Satt i omställning

Fick det här e-brevet idag från min nye chef som jag pratat med en gång för två veckor sedan:

Och, ja, tjoho. Det var väl vad jag hade väntat mig. I och för sig är det illa att man inte pratat med mig om detta sedan i våras, det har varit helt tyst.
Minskade statsbidrag till gymnasieskolan. Färre elever i årskullarna, Friskolorna som tar elever. En eländig planering där chefer släppt allt, med kollegor som domare om vem som ska få göra vad i framtiden (som en skolgård med mobbare ungefär). Men framför allt, Jan Björklunds nya gymnasieskola behöver inte sådana som mig längre.

Så min förra rektor och min nye kom in där på rektorskontoret klockan 16.00 precis när jag kom dit. De stirrade i golvet. Jag fnissade för mig själv. Jag hajade ju. De tyckte det var orimligt obehagligt. Jag erbjöds sitta. Satte mig. De satte sig. De var tysta. Detta var episkt. Jag skruvade upp min mineralvattenflaska, tog en klunk, fortfarande under tystnad och så la jag in en stor grovsnus. Väntade.
Jag tror de mådde lite dåligt. Det skulle jag ha gjort.
Men jag är ju jag, och sa, till sist:

”-Kom igen nu, fram med bödelsyxan och hugg av nu, så vi får det här gjort rent formellt!”

De såg lite oroliga ut då. Egenligen ville jag kanske skrika av ilska, eller gråta av sorg. Men jag är väluppfostrad. Så jag var vänlig.

Japp, det fanns ingen plats för mig längre på Teknikprogrammet, fick jag veta, precis som jag trodde de skulle säga nu när de äntligen tog tag i detta. Efter 18 år i gymnasieskolan så efterfrågas inte längre mina tjänster. Det nya gymnasiet är inriktat på annat, mer kärnämnen, som naturkunskap och matte och språk. Kreativa ämnen tycker bla Björklund att elever kan lära sig på studieförbunden. Nu är det pluggskola som gäller.

Så vad gäller då för mig framledes?
Jo, jag är fortfarande anställd av kommunen. Jag är inte LAS:ad (i så fall måste de fixa en lista på ALLA i kommunen och jämföra mig med, och sådan gör man inte, ännu). Så jag har nya chefen som chef, fortfarande. Men vad jag ska göra, det vet de inte, och inte heller jag.
Jag ska komma tillbaka efter jul och bara vara där. Jag får min lön. Men annars vet man inte någonting just nu. De hade idéer om att kontakta olika kommunala enheter för att min kompetens skulle kunna utnyttjas. Okej. Bra där.

Jag är ju anställd, tack och lov. Men nu, om bara en vecka, har jag inget att göra på mitt jobb. Jag behövs inte längre. MacLabbet, och allt det där jag fixat fram, spelar ingen roll. Nu får andra gotta sig åt det. Min jävla kamp för att fixa fram det hela. Rättvist. Eller hur?

Så.
Efter allt som hänt i mitt liv de senaste åren, där jag forfarande inte fixat allt, visst låter sig aldrig fixas, har jag nu inte ens en yrkesidentitet. Inget egentligt syfte. En nedåtgående spiral känns det som.

Så, i kväll, cyberbiktfädrer, så vette fanken.

Ja, jag har min lön. Men det jag gillar att göra, det de flesta elever gillar med mig, det får jag inte göra längre.

Fast.
Jag åkte på pumpen först. Sedan, i sommar och lite längre fram, kommer andra också att åka på pumpen. Om jag har lite flyt, som jag vill hoppas, så kanske det finns prylar för mig att göra nu, som inte finns sedan, så jag känner att jag har ett syfte (ni hör, cybern, jag vill vara i framkant och inte banga ur).

Och att de valde ut mig först, det är en annan historia, som jag inte invecklar mig i. Nu.

Äh, så nu vet ni!

Haja. ”Satt i omställning”. Vilket jävla uttryck. Smaka på det. Jag gör det nu.

Rock!

/Baron von B

3 Responses to Satt i omställning

  1. Kalix skriver:

    Fy f-n.

  2. Bagari skriver:

    Vilka jävla idioter!!! Kommentarer överflödiga!!!

  3. Anette skriver:

    Men vafan…Läste detta efter att jag skrev mitt emailsvar till dig, vafan…. Det är ju helt sinnessjukt. Saknar ord.

Kommentera

