J-C Superstar

Har ju känt Oskar sedan jag vickade i samhällskunskap ett par dagar i hans klass då han gick i gymnasiet för en kanske tio år sedan.
Då satte han sig på katedern när jag kom in och berättade överlägset om hur det gick till där i klassrummet. Han var bossen i klassen. Men inte under min lektion, så jag bad honom högtidligt att dra åt helvete och gå och sätta sig om han ville må bra, ha-ha. Vilket han gjorde.

Han är ju en slags musikalstjärna, jobbar lite här och där, i Tjockholm och utomlands. Och av och till har vi träffats genom gemensamma polare (också på Biskops). Till slut rann allt av och vi började garva tillsammans. Ja, jag skällde ut honom några gånger, något som var ovant, förstod jag. Och alltid hade han ett hov av en eller flera beundrande musiker runt sig som hukade när jag satte igång och hånade och stöddade mig, he-he.

För några år sedan så körde han en uppsättning av Jesus C Superstar, det fanns affischer över hela stan. Jag bara garvade, men kollade inte in showen förstås. Sedan dess har jag skrikit ”-JESUS!”  och ”-Örebro-Jesus!” så fort jag sett honom, högt så det hörs (folk vet vem han är här i stan). Ibland har han garvat, ibland har han sett besvärad ut, beroende på sitt sällskap, ha-ha-ha-ha-ha.

Där någonstans kom tanken att köra en oborgerlig version, lite på skoj, lite på allvar. Han kör det där vackra, stora, duktiga, hela rubbet i konsertsalar och på arenor. Men jag tänkte att jag och Bagari kunde köra en arbetarklassversion, typ nere på Biskops. Vi kör två tre låtar på en scen som ser ut som en förstorad julkrubba, jag sjunger ”What´s the buzz, tell me whats a häppening”,  Marias sång och någon till. Jag skulle köra kort, det skulle vara billigt, och det skulle gå snabbt.

Fick faktiskt okej av krögarn att göra detta, men det föll på att jag var för slö.

Nåväl, det kom fler jular (jag såg hela tiden julen som prylen för detta, fast det egentligen handlar om påsken). En jul hade jag hela affischen klar för mig. Tänkte rida på Oskars berömdhet, det var året efter JCS-sattes upp här i Örebro. Så här skulle det stå på affischen:

”-Föreställningen är välsignad av förra årets Örebro-Jesus Oskar B…!”

Ha-ha-ha-ha-ha.

Ja, och så där har det fortsatt. Men konstigt nog har han någonstans gillat att jag hånar och skojar med hans seriositet. För jag kan inte sluta med det. Det går bara inte. Och kanske, bara kanske, någonstans, så tycker han det är skönt att någon jävel, någonstans (dvs jag) inte tar allt på sådant jävla allvar hela tiden utan hånar lite uppfriskande. En lirare som inte ser upp till honom som en superstjärna. Men jag kan inte vara säker. Fast jag tror det.

För något år sedan lyckades jag få honom att hänga på att spela Jesusbarnet i krubban om vi körde, ingen sång, den stod jag och Bagari för. Han skulle bara ligga där tyst och finnas till på våra föreställningar (med dragande namn på affischen naturligtvis). Och han var på.

Här, som ett avbrott i detta långa inlägg, från TV4, när han kör JCS. Han har pipa, det har han grabben:

Ja, så där har det gått, i många år. Och i kväll så träffade han på mig på fejan. Så här lät det då i vår chat:

Oskar: Gott Nytt 2011 tillönskas Musikal-Baronen

Baron: Wow, tackar, den första gott nytt år jag fått i år, ha-ha-ha-ha! Jesus Christ Suuuuuuperstar, tralla-la-lalla-la-lalla-laaaa. Gott nytt själv.

Oskar: du ska få veta det först av alla……jag kommer sätt upp Jesus Christ i Påsk

Baron: Aha-ha-ha, lägg ägg, det kan inte vara sant!???? Det skulle vara för kul. På riktigt?

Oskar: jajamen

Baron: Men inte i Öret va?

Oskar: jojomen. I mongolesien med Jan Malmsjö i en roll

Baron: Jävlars, då måste jag börja vässa arbetarversionen.

Oskar: absolut! Tag med Börje Ahlstedt

Baron: Kul, ha-ha, då ska jag fanken komma och kolla. Om du kollar på min version.

Oskar: givetvis jag är speaking partner till ditt konstnärliga råd

Baron: Du får helt enkelt kuta till min version i pausen, för din roll hos mig. Det måste du kunna kirra. Den rollen är ju inte så stor, men vilken grej det vore, ha-ha-ha.

Oskar: krubb-rollen

Baron: Jag kör ju 10-minutersversionen. Tre hits, och så Las Vegas-stuket, ut med pöbeln, in med nästa sittning.

Oskar: Krubb-rollen, ja, he-he-he-he.

Baron: Fatta vilken snackis det skulle vara, ha-ha. Hos mig biljetter 15 kronor. Hos dig 785 spänn, men du har ändå en roll, och är bunden av kontrakt till mig. Ha-ha, det är fanimej en film.

Oskar: hahaha

Baron: Så går jag ut i pressen och klagar på att din sidoverksamhet stör min show, och att jag tagit kontakt med advokater, he-he. Det är världsklass, ha-ha.

Oskar: kan göra en skandal med att Bagari och Malmsjö har något ihop med… det behöver inte vara sant

Baron: Du är naturligtvis med på affischerna med namn och allt, men din roll är ju stum, då du är nyfödd, ha-ha-ha-ha.

Oskar: bara obskyrt

Baron: precis

Oskar: Exakt. Bagari nitar Malsjö

Baron: Okej, då säger vi så, mellan de två eller om ni kör tre akter, så cyklar du ner till Biskops och lägger dig i vaggan, och jag och Baggo kör vårt, sedan tillbaka till din uppsättning. Det är ju gigantiskt megaroligt, ha-ha-ha.

Oskar: hahaha

Baron: He-he-he-he. Gaget från min uppsättning är en påse jordnötter och evig vänskap, kanske någon bira var tredje föreställning, och så äran förstås.

Oskar: precis! Eviga jordnötter och en påse ära i vänskapens tecken

Baron: Men, på riktigt, haja vilken snackis det skulle vara, om vi bara körde så. Och så gnällde vi i media att den andra uppsättningen stjäl publik från våra, ha-ha-ha.

Oskar: vem tror du vinner på det ? BISKOPS!

Baron: Hm, ja, de jävlarna vinner nog på det, men det gör vi också. Naturligtvis går vi på stan, du och jag och Baggo i kaftan på dagarna för att öka snackprylen.

Oskar: Muslimerna då?

Baron: Men min uppsättning tar bara 27 pers pers föreställning. Muslimer är välkomna till detta, det ska det stå speciellt på affischerna. Hela Sveriges Örebro-Jesus hälsar även muslimer välkomna till denna begivenhet, ha-ha-ha-ha.

Oskar: exakt

Baron: När ska du köra? I December?

Oskar: påsk

Baron: Påsk redan? Ja, just det, det handlar ju inte direkt om födelsen, hm…. Okej. Jag ska ta tag i det här. Jag tror verkligen att arbetarversionen kompletterar det hela och det är en win-win-situation. Var kör du? Conventum, gamla teatern? En föreställning eller flera?

——————–

Där tog det slut. Kontakten bröts.

Japp. Nu kör vi, ha-ha.

Rocka rolla!

/Baron von (i verkligheten)

2 Responses to J-C Superstar

  1. Anette skriver:

    hehehehe hysteriskt! Hoppas det kommer till att bli på riktigt, om så, se till att någon filmar och lägger upp på tuben hehehehehehe

  2. Madäläjne skriver:

    Sån tur jag smög in här och kollade idag, ser fram emot föreställningen. Ja på Biskops alltså!

Kommentera

