, och det får man inte vara. Men herrejösses, kan ingen komma in och bryta, och säga att ”Baronen kan det där, av egen erfarenhet, av studier han fortfarande pyntar 1000 spänn i månaden av, av en massa helvetes möten tidigare under livet, ge fan i honom, låt han flyga iväg som en drake utan ångest!!!” Eller gör honom till chef för hela skiten!

Uppgift ett var att jag och kollegan Maria skulle RITA en entreprenör.

”-Jag vill rita en fet gris med hög hatt och så dollartecken på t-shirten!”

”-Men, det kan vi ju inte göra!”

”-Okej, rita du då!”

Så hon började rita, och jag ville inte vara där. Jag ville vara hemma, jag ville vara med vänner, jag ville vara med folk som inte var så jävla lydiga.

När hon ritat klart, hon var inte emot mina protester, så ritade jag en liten fotboll längst ner på teckningen, som jag delade in i tre delar, och så två ben på huvudfotingen.

Så skulle detta redovisas, gruppvis (herrejävlarssssssss!)

Jag höll upp ”vår” teckning. Jag hade ritat eld i håret (vi fick färgkritor). Det symboliserade att en entreprenör är eldig för sin sak, verkligen brinner för den, eller något. Det gillades.
Sedan berättade Maria om resten. Och så frågade någon om fotbollen därnere. Då svarade jag.

”-Fotbollen visar den heliga treenigheten i entreprenörsskap som man inte talar om. Även om man har en genialisk idé så är det bara inte den det hela handlar om, utan man har en stor del där man måste slicka på klubban för att få folk att köpa….!”

Där brast en av kollegorna i skrattattacker, tänkande något snuskigt, ja, en kvinna.

”-Och så har vi den här tredjedelen som handlar om att sköta sina papper, ekonomin. Den talar ingen om!”

”-Vad menar du där?”

”-Jag menar att här ska det utbildas entreprenörer så fint, men ingen talar om för våra adaptrar att det minsta de kommer att göra är att göra det de vill, utan det mesta handlar om byråkrati och regler, samt, värst, att smöra som en vaselinkludd för att få sälja, få jobb!”

Det blev tyst.

Skiter väl jag i. Jag har i motsats till många där faktiskt drivit ett företag. Och jag tycker man ska tänka sig för ungefär 948598494503 gånger innan man startar ett sådant. Man ska inte lura på unga människor att starta företag som kan ge dem skulder för livet om det inte går bra. Alla är inte ämnade, alla har inte back-up. Att starta företag är inte Gud!

Men jag är ju från Västmanland, jag talar med dialekt, jag går i jeans och jeansjacka, så vem bryr sig…

————

Jobbade kvar i tre timmar och fixade på jobbet så allt flöt, efter det långa mötet. Känner viss respekt av vissa av mina nära kollegor när de går hem till sitt numera. Det känns bra. Faktiskt jävligt bra.
Och sedan är det ju som så att jag har inget hemma att göra. Ingen väntar, inget som måste fixas. Då är det skönare att göra duktiga prylar, och så känna sig nöjd med sig själv efteråt (och vem fan skulle annars uppdatera???).

Kom hem. Var egentligen helt jävla dyngtrött. Men kunde inte förmå mig att lägga mig för att sova några timmar. Jag kan inte. Jag är för på, för mycket, för uppspelt.
Lagade spaggetti med grädde och sur ost. Åt. Det funkar, det är kolhydrater.

Fjattade med FaceBook. Surfade. Bajsade.
Så gick jag neråt. Behövde träffa vuxna människor.

När jag skulle över Stortorget på Köpmangatan gick det inte. En tre meter hög jävla snöhög var ivägen. Någon hade spärrat av min väg, min raksträcka. Var det ett tecken?

Rådhuset till vänster. Biskops rätt fram, efter Rådhuset. Stortorget med snö. Vafan är man levandes i någon jävla film? Eller är det TV3 som har någon rolig borgerlig humor, där man skrattar åt fattiga? Fy fan!

Jag hade hur som helst trevligt snack med både Diadem-Åsa och Erica på Biskops. De är fina bruttor, inget fjatt. Arbetarkvinnor bakom bardisken.
Tyvärr satt någon gubb-bög vid bardisken först. Jag försökte ignorera, men till slut gick det bara inte, när han satt och drägglade och stirrade på mig (det behöver man inte ens se, det känner man), och hade sina ben i nittio graders vinkel mot mig, utspärrade mot mig, som en jävla fälla. Fy fan vad äckligt!!! ARghghghghhgh!

Jag så flyttade mig, långt bort i andra stolar, bakom ett hörn, tills han drog, det käcklet.
Brudarna i baren höll med mig om att han var en luring. Så det var inte bara jag.
Så satte jag mig där igen, vid baren.

Det är så jävla skönt att bara sitta. Dricka en bira. Gagga lite skit.

Och så stängde de. Och jag gick hem över stan igen, som vanligt. Wow, spännande tillvaro….

Baggo kommer att få ett nytt epitet snart. Mer säger jag inte. Ha-ha.

Nä, nu lägger jag ut.

Rocka pudelsoppa!

/Baron

PS.
Kom på en grej efter jag lagt ut ovanstående.
Baggo och jag känner/kände en snubbe som blev stor på TV/är stor på SVT numera. Vi gaggade i telefon jag och Baggo idag, i kväll, och då kom idéer upp.
Så, om vi är karlar för våra idéer så kommer vi att göra så här:

1. Vi epostar eller ringer upp den här liraren (gas-Tomas) och säger att nu fan när du är chef för schlagerfestivalen så måste du fixa friplåtar åt oss på lördag annars jävlars!

2. Han minns oss (kan ni ge er fanken på). Han tycker det är en kul grej, och budar biljetter till oss.

3. Vi svarar med att vi väl skiter i hans biljetter. Att han istället ska ge oss en dokusåpa som utspelas i en lyxlägenhet här i Örebro. Baggo och jag och en massa toppiga lyxbrudar och bira och fyfan. Fixa för tusan!

Vore inte det en rolig kontaktväxling, ha-ha-ha (alltså vi skiter väl i schlagerfestivalen, och om vi blir osams med honom skiter vi väl också i, ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha).

He-he…..

6 Responses to Onsdagstjohoet

  1. paddytheflea skriver:

    Har samma erfarenheter av möööööten och urlarviga lekar. Kan inte med det. Känns bara som man spiller tid.

    Bra att du tar upp vådorna av egenföretagandet. Jag blir tvärförbannad på dessa jävla arbetsförmedlare, coacher och ”positiva goddagspiltar” som höjer ”starta eget” till skyarna. Jag har gått igenom fyra år av ekonomisk stress och har 400.000 i skulder hos fogden som ett bevis på att jag aldrig borde ha startat ett företag. Jag är ju förfan ingen säljare och entreprenör! Var det ingen som kunde sagt det åt mig? Jag äger ju förfan inte ens ett par rutiga byxor, så hur sjutton skulle jag ha kunnat sälja nåt?

    Gillar snöhögen. En symbol! Min hjälte! Stoppa Baronen, säger det frusna vattnet. Stoppa honom från att väta sina läppar. Vi ska visa att vatten är mer än vatten värt. Låta honom jobba för ölfödan.

  2. Kalix skriver:

    Träffade GT på en färja mellan två Grekiska öar någon gång på 90-talet. Visade sig att vi skulle till samma Grekiska by. Han berättade då att han fått nog av Örebroare. Det började med att hans chef på SVT fyllde jämt och GT lovade att fixa musiken. Lill-Runes kom. Tuffa grabbar i cowboyboots trubadurade på festen hemma hos ”Chefen”. Resulterade senare i byte av parkett i hela vardagsrummet eftersom den stod utom räddning efter cowboybootsens framfart i den ände av rummet som utgjorde scen för två, i den här bloggen förekommande Örebroare. GT fick inte fixa fler artister till sina chefers jubileum.

    Sommaren efteråt jobbade GT som produktionsassistent på ett populärt familjeprogram. En ganska upphottad produktion. Bobbo-i-skolan, alias ”Jordklotetspresident” lurad stackars GT. Fanns en programpunkt med 1 minut typ folkets röst. En kamera, rakt av, en minut. Repetitionerna går bra, Jordklotets President, alltså Bobbo som GT känner sedan sin studietid i Örebro, han sköter sig bra. Sen kommer direktsändningen på kvällen. När programpunkten närmar sig så springer GT allt mer nervöst runt för att hitta sin ”vän från Örebro” som han har fixat in till programmet. Hittar honom och drar med Presidenten till spelplatsen framför en kamera. Minuten startar. Men inte Bobbo. På repet hade han gjort det alla trodde att han skulle. Nu kuppade han och framförde ett Dadaistiskt konstverk. En brun ”fruktpåse” av papper över huvudet, säger inget men visar upp teckningar, antagligen mest med en känd piskare i Bergslagen. Teckning efter teckning faller till marken under tystnad i en minut. Ingen bra TV tycker man. GT får senare stå till svars för vem han släppt in till den fina familjeunderhållningen.

    GT förklarat över en öl på den grekiska strandpromenaden att det var droppen. Det var sista gången han skulle ha något med någon från Örebro att göra.

  3. Kalix skriver:

    Förtydligande. GT är att förstå som samma Gas-Thompa som Baggo och Baron tänker busa med. Jag tror att det är den typen av minnen som gör att Thompa bävar speciellt för den innevarande Örebroveckan.

  4. spawn skriver:

    Kul att bögar har den efekten på heteronormativa machismokufar.
    Undrar hur kvinnor i allmänhet reagerar på all sexism vi män utsätter dom för.Alltså ijentlijen.

    ”Vill bara knulla lite”-blicken funkar inte alltid,tänkte bögmannen?
    Klart ni ska dissa GT.Det tål han.

  5. spawn skriver:

    javisstjävlarsfan,baronen hade en mediabox-firma…preskribtionstiden har precis gått ut.

  6. baronen skriver:

    Här kan jag bara säga ungefär en sak, och det är att det här är de mest intressanta kommentarer jag fått på länge. Hell er allihop! Fantastiskt. Det är så bra att jag helt enkelt inte kan skriva en kommentar på era kommentarer, jag menar det, verkligen!
    Tack kamrater!

Kommentera

