Julaftons morgon, brev från chef mm

Klockan är nu nog nästan halv fyra på julaftonsmorgonen. Skit samma.
Så här.

Jag har redan beskrivit min nya chef. Ett möte med honom. Nästa gång jag träffade honom fick jag kicken.
Sedan fick jag det här e-brevet från min stor-chef för några dagar sedan. Gymnasiechefen, hans chef. Som tidigare varit min rektor. Nej, ingen personlig kontakt, utan ett e-brev bara, mer var jag inte värd. Jag har inte svarat. Jag vet inte vad jag ska säga. Ska jag säga tack och varesgod? (Har skithögen som är fackrepresentant kontaktat mig? Nej, inte han heller, som suttit och förhandlat utan att kommunicerat med mig, jävla sopa!) Här är ”tack-brevet”:

Hej Mats!
 
Vill sända ett stort och varmt tack för ditt engagemang för Tullängsskolan, vårt utbud och för våra elever.
 
Gymnasieskolan är inne i ett omfattande reformarbete. Nya gymnasieprogram och kurser startas upp, andra gymansieprogram och inriktningar försvinner, ny skollag, nya behörighets- och legitimationskrav. Detta gör att gymnasieskolan förändras i snabb takt och all personal inom gymnasieskolan och dess verksamhet påverkas.
 
För dig kom denna förändring nära och kännbart redan under reformarbetets första år. De kurser du undervisat inom fasas ut och elevunderlag saknas för fortsatt undervisning.
 
Har stor förståelse för om du upplever en osäkerhet inför framtiden. Vill respektera dig i i detta och önskar att du trots denna oönskade situation kan se och lita på att du har gjort ett uppskattat arbeta inom vår verksamhet. Att du även kan se och lita på att framtiden kommer att bjuda in dig till goda möjligheter för nya jobbutmaningar.
 
Stort tack Mats!
 
// Vendela

Har läst det många gånger. Ibland blir jag arg. Ibland vill jag gråta. Jag är helt ambivalent till detta.

18 jävla år i kommunen. 5-6 år på Tullängen. Så här blev det.
Ja, så nu vet ni, cyberbiktfädrer, hur det är att som vuxen männsika få veta att man inte behövs.
Nu är jag i omställning. Det betyder, jag är yrkeslös, men har anställning. Jag ska bara vara där, tills de hittar något annat åt mig i kommunen. Och när de inte gör det så ger de mig en årslön och en kick i fischlet.
Nu sitter jag hemma, dricker bira, whiskey. Det är julafton. Jag som inte har någon familj sitter själv och undrar över min framtid.
Det bästa med allt detta är att jag inte behöver censurera mig längre. Alla Quislingar (ja, jag vet vilka ni är) kan inte göra mig ont längre. Nu är jag fri, kan säga, tycka, tänka, vad jag vill. Far ni åt helvete, jag är inte klar med er!!!
Rock!
Och God Jul, mina fantastiska cyberbiktfädrer/mödrar!
/Baron
6 Responses to Julaftons morgon, brev från chef mm

  1. Kalix skriver:

    God jul! Det är utan tvekan nya tider, man brukar säga att ett decennium startar på sitt tredje år, men det här verkar otåligt och inte så bra.

  2. Anette skriver:

    Ett e-brev från en representant som inte kan erbjuda e-utbildning…psykbryt.

  3. Per Åsberg skriver:

    Nyheten sprider sig – ditt arbete har uppenbarligen gjort avtryck och intryck. ”Satt i omställning” – ja visst är det ett j-a uttryck.

    Webben torde vara mer betydande än någonsin, men att ha legat i framkant inom detta område i 18 år var tydligen inte värt någonting då. Otack är världens lön. Bra dock att du inte sätter munkavle på dig själv. God Jul Mats!

    • baronen skriver:

      Nä, det är inte värt längre. Fast det tar nog mindre än ett år förrän de satsar på det jag lärt ut i stor omfattning på skolan (som de gjort på andra skolor redan, inrättat speciella tjänster för det). Men då är ju jag väck, och de kan ta in någon från friskolorna till det istället (som man ju gör här i kommunen). Problemet är ju att chefer inte fattar vad jag hållit på med. Jag är i otakt, och jag smörar inte, och har ingen brun tunga. Då blir det så här. God Jul på dig med Per!

Kommentera

