En onsdag mitt i sommaren

Okej, här jag går. Jag är kass. Kass på många sätt. Märker att Firefox segar som fanken när jag skriver här. En bokstav fel och jag kan inte gå bakåt på flera sekunder, blir galen. Nu kör jag Safari, där det går snabbare. Men min Safari har bangat ur också. Kanske massa bajs beroende på ”damsufrning” tidigare, något skit som kommit med. Vad vet jag. Min standarddator, denna, är en iMac med gamla operativet. Ja, det har nog gått fem år sedan jag fixade denna.
Okej, kan man då fråga sig, vafan jag inte bloggar från ajfånen eller paddan? Tja, där frågade jag mig något sant. Ska ta tag i det. Ijfånen funkar inte, för det tar sådan tid att trycka, men ipaddan har jag tangentbord till, med blåtand, så det måste funka. Återkommer om detta.

Men. Som sagt. Idag.

Jag är ju bongo. Men har bestämt mig för att cykla. Cykla som en idiot, varje dag, eller varannan. Idag så durschade jag och satte på mig bootsen, jeansen, t-shirten och jeansjackan som är sönder i ärmarna och tog min omotoriserade järnhäst på en tur. Klockan var kanska sju på kvällen eller så.
Men, vafan, vad i helvete???? Det var säkert 30 grader i skuggan. Jaja, skit samma, jag behöver röra på mig, ändå. Så jag tutade på.
Till saken ska upprepas följande, min högra armbåge mår bajs. Jag har haft svårt att åka båge i sommar på grund av detta. Vet inte vad det är. Men har märkt att det blir bättre av att jag cyklar och blir ”het” och blodomloppet smackar på. Så då cyklar jag som en dåre runt stan.

Folk som ser mig ser en skum jävla lirare som cyklar omkring med en risig cykel. Många blir nog rädda, jo, det blir de, på vissa platser, för det har vi lärt oss nu, en ensam karljävel på cykel i en skogsdunge är alltid en våldtäktsmördarman. Jävla skit.

Av någon anledning har jag blivit en man som folkpartikvinnor i den här stan, och även moderatdamer reagerar på, ha-ha. Det måste vara mitt djuriska röda vänsterblod som pickar dem, ha-ha.

Jag har inte cyklat mer än trehundra meter hemifrån förrän en moderatkvinna tjoar åt mig vid Strömpis. Kommunalråd eller hur det var där, jag ger fingret, ha-ha. Skrek hon ”tjockis!”, hm, det där ska jag ta tag i, ha-ha. Frk Ewa L.

Så uppmuntrad av denna högerkvinna så cyklar jag vidare, och vidare. Jag känner att det är varmt. Cyklar bortom Svampen, denna symbol för Örebro. Tänker inte, vill bara cykla som en dåre. Tycker om att cykla. Och min cykel nu är en trampcykel med bara treans växel, så det går snabbt. Om jag inte cyklar snabbt så är det skitjobbigt.
Kommer bort mot E18, den absoluta utkanten av Örebro. Uppförsbacke, jag tutar på. In i skogen, ja, asfalt, men ändå. Jag är andfådd. Jag får lite panik. Hela huvudet är inneslutet i svett. Jag är inte sportklädd, jeansjacka och allt, och det är 30 grader. Tänker på vem fan som ska rädda mig när jag svimmar. Men i ren ilska så kör jag vidare, fort-fort-fort.
Åkter tillbaka mot stan vid rondellen innan motorvägen. Så tänker jag att jag vill åka kring Rynningeviken. Där är det jävligt naturskönt. Så jag svänger av, det är en gångväg som går genom området, jag cyklar som en besatt. Snygga fåglar, naturintresserade människor. Jag cyklar som fanken, har aldrig cyklat så fort, ha-ha.
Men inom tränger tankarna på, jag måste ha vätska, annars förgås jag. På riktigt.
Kommer till slut in på I3:s gamla område (regemente, numera kontor och bostäder). Minns att det finns en minigolfbana en bit bort. Måste, måste, måste ta mig dit, måste….

Kommer till golfbanan. En tant (vackert ord) reser sig upp och går in i den lilla hytten.

”-Hej, vill bara köpa något att dricka!”

”-Det går bra, vad vill du ha?”

Hon letade, och vi ändrade beställning flera gånger, till slut fick jag en kyld Mer. Femton spänn. Gudars vad jag behövde den. Saltsvetten rann ner i ögonen på mig. Huvudet var som en infettad kula av vätska, utanpå. Tog jag mig på skallen var det blött.
Hon gick ur kuren, låste och gick och satte sig. Jag cyklade vidare, med halva pavan i innerfickan. Det var varmt, oj.

De här turerna jag kört senaste veckorna förvånar mig. Först är det jobbigt, sedan kan jag inte sluta cykla. Jag cyklar långt som fanken. 45-60 minuter varje gång. Det måste vara nyttigt. Och jag cyklar fort.

Jag kom in i stan igen. Cyklade förbi slottet, cyklade förbi flygplanet som ligger där i vattnet. Cyklade förbi Strömpis, där några tjejer från Asien stod och var sexiga och hade tre kostymklädda vakters blickar på sig. Sedan uppåt, förbi Pitchers och mot Stora Hotellet.
Då skrek en kvinna mitt namn.

Jag vände mig om. Det var frk Linda, liberal folkpartistkommunalråd, fast för Kumla, som satt där på krogen och vinkade (träffade henne, trevlig, med cyberbiktmodern Mädäläjnä någon dag tidigare på Biskopen). Jag vinkade tillbaka. Det var bara 20 meter från mitt tidigare moderatmöte som jag beskrev i början av denna bikt.
Borgerliga kvinnor måste känna mina oerhörda vänstermanliga vibbar, ha-ha-ha-ha. Revolution för fanken, ha-ha!

Äh, jag är glad att folk tjoar åt mig. Det är jag. Någon tjoar. Alltså finns jag.

Kom hem. Häcken ringde. Frågade om jag skulle med att åka båge till Dalarna under torsdagen med honom och hans brorsa. Jag tackade nej. Min armbåge är ännu inte pålitlig.

Tja, jag hängde upp t-shirten, som väl vägde fem kilo av svett. Lagade mat, kollade TV. Och så tog jag mig ut. Som vanligt. Ja, vafan ska jag annars göra? Sitta här och glo? Nä!

Biskops. De jag känner, de jag snackar med är som vanligt de som jobbar inom BRÄNCHEN. Vi är polers. Det är schyrre.
Innan jag svängt in på uteserveringen stod en bira åt mig där och väntade. De är fina.
Där har jag otvungen trevlighet och massa skojsigt skitsnack.

Såg några vackra kvinns. Av någon anledning är jag inte helt avtrubbad ännu. Snackade med ett par, inte så att jag gick fram och var ett kräk, nej, de började gagga då jag stod där i baren. Och jag, jag var ett geni förstås.

Två bira, massa stålar, men det var det värt.
Cyklade hemåt. Träffade gammal elev, Oliwer och andra gamla elever. Gaggade lite. Han berättade att Baggo berättat om mina tokerier på högskolan. Okej. Jag sa att jag kunde berätta om Baggos tokerier också, men det sket jag i. Jag har lite hållning…

Stannade vid Danne som torkade bord på Lillas uteservering. Gaggade. Den enda som satt kvar där var den lilla trevliga Malin. Hon är väldigt mörkhyad, antagligen från indien eller något sådant i begynnelsen (snygg böna). Numera kallar jag henne Svarte Malin (vilket hon gillar). Jag har kört låten för henne, och hon garvade fint, alltså låten med Martin Ljung:

Men nu hejade jag inte. Hon var ju kurtiserad, och sådant ska man inte störa. Kanske jag är den enda i hela jävla Närke som hajar det. Jo, så är det nog. Låt de som har något på gång vara i fred för fanken!

Kom hem.

Fick för mig att kolla hur Norges Sverigedemokrater hade det. Blev förvånad. De hade 34 procent av väljarna. Oj. Så en tredjedel är höger, extremhöger i Norge. Det gav mig perspektiv på det hela. Alltså det som hänt i Norge.
Så det la jag ut på Fejsboks. Och så fick jag rätt snart kommentarer från en fd elev som ju har hjärtat till höger.
Det slutade med att jag bjussade ut honom på en fika, så skulle vi kunna snacka. Då slutade han kommentera, eller också hade han somnat.

För. Jag tror. Jag tror att vi måste krama våra högerinnevånare. De flesta har nog blivit skrämda av folk från främmande land som kommit hit (det finns ju dårar överallt). Kanske en sådan lirare snott en brud som vederbörande nuvarande högernisse varit intresserad av. Jag förstår. Men om vi kramar dem istället för att förskjuta dem göra vi ett bättre jobb. Jo, tamejfanken. En omtyckt människa gör inte dårskaper.

Lite historialektion kunde också vara på sin plats. Men vi gör det vänligt. Jag tror på att vara snäll. Mot alla. Folk som är hatiska är detta av en anledning. Vi måste bryta detta. Omfamna, ha-ha. Jag ska börja en sådan kampanj. Jo, fanken, jag sticker ut hakan.

”När kramade du en högerextremist sist?”

Hm, ska fixa en sådan t-shirt.

Jaja, okej, och nu har jag kört andra öppna här. Vad tycks? Håller jag måttet? Är jag dum i huvudet? Kom igen, lovers!

Rock!

/Baron von Örebro af Nikolai

Kommentera

