Ledig torsdag

Efter möten under början på veckan på jobbet, ja möte och möten, kongresser, gagg, hej och hå, som varit helt sanslösa så blev det äntligen lov. Två dagar, torsdag och fredag ledigt. Och det ska vetas, det behövs. För så mycket skitsnack under så många timmar kan knäcka den bäste.
I princip har vi haft huggsexa om våra jobb (som VI ska sitta och planera). Vi har fått ett blått snöre och en mutter, det är förutsättningarna, (som faktiskt ännu inte är klara för framtiden, inte klokt) och utifrån detta har vi sedan suttit och planerat nästa höst när allt görs om, och blir 60-tal igen med nya jävla moralreformen. Många av oss kommer inte längre att behövas i Björklunds nya vackra jävla fittkukskitbajs-värld där klassamhället blir realitet ånyo i skolan!!!!!

Björklund är det farligaste som hänt i det här landet, någonsin. SD-nissarna är lingonris i jämförelse. Men, det här hajar inte folk som är utanför min branch. Så skit samma. Fy fan!

Jag ska vara mer akademisk i ett senare inlägg, nu är jag bara fly förbannad på det trollet.

————–

Igår var det utgång för alla på jobbet efter de kurser som hållits under eftermiddagen. Jag höll också kurs och lärde ut för kollegor det här med intärnät. Från alla Google-tjänster, via bloggar till Twitter. De som var där verkade nöjda efteråt. Tyvärr är alldeles för få intresserade av den nya tekniken, men jag hade inte väntat mig annat heller.
Men jag ville inte, jag orkade inte, gå ut sedan. Inte gå på det där jävla Leroys och stå och trängas med massa folk som det var meningen att vi alla skulle göra. Det är inte min pryl. Där tar det ju en halvtimma att få en bira om man så är själv i lokalen. Ett jävla skitställe. Så jag höll mig hemma när jag väl kom hem vid åtta. Kanske ett misstag, för många drog dit för att smöra för chefer, men det ligger inte för mig.

Så idag, torsdag (igår) så vaknade jag. Hade sovit länge. Solen lyste in. Så småningom fixade jag min havregrynsgröt med hallonsylt och mjölk, durschade. Och så tog jag mig ut. En promenad. Det var vid den tiden då alla miffon ska hem i sina bilar, och med den trafikplanering som finns här i Örebro betyder det att det är kö på de få vägarna (det är inte klokt att alla ska jobba och sluta samtidigt, jag fattar inte att man 2010 fortfarande är så konservativ i detta).
Jag gick och sög in mig alla avgaser och blev på gott humör. Tog en redig runda, och blev, konstigt nog, på gott humör, mer och mer, inte bara jag, utan kroppen mådde fint, mycket bättre än det brukar vara på mina promenader.

Gick förbi bolaget, och gick in där. Köpte rött vin i tetra och en whiskey, en kvarting. Gick vidare ut på stan. Njöt. Det är olikt mig. Började gå saktare, inte stressa så förbannat, det var okej det också.
Och så skulle jag då, efter en timma i gång ungefär, ta mig hem igen, då dras jag till butiken under mig, den där som ligger där bolaget låg en gång i tiden, den som är orsak till att jag höll på att bli galen i vintras. Kan väl kolla in vad de har för DVD:er, tänkte jag.

Videon är äkta, från i vintras.

Jag kollade runt. Det fanns ju inte videosar längre, bara köpfilm och spel, och läsk och godis. Men så hittade jag en hylla där jag kunde läsa att jag kunde hyra fem filmer en vecka för endast hundra spänn! Oj, det är ju billigt. Jag frågade en i personalen om det var sant, och det var det. Hade jag varit inne tidigare i veckan hade det bara kostat 50 spänn. Okej, okej…

Så jag slet åt mig The Wrestler med Mickey Rourke, Der Bader Meinhof Komplex, tysk rulle, Brustna omfamningar av Aldomovar, Brüno med, ja, du vet, cyberdagboken vem det är,  och I’m Not There om Dylan med fem skådisar som honom, varav en kvinna.

”-Vad har du för personnummer, knappa in det där!”

Jag knappade in det på en dosa.

Det visade sig att de hade direktkontakt med befolkningsregistret, en statlig pryl.

”-Va? Kollade ni, en videobutik, upp mig så där rätt av utan vidare?”

”-Ja!”

”-Jösses!”

Nåväl, jag blev godkänd. Och så sa hon att jag kunde välja att köpa en film också för bara 29 spänn eftersom jag tagit 100-kronorserbjudandet.

”-Wow, du kan sälja!”

Så jag pekade på Tjuren från Bronx med de Niro.

”-Alltid härligt att se De Niro som fet, ha-ha-ha!”

Jag vet, jag försökte vara mänsklig och skoja lite, men det gick inte hem, här skulle det gå snabbt, och jag kände mig mycket gammal som försökte.

”-Egentligen skulle jag fanimej ha gratisfilm här, i tio år efter ert jävla borrande när ni byggde butiken!”

”-Usch, det vill jag inte ens höra om!”

”-Nä, det kan jag tro…!”

Jag försökte i alla fall…

Så kom jag upp till Baronborgen,

Började kolla på The Wrestler, men det gick åt fanders, skit på skivan. Så jag lagade till fiskpinnar, torsk, med pommes och en slags sås som jag gillar och började titta på tyska Baader-Meinhof-rullen istället. Och där, någonstans där, drabbades jag av eufori.
Mitt humör var bra, psyke och soma perfekta. Ja, förutom att filmen var en 3+, kanske fyra. Var det nostalgin från förr som fick igång mig? Man växte ju upp med den där ligan på TV. När det tågluffades så var det ju efterlysningar på affischer på varenda station i väst-Tyskland.
Eller var det kemi? Rött vin och fisk. Var det detta min kropp längtat efter i något år?
Alltså, cyberdagboken, jag fick en emotionell nytändning, hela jag, helt plötsligt här hemma. Skitskumt, tokskumt.

Alltså, jag vill tjata, men det måste ut: Mådde bra i kroppen, var på ett fantastiskt humör, kände tillförsikt, hopp, glädje. Allt mycket ovant för mig, kom över mig rätt av.

Vid 22.00 utmanade jag världen och gick ut, gick till Biskops. Satt i bardisken. Gaggade lite med Diadem-Åsa, med andra bakom disken, enbart trevliga kvinnor. En fd kollega vid fd arbetsplats kom och gaggade om hur saker och ting låg till, jo, jag visste ett och annat, men ändå, han var inte lite svikare han också, en gång i tiden, vilket jag berättade för honom för en två år sedan då jag bad honom dra ÅT HELVETE! Detta tycktes inte bekymra honom nu, då han sökte min förståelse. Jaja, jaja… Så gick han.

Och då läste jag i tidningen att Himmel Över Berlin visades på SVT!!! Gagaggaaa! Det är ju en film jag har många relationer till. Vissa delar har jag tyckt varit för högtravande, tjataig, men jag har alltid förhållit mig till den på ett speciellt sätt. Och så när jag kollade iPhonens Facebook så såg jag att Stephanie hade skrivit om den, och då kommenterade jag där och så bestämde jag mig för att gå hem och kolla (klockan var då elva). Två syndiga osvenska öl på en torsdag, ve mig…

Stepanhie var ju med i en film som jag gjorde med henne, Ingrid, Hasse och Baggo på den tiden, alltså den tiden då Himmel kom. Och så berättade ju Stephanie att hennes farsa har en roll i den till och med, ha-ha, vilka grejer, minnena kommer över en.

Så jag har suttit här och kollat den och sett den det tredje decenniumet, och förvånas över hur jävla bra den är, hur många tankar den väcker, den rullen.

Ja, och nu har jag skrivit det här, det var ett tag sedan mina fingrar lösgjordes så här. Men nu är jag på, nu ijallafall.

Rocka päron!

/Baron

3 Responses to Ledig torsdag

  1. Anette skriver:

    Jag såg nyss The Bader-Meinhof Complex också! Instämmer med betyget, ingen höjdarrulle men den förde med sig minnen från förr, speciellt inlägget från ambassaden i Stockholm, kände ”jag minns det där!” Plus att det är alltid skönt att se något som inte är Hollywood, hyrtjänsten ”Netflix” här är bättre och bättre när man vill se annat än USA produktion, och även alternativ amerikansk produktion som inte är Hollywood. Jag väntar nu med fasa på vad de ska göra med Millenium-filmerna i sann Hollywood-anda, jag kan fortfarande inte se någon annan än Nomi Rapace (stavning…) som Lisbeth Salander.

    Ny dag i Amerikatt, ha det gott!

    Eder Tillgifvna

  2. Henke skriver:

    Kalas Blommo.

    Rätt spår.

  3. spawn skriver:

    Film:Jag har hittat till Myrorna.Warhols Flesh for Frankenstein,Tarantinos Hell Ride,och ett gäng HongKong flix,PTU(Police tactical unit)alla 25:- styck.
    Där har jag även fyndat Bergman och annat mer suspekt som har 18+ åldersgräns,ibland rightly so och ibland inte…
    Bra känsla att läsa din text,välkommen tillbaka från den mörka sidan!

Kommentera

