Minnen, rätt av bara och mer

Tågluffarminnen. Från 1976 och fram till kanske 1982, jag kan inte skilja ut dem:

I Amsterdam. Denna stad som jag hatar för jag var med om så mycket läskigt och otryggt.
Hotellet vi bodde på, där de satt och delade upp haschkakor utanför vårt rum med brödknivar. Och så kom man hem och läste i tidningen att två svenskar blivit mördade just på det hotellet.

Eller när de slängde ut oss från Amsterdams station, för de jävlarna stängde. Enda tryggheten man hade som 16-17-årig tågluffare var ju stationerna. Men de stängde och det var bara att dra ut. Vi trodde vi hade klarat en kväll och natt utan att pynta hotell. Okej, där stod vi nu, utanför Red Light District. Ligorna sprang omkring, molucker, syd-molucker tror jag det var (Holland hade ju kolonier lite här och där, eller hade haft, det var ingen lek, de hade kapat tåg och mördat folk). Vi kollade ner i kanalen. En trappa ner, en brygga, där sov det lite folk. Vi gick ner. Snackade med en stor amerikan och några andra, det var okej, vi kunde får vara med dem, la oss. Att lägga sig då var att låta ryggsäcken vara madrass. Men så, jag vaknade till. En mörk individ krossade en flaska och var på väg ner till oss på trappan. Jag blev livrädd. Skrek till. Hallå, tjoade. Ingen vaknade där på bryggan. Så jag nöp den där stora american hero-amerikanaren i armen så han vaknade med ett skrik och gav mig en smäll så jag inte visste vad jag hette, men det gjorde att aset som var på väg ner för trappan for upp för den igen. Jösses. Amsterdam var inte Sverige, absolut inte. Och ovanför oss slogs ligor, hårt. Det kändes lite otryggt på gatorna den natten, och jag var vaken hela natten. Amrisen förlät mig.

Sista Amsterdamprylen. Okej. Vi skulle köpa vykort, som man använde på den tiden. Det var utanför stationen. Till saken ska också tilläggas att vi var scouter på den tiden, så vi hade de största moraknivarna i bältet, som de campare vi var.. (suck, jag vet). Vi såg Post Office, någonting, på stationsbyggnaden. Gick in där. Kom fram till luckan.

”-Do you have stamps?”

Plötsligt avstannade allt.

”-Back off!”

Poliser med dragna pistoler stod runt oss i en halvcirkel. Vi fick lägga oss ner. Nej, de hade inte frimärken där, det var polisstationen, och det var olagligt att ha kniv, speciellt stora jävla moraknivar i bältet, fick vi veta, ha-ha-ha-ha.

Eller när jag vägrade umgås med Argentinare när vi sov under lutande tornet i Pisa (de var ju facister, eller barn till sådana, annars hade de inte varit i Europa), eller när…

Äh, det får räcka. Nu. Mer i min roman, som kommer att heta, om jag någon gång skriver den, ”Den onödiga människan”.

Drog ner till Biskops i kväll. Satte mig och gaggade med Elise (najs dam) och hennes kille och deras vänner en sväng. Fredrik och Johan i baren. Snackade sedan med vakten om musik och motorcyklar. De stängde och jag cyklade hem. Blev hembjuden till dem också, förresten, vakten och Karin.
Nu har jag fyra ställen att dra till under nyårskvällen. Men känner att jag inte kan förmå mig till någon. Jag sket ju i att fira jul på samma sätt. Kunde bara inte.
Brukar ju dra till Bela och hans morsa, innan Stallis varje nyår. Nu har jag också Harrys, privat fest med Fredrik och hans polare, eftersom han ju har fyllt 30 (gammal elev till mig innan han började jobba med att skyffla bira på Biskops). Och så vakten och hans fruga, som ju är boss på Biskops. Men sist, men inte minst, hemma hos Bagaris.
Jag får se hur det blir.
Tror nog att det blir ungefär så här om vädret är ok, och om cykeln är ok, och om jag är ok. Jag drar hem en sväng till Baggo, och så cyklar jag ner på stan och kanske kollar om Bela fortfarande betraktar mig som vän, och så Stallis.
Eller också inte.
Jag håller mig hemma och …..

Det är sista dagen på 2011. Jag har börjat skriva cdb igen. Var tacksamma. Och ge mig för tusan lite kommentarer så jag ser att ni är med här igen, som uppmuntran.

Rocka olla!

/Baron von Örebro af Nikolai

8 Responses to Minnen, rätt av bara och mer

  1. Gott nytt år till Baronen
    önskar
    Bönderna

    • baronen skriver:

      Gott Nytt, bönderna! Snackade förresten med en Gotlänning i förskingringen i förrgår, eller i fredags var det nog. Känner du Jörgen Lund frågade jag, det gjorde han inte. Vilket förvånade mig.

  2. Kalix skriver:

    Må 2012 bli vändningens år. Nu får du uppdatera flitigt för oss som gitter läsa.

    • baronen skriver:

      Ja, må du ha rätt i detta. Nytt! Slut på skiten. Och jag ska försöka skriva mer här, måste bara vara lite mer ”på”. Håll ut. Jag har ju börjat i alla fall.

  3. Madäläjne skriver:

    Må det nya året bli året då du skriver din bok, NEJ jag skojar inte!

  4. Olof Sterge skriver:

    Tågluffen 76 i Amsterdam var ingen lek. Jag och Harri sov i Vondelpark, knarkare överallt, vi låg med stilletten i sovsäcken, beredd på bråk.
    En härlig tid!
    Var glad att du har anställning…du kan ju alltid bli vaktmästare, eller nåt.
    Som egen är det kört när pengarna är slut, kunderna sviker och lågkonjunkturen har sitt fasta grepp….vem anställer en, snart 54 årig gubbe, lönnfet, stel och ful?
    Gott Nytt År, Mats!

    • baronen skriver:

      Tågluffar gjorde oss hårda och härdade. Jösses, vi var galna på den tiden.
      Det är klart att jag är glad över anställning. Men ändå, att inte behövas, det känns. Att bli bortdribblad. Och att få lön utan att behövas kan man nog inte ha hur länge som helst.
      Gott Nytt på dig med Strega!

Kommentera

