En kort bara

Kom att tänka på New York. Det var 2000 eller 2001. Kom ihåg den där kvällen då jag gick hem från baren på 8:e Avenyn och in på 26:e gatan, mot 6:e Avenyn. Eller kanske jag bara varit åt det där hållet och handlat lite i den där amerikanska ICA-butiken med vakter som hade pickor. Minns inte. Men det var mörkt som fanken, alltså sen kväll. Gatan, streetan var inte så där överdrivet upplyst, och det fanns inga öppna affärer, var nog mest bostadshus på den längan.
Det var inte mycket folk i rörelse. Framför mig, mot mig, kommer en ensam man gående med långa steg, och liksom gungande gång. Han är helt svartklädd, är kortare än mig, och har en överrock som går långt ner över anklarna. Funderar på om den där figuren är en luring (upplever oro, som den svenne man är), eller om han tycker att jag som är någon halvmeter högre än han och kommer emot honom, är den läskigaste.
Bägge liksom tvekar när vi går mot varandra, vi är som två skuggor. Vem ska gå till höger, och vem ska gå till vänster om den andre. När vi är två meter ifrån varandra, då är vi precis under ett gatlyse. Bägge går i mitten av trottoaren och har väl tänkt sig att den andre ska gå till höger eller vänster. Men det sker inte. Så vi stannar upp bägge två och så tittar vi varandra i ögonen Gulp!!!!
Men så ler vi trevligt åt varandra och utbyter vänliga blickar och nickanden och han går höger om mig och jag går till vänster efter hans val. Inte mycket mer med det mer än att jag kände igen honom. Ja just det, det var ju en snubbe man sett på film. Det var ju den där Silver (jag har megaminne på prylar, vet inte varför).
Och så läste jag att han dött idag. Så därför skriver jag det här. Grabben som flyttade sig för Baronen har gått vidare. Honnör!
Tydligen hade han efter WTC rasat bytt åsikt i mångt och mycket och fått svarare att få roller. Han hade varit en kille som stött Clinton, men när de där höghusen rasade så böt (bytte?) han sida och blev stenhård republikan, fast han röstade på Obama nu sist, en svängig lirare. Nåväl, vid 62 års ålder tog kräftan honom, hemma i New York. Jag känner igen honom från en mängd rullar jag inte kan namnet på, gör cybern det?

ron-silver
New York Times skriver om honom här.

I övrigt, dagen var som den var.
Stålarna är väck. Ekonomisk kris i Baronborgen. Den värsta någonsin. Det måste bero på något. Jag försöker förstå. Det kan bero på att jag inte fått någon reell löneökning på flera år (jag har inte ändrat mycket av mina vanor) och att priserna gått upp under samma period, hyra, snus, bira, biff. Jo, så är det, jag har nog fått en reallönesänkning på, netto 4000 papp, samtidigt som priserna höjts. Fy fan säger jag. Fy fan säger jag åt börsekonomspekulationssvinen, fy fan säger jag åt regeringen och inte minst deras höjda snuspris, fy fan säger jag åt medelfjollorna (av bägge könen) som tror att de fått det bättre och tycker allt är bra, när det, som vanligt bara är en gigantisk omfördelning av värden igen, till de rika, från de vanliga och orika. Från oss till dem! Och vi låter det ske!!!!!
Dock gläds jag åt en hemvävd uppfinning som förgyller min vardag, he-he. Ja, vafan..

Yeah rock!

/Baron

9 Responses to En kort bara

  1. strega skriver:

    Min låneränta nere på 1,9%. Leve kapitalisimissen, Hepp!

  2. Bluespolisen skriver:

    Ron Silver. En gigant är borta. Såg eller snarare minns honom först från filmen ”Blue Steel” (1989) där han spelade skurk (genialt) mot Jamie Lee Curtis.
    Han slog aldrig stort i Hollywood och pendlade mellan usla b-roller och halvdana tv-serier. Blev som bäst nominerad till en Emmy för rollen i ”Vita huset”.
    Blev också mer eller mindre bannlyst efter att ha bytt från demokrat till republikan efter 9/11. Tyvärr…

  3. Madeläjne skriver:

    Som en stor supporter av West Wing är det trist att ”Bruno Gianelli” gått ur tiden. Kunnig kampanjstrateg som inte jobbade åt Bartlett administrationen som jag minns det utan åt ”andra sidan”, Arnold Vinick kanske om jag minns rätt.

  4. strega skriver:

    Jenna har fått tvillingar!!

  5. Bluespolisen skriver:

    Strega: är det det som kallas ”dubbelmacka”?

  6. baronen skriver:

    Strega: Det är ju fantastiskt, inte nog med att jag och alla andra hyresgäster subventionerar ditt villaboende genom skatt och hyra (vi gör inga avdrag som bekant och någonstans måste stålarna komma från, till skatten), hell dig och de dina. Jag bugar och imponeras. Drar de åt bältet lite till, så flyttar jag in hos dig.

    Bluespolisen: Men, som sagt, han röstade på Obama på slutet. Han brorsa sa något om att det inte fanns någon som hade samma politiska åsikter som han, han var vänster-höger, samtidigt, och i olika frågor, he-he.

    Mädäläjnä: Ja, just det, där var han med också. En bra serie, (jag tycker den är snyggt gjord) som gör att man ser de styrande i staterna som mytiskt grekiska gudar. Martin Sheen är Jesus, och de runt om honom de olika lärljungarna, som tvivlar ibland men ändå kommer rätt till slut (hm, nu halkade jag från det grekiska till det kristna, men jag menar samma sak).

    Strega: Sade du triumftoriskt!

    BP: Nej, det ger oss en chans att använda det bortglömda men underbara epitetet ”tvenne” än en gång.

  7. Bluespolisen skriver:

    Baron: jaha ja… ja jag är ju så oskyldig och okysst på flera ställen så jag vet ju inte riktigt jag, serru… blandar lätt ihop saker och ting.
    Men… då borde i varje fall Fru Jenna hamna under epitetet MILF?

  8. strega skriver:

    Du är välkommen att bo hos mej när du vill pussgubbe!

  9. baronen skriver:

    Bluespolisen med sirener: Du är ju oskuld, så därför kan man inte anklaga dig för något. Men inte blandade du ihop saker, och visst fanken är frk Jenna numera att benämna som MILF. Annars menade jag med ”tvenne” det gammla uttrycket ”två”.

    Strega: Jag kommer fortare än du anar. Med dagens ekonomiska politik. Fru och barn, dina, får flytta ut i garaget, jag ska ha hela sutterängvåningen att äta löksoppa i. Bra att du förstår att jag är din härskare, he-he.

Kommentera

