Fredagnatt med polis

För det första. Jag planerar, jag lurar på olika lösningar för denna blogg och har nog allt rätt klart för mig. Under tiden så kör jag här nu igen, i natt. Har varit tomt på inlägg alldeles för länge nu, men det har sina orsaker, jag lovar.

Och ni som har skickat förfrågningar om kod och allt, svar kommer, håll ut.

Men nu. Sitter här hemma och funderar över mig själv.
Gick hem från Biskops. Köpmangatan. Folk är på väg hem, jag är på väg hem. I en portöppning så står några lirare och säger något åt mig, jag bryr mig inte, jag går vidare. I nästa portöppning står en snubbe med ryggen mot mig och begår våld mot en kvinna. Han river av henne kläderna, eller t-shirten innanför jackan, han skriker av ilska, och hon skriker av rädsla. Vafan?

Vem är jag? Jag känner först rädsla. Vem är den där idioten. Sedan känner jag att jag måste göra något. Jag går vidare ett par steg, och tar upp min telefon. Jag stannar. Nygatan/Köpmangatan, okej, här ska ringas.
Men jag hinner inte börja ringa innan bruden som blivit utsatt för våld kommer gråtande och springande mot mig.

”-Följ med mig, jag ringer polisen!”

”-Får jag det?”

”-Det är väl klart, nu ringer jag så går vi fram mot Våghustorget, kommer han efter?”

Hon vände sig om.

”-Nej, han är kvar!”

Hon grät och var chockad.

Jag ringde 911, som jag tror man ska ringa. Men det var tydligen fel, blev kopplad till annat nummer. Bruden går tätt brevid mig, hon mår väldigt dåligt, men är inte skadad så hon blöder.

”-Vi kopplar dig till polisen!”

Jag väntar, men inget händer på massor av signaler.

”-Kom, vi går upp mot busshållplatsen här vid Krämaren, där är det massa folk, där är det lugnt!”

Jag ville inte att hon skulle känna sig rädd för mig heller, och så tänkte jag att om det är en riktig idiot så törs han inte göra något bland massa folk.

Jag presenterade mig.

”-Och vad heter du?”

”-Jag heter Camilla!”

Jag såg att hon var lugnare nu. Jag berättade lite om mig och vad jag jobbade med och sa att nu står vi här tills polisen kommer.
Hon berättade att det var en före detta pojkvän som följt henne hem, som skrek, som hotade, hon kunde inte gå in i trappuppgången för grannarna skulle höra hans skrik och bråk. Och dessutom var hon livrädd för honom.

Så svarade det i min telefon.

”-Polisen, vad gäller det?”

”-Ja, hej, jag står här på Våghustorget med en tjej som blivit misshandlad och hotad av en snubbe. Kan ni skicka en bil?”

”-Kan du stå kvar då och vinka när de kommer, det kan ta ett par minuter?”

”-Jag står kvar, skicka ett gäng bara!”

Hon var väldigt snygg och trevlig den bönan jag stod med. Jag försökte uppmuntra henne med att säga att idioter träffar man hela livet. Hur gammal var hon? Jaså, 25, men det är ingen ålder. Det blir bättre i livet.
Jag skämtade lite och hon garvade lite smått, med tårar på kinderna.

”-Nej, nu kommer han!”

”-Vem, var?”

”-Han kommer på cykel!”

Idioten kom och ställde sig vid oss.

”-Jaha, och vem är du då?”

Vilken jävla fräckhet! Vem jag var?

”-Jag är den som såg vad du gjorde mot den här flickan!”

Och så försökte den jävla mongoloida idiotnollan stödda sig mot mig. Jag stod still, nära, böjde inte blicken en sekund. Var enormt nära att göra mig olycklig. Hade han burit hand mot mig eller tjejen, hade jag fanimej bitit av hans adamsäpple. Jag menar det. Det var en psykopat. Och tjejen var skitskraj.

Då kom polisen. Jag vinkade, tog tag i tjejen i armen och så gick vi över gatan till dem. Snubben hängde med.
Ena polisen tog med sig flickan och pratade med henne, den andra pratade med idioten. Jag stod tyst och bara glodde på aset. Ja, jag himlade med ögonen, så polisen såg det, när lögnaren började.
För aset hade att berätta att han var så fin, och hon hade varit så elak, och han hade bara försvarat sig. Hon hade haft massa killar efter henne, och hon hade bjudit med honom hem, och bla-bla-bla…

Polisen tog sedan med mig en bit bort för att höra min story, få mitt telefonnummer och så vidare.

”-Vad hände?”

”-Den där psykopaten som verkar så snäll och sansad begick våld mot flickan, slet av henne kläderna, och hotade och var våldsam. Sedan kom han och vässade på mig, oss, precis innan ni kom!”

Jag berättade allt för polisen.

Och då säger polisen något som låter som en dålig film, men jag blir glad ändå. För jag är jag.

”-Du ska ha stort tack, det behövs folk som dig, som törs anmäla och säga ifrån!”

”-Tack ska konstapeln ha (som väl säkert var 20 år yngre än jag är), men jag står inte ut med idioter som tror de kan bete sig hur som helst!”

”-Du hade kunnat smocka ner honom, nödvärnslagen gäller även om man hjälper annan person!”

”-Va? Okej, det var bra att veta!”

”-Jättebra att du ställde upp för henne!”

”-Tack, men kan ni gagga med dumbo nu så jag kommer hem, bor ju här brevid, utan att behöva ha honom i hälarna?”

”-Vi fixar det, tack ska du ha!”

”-Tack själva!”

Och så gick jag hem.

——————–

Men, det jag funderar på är om jag inte var feg i alla fall. En modig kille hade ju just sparkat in ryggen på den idioten när han gick förbi. Jag gick bara vidare ett par meter innan jag stannade och tog upp telefonen. Hm. Tål att tänka på. Verkligen. Men, som sagt, jag ringde, och det utvecklade sig som så att jag tog hand om bruden. Äh, det blev rätt i alla fall. Fast nu har jag väl en idiot efter mig i fortsättningen. Okej, knogjärn på.

———————

Precis innan jag gick in på gatan där att allt hände, vid Stortorget så träffade jag en gammal elev, numera maskinist, med funnen böna. Vi garvade. Då såg det ut så här:

———–

Ja, äh, mycket mer att skriva. Men jag struntar i det nu.

Rocka rolla!

/Baron

6 Responses to Fredagnatt med polis

  1. rgeste skriver:

    Mycket bra gjort, Mats! Som sagt, du hade kunnat gett honom en pungspark, men det gör sällan att idioten i framtiden lär sig nåt då det oftast är för sent…..

    Du ska ha en stor puss på pungen i stället!

  2. Stoffe skriver:

    Nattens hjälte! 🙂

    OM du gett dig på honom, så vet man aldrig om de har kniv eller andra vapen nuförtiden, så bättre att ligga lite lägre OM han inte skadar henne allvarligt förstås!

    OM du gett dig på honom och han skadats är det inte säkert att polisen gjort samma snälla bedömning, så bättre att ligga lite lågt!

    Alltså DU gjorde RÄTT!!! BRA JOBBAT!!! 🙂

    Been there, done that…! Men jag behövde bara visa mig, så drog snubben och jag vann en middag; en resa till flickans skärgårdsö i Blekinge, med hennes syster som varit partiledare, i en vit Mercedes från Stockholm, sittandes på passagerarplatsen fram där hennes make dog på väg till Sälen senare; livslång vänskap, men tyvärr inte hennes hjärta! 😉

  3. spawn skriver:

    Bra handlat,alla (utom några…)hade gjort samma sak,gått ett par steg,ringt 112,observerat och sedan stått upp för den utsatte.Andra hade förmodligen slitit av öronen på rackaren och med detta aktiverat andra dårar i närheten,det andra gänget i förra trappuppgången kan ju ha varit kamrater till dynghögen.Mycket vevande kan det bli och då är ju adamsäpplet det enda målet…
    Fast, vad är det för nummer man ringer till polisen nuförtiden?112?911?
    Bra handlat!

  4. Stoffe skriver:

    112 för bövelen! Inte för att det alltid hjälper! När kurdgrannen för ca 10 år sedan höll på att avliva sin hustru på balkongen efter opiumrökarsläktträffen, så kom man inte fram o sen dröjde det så länge innan de kom att maken somnat innanför balkongdörren o hon hade kunnat smita ut! Det var enligt väliniterade källor i den lägenheten männen i släkten tog beslut om att Fadime skulle mördas av sin far! USCH!!! 😦

    OM man inte är i USA,DÅ gäller 911, men så gringoiserade är vi väl inte än att vi tror att vi är 51 delstat till amrisarna va??? Är det TV:s fel??? 😦

    Men solen skiner idag!!! 🙂

  5. Majk skriver:

    Tjena Matsa, länge sen! Ville mest berömma dig, bra gjort! Men också höja varningens finger. Min tatuerare sopade på ett smuts som misshandlade sin brud i en park på väster. Bruden vägrade vittna mot sitt ex. Mogge fick sitta åtta månader på kåken för misshandel. Han kommer aldrig mer hjälpa till på liknande sätt.

    Du hade mao inte kunnat göra det bättre, egentligen. Sedan finns det puckon som jag, som mer än gärna ”gör sig olycklig” med dylika patrask.

    Ha det mään!

  6. baronen skriver:

    Majk: Det var ett tag sedan, och jag är fanken skyldig dig en motorcykeltur, kanske för kallt nu, då får vi ta det nästa år, det vet du. Tack för att du berömmer mig, men det är inte så konstigt att jag tar det kallt. Sedan man blev myndig kan man inte längre vinna. Endera får man däng och hamnar på sjukhus, eller också dängar man tillbaka, och får hälsa på länsman. En no-win-situation.
    Och att ”göra sig olycklig” och samtidigt vara anonym, det funkar ju inte alltid. Med hopp om att du slipper göra dig olycklig på någon nolla, rocka fett!

Kommentera

